سالمندان و بیماران از زیارت اربعین خودداری کنند و به عراق سفر کنند


ساعت: 14:57
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895349

ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به فصل گرما و ازدحام جمعیت، توصیه‌ها و محدودیت‌های جدید بهداشتی را اعلام کرد و از سالمندان و افراد بیمار خواست از زیارت اربعین و سفر به عراق خودداری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) هشتمین اطلاعیه خود را در خصوص اربعین حسینی صادر کرد. با توجه به فصل گرما و ازدحام جمعیت، این ستاد با اعلام توصیه های بهداشتی و محدودیت های جدید از سالمندان و بیماران خواست از زیارت اربعین و سفر به عراق خودداری کنند.

متن این پیام به شرح زیر است:

نام خدا

به اطلاع عموم مردم عزیز و عاشقان اهل بیت علیهم السلام و کلیه متقاضیان سفر اربعین حسینی (ع) جهت تامین امنیت جان و سلامت زائران عزیز می رسد و با توجه به نکات مهم و توصیه های بهداشتی و لیست محدودیت های اعلام شده در سامانه سجا و همچنین فصل تابستان توصیه می شود افراد مبتلا به شرایط و بیماری های زیر از اعزام و تردد به زیارتگاه ها خودداری کنند:

الف- موارد مورد رسیدگی دفتر جمعیت، خانواده و مدارس کمیته بهداشت و درمان اربعین.

متاسفانه امسال بیشترین آلودگی هوا از طریق ریزگردها در منطقه ایران و عراق رخ می دهد و همزمانی آن با ایام اربعین در فصل گرم سال این معضل را برای سلامت اقشار آسیب پذیر چند برابر می کند. پس از محدودیت‌های دو سال اخیر، ازدحام بیش از حد، دسترسی گروه‌های آسیب‌پذیر (مادران، کودکان و سالمندان) را به خدمات بهداشتی و درمانی محدودتر می‌کند.

افزایش خطر ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در کنار رفتار غیرمنتظره این ویروس در تجمعات شلوغ و بیش از حد، یکی دیگر از مشکلات مهم گروه‌های آسیب‌پذیر سالمندان، زنان باردار، نوزادان و کودکان هر دو جنس است.

ب- موارد رسیدگی به خدمات بیماریهای غیرواگیر کمیته بهداشت و درمان اربعین.

* بیماران دیابتی با زخم یا عفونت اندام

* بیماران دیابتی که مشکلات کلیوی دارند

* بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته

* بیماران مبتلا به عوارض و علائم قلبی عروقی

* بیمارانی که کنترل قند ضعیفی دارند یا قند ناشتا ۲۵۰ به بالا دارند

* بیماران سرطانی تحت درمان

* بیماران سرطانی با وضعیت جسمانی نامطلوب (طبق تشخیص پزشک)

* بیماران مبتلا به آسم شدید یا کنترل نشده و COPD

ج – موارد رسیدگی شده در کمیته بهداشت و درمان اداره کل بیماریهای واگیر اربعین.

* افرادی که در مرحله حاد بیماری (معمولاً 3 تا 5 روز اول بیماری) به خصوص بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی هستند.

* افرادی که تست کرونا (سریع یا PCR) آنها تا 5 روز اول پس از مثبت شدن آزمایش مثبت است، در صورت عدم وجود علائم حاد.

* افرادی که حداقل 48 تا 72 ساعت پس از قطع تب دچار تب حاد هستند بدون استفاده از داروهای تب بر به ویژه بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی با معاینه مجدد.

* افرادی که بنا به تشخیص پزشک در دوره فعال بیماری (معمولاً 3 تا 21 روز با تشخیص پزشک) دچار بیماری عفونی هستند، به ویژه بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی (به طور متوسط ​​10-7 روز) معاینه مجدد

* افراد مبتلا به بیماری های عفونی ثابت شده در دوره حاد بیماری (معمولاً دو هفته اول پس از شروع درمان) به ویژه بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی با معاینه مکرر.

* زنان باردار، بزرگسالان بالای 60 سال، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و مزمن (ریه، قلب، اعصاب، کلیه، کبد)، افراد مبتلا به فشار خون بالا کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد دارای چاقی با شاخص توده بدنی بالای 40 افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف یا آسیب دیده، افرادی که به طور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید