سایه هوای کثیف هنوز بر سر شهرها آویزان است

سایه هوای کثیف هنوز بر سر شهرها آویزان است

الهام روحانی: سازمان هواشناسی کشور نسبت به تجمع آلاینده ها در ۴ کلانشهر تهران، اراک، کرج و اصفهان و افزایش آلودگی هوا تا پایان هفته جاری به سطح «بسیار ناسالم» هشدار داد. شاخص آلودگی هوا عصر دیروز در قزوین 184، در بانه 173، در اصفهان 169، در تهران 165، در اهواز 154 و در اراک 158 بود. این شاخص ها نشان می دهد که هوای این شهرها برای همه ساکنان ناسالم و خطرناک است. سوال اینجاست که چرا برخی از شهرهای کوچک مانند باین به طور ناگهانی شاخص آلودگی خود را افزایش داده اند؟ سازمان هواشناسی کشور در خصوص تقویت توده هوای سرد، پایداری جو و تجمع آلاینده های جوی از امروز تا چهارشنبه در شهرهای تهران، اراک، کرج و اصفهان هشدار نارنجی صادر کرد. کارشناسان استفاده از سوخت های نامرغوب و آلاینده را دلیل اصلی افزایش آلودگی هوا می دانند. گزارش اصلی به این موضوع می پردازد.

مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست می گوید گازوئیل مصرفی کیفیت هشدار دهنده ای دارد و تفاوت چندانی با گازوئیل ندارد.

افزایش دی اکسید گوگرد در هوا

عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، اخیراً از افزایش 5 برابری میزان دی اکسید گوگرد در هوای شهر تهران خبر داده و دلیل آن را استفاده از سوخت های سنگین حاوی مقادیر بالای گوگرد توسط برخی صنایع اما داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرآنلاین این موضوع را تکذیب کرد و گفت: در بازه زمانی 31 تا 6 آذرماه، شاخص دی اکسید گوگرد در ایستگاه ها افزایش یافت. اما تنها در برخی جایگاه ها این شاخص در شرایط ناسالم قرار گرفت و از عدد 100 عبور کرد و به گفته وی سوختن مازوت نمی تواند علت این حادثه باشد زیرا در تهران نمی توان از مازوت استفاده کرد.

احتراق سوخت دیزل

گفته می شود استان های دیگری مانند مشهد، همدان، تبریز، سیستان و بلوچستان، اصفهان، البرز، قزوین و بندرعباس دارای نیروگاه هایی هستند که از گازوئیل به عنوان سوخت صنایع خود استفاده می کنند و گل علیزاده (در گفت و گو با ایسنا) به طور خاص اعلام کرد: این: «ما هرگز منکر سوختن مازوت در کشور نبوده‌ایم، فقط سوختن مازوت در تهران را تکذیب می‌کنیم، زیرا واقعاً چنین چیزی وجود ندارد».

حمل و نقل فرسوده

بر اساس اطلاعات موجود در سایت کنترل کیفیت هوا (IQAir)، آلودگی تهران از چندین منبع منشأ می‌گیرد. بیشتر این آلودگی ها مستقیماً ناشی از استفاده از خودروهای فرسوده و استفاده از سوخت های بی کیفیت است.

سوخت غیر استاندارد، مولد ذرات آلاینده

حسین شهیدی، مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز پیشتر در گفت و گو با خبرآنلاین گفته بود: «مسئولان می گویند در تهران از گازوئیل استفاده نمی شود، اما اثرات منفی گازوئیلی که مصرف می کنند کمتر از گازوئیل نیست. دیزلی که در حال حاضر در خارج از تهران استفاده می شود، عموماً استانداردهای لازم را ندارد.

به گفته شهیدی میزان گوگرد گازوئیل مصرفی در تهران زیر 50 پی پی ام است اما گازوئیل مصرفی کارخانه ها گوگرد بیشتری دارد و حتی به 7000 پی پی ام نیز می رسد. به نظر می رسد علت افزایش گوگرد در هوا که منجر به این میزان آلودگی شده است، مربوط به مشکلات جانبی گازوئیل (صرف نظر از کیفیت آن) باشد.

شش آلاینده اصلی هوا

در اوایل دهه 1970، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) شش آلاینده اصلی هوا را فهرست کرد که بر کیفیت هوا تأثیر می گذارد و محدودیت هایی برای غلظت آنها تعیین می کند. این شش آلاینده عبارتند از: ازن (O3)، ذرات معلق (PM 2.5 و PM 10)، مونوکسید کربن (CO)، دی اکسید گوگرد (SO2)، دی اکسید نیتروژن (NO2) و سرب (Pb).

به گفته رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، تهران طی یک ماه گذشته افزایش ۳ تا ۵ برابری دی اکسید گوگرد در هوا را تجربه کرده است. مقدار گوگرد در سوخت ها و فرآورده های نفتی متفاوت است. نفت کوره یا نفت کوره حاوی 2.5 تا 3.5 درصد، گازوئیل بین 0.5 تا 1 درصد و زغال سنگ بین 0.1 تا 4 درصد گوگرد است. این آلاینده ها اغلب از نیروگاه های زغال سنگ، نیروگاه ها، نیروگاه های صنعتی و حتی وسایل نقلیه جاده ای (مانند کامیون ها) می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید