ستاره استقلالی: سرم کلاه گذاشتند تا پرسپولیس شوم

ستاره استقلالی: سرم کلاه گذاشتند تا پرسپولیس شوم

هر وقت بحث یاغی های فوتبال ایران (بازیکنانی که در استقلال و پرسپولیس بازی کرده اند) به میان می آید، نام شاهرخ بیانی به میان می آید. ستاره سال های طولانی تیم ملی پس از گذراندن دوران جوانی و جوانی خود در استقلال و رسیدن به اوج شهرت و بلوغ در حالی که 8 سال از حضورش در تیم آبی های پایتخت می گذرد ناگهان در سال 64 در یک اتفاق عجیب و تصمیم بحث برانگیز، او به پرسپولیس می رود و تبدیل به یک یاغی می شود

شاهرخ بیانی از سال 64 تا 67 در پرسپولیس بود اما در این مدت فقط یک سال مفید برای قرمزها بازی کرد و در این مدت رابطه اش با پرسپولیس بسیار خوب بود و به یکی از پرطرفدارترین پرسپولیسی ها در بین هواداران آن تیم تبدیل شد.

خودش بارها ماجرای رفتن شاهرخ به پرسپولیس را گفته است. او چند سال پیش در مصاحبه ای گفته بود زمانی که در استقلال به عنوان سرپرست تیم برایش احترام قائل نبودند تصمیم گرفت به پرسپولیس برود. ستاره ای که البته در سال های اخیر بارها از سوی هواداران استقلال به خاطر رفتن به پرسپولیس مورد انتقاد قرار گرفته است.

حالا بعد از سال ها شاهرخ بیانی در فضایی خصوصی نکات جالبی از روند پرسپولیس شدنش گفت. او در این رابطه می گوید: «از علی پروین پیامی دریافت کردم. مرا به بیانی بردند و دور منطقه ای را خط زدند و با گچ روی آن زمین شاهرخ بیانی نوشتند و من ساده لوحانه باور کردم که آن زمین مال من است! سیاه شدم و رفتم پرسپولیس».

بیانی پس از یک سال حضور در پرسپولیس به العربی قطر رفت و یک فصل برای آن تیم بازی کرد. او پس از حضور در قطر در حالی که هواداران زیادی از بازگشت او به استقلال هیجان زده بودند، به پرسپولیس بازگشت. شاهرخ این بار در جام باشگاه های آسیا به عنوان هوادار برای پرسپولیس به میدان رفت. تصمیمی که مواضع قوی علیه بیانی را برانگیخت. او همچنین در این رابطه ماجرای جالبی را بیان کرد: امسال که از قطر برگشتم اصلا قصد رفتن به پرسپولیس را نداشتم. محمدحسن انصاری فرد و برادرش در آن زمان در سازمان تربیت بدنی بودند. به مغازه من آمدند و گفتند علی پروین را کنار گذاشته ایم و باید به عنوان دستیار به پرسپولیس بیایی و برای این تیم در آسیا بازی کنی. گفتم دیگر برای پرسپولیس بازی نمی کنم. فردای آن روز نگهبانان آمادگی جسمانی، فدراسیون فوتبال و حتی رئیس آمادگی جسمانی پیغام دادند که بازی ملی است و باید برای پرسپولیس بازی کنی. گفتم می خواهم به قطر برگردم چون قرارداد دارم اما مجبورم کردند برای پرسپولیس بازی کنم.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: آقایان به من گفتند که شما بازیکن تیم ملی هستید، کاری نکنید که باعث تحقیر تیم ملی شود. در تیم ملی هم شرایط خوبی داشتم و باید در آسیا برای پرسپولیس بازی می کردم. من حتی با تیم تمرین نکردم، فقط روز آخر یک جلسه تمرین کردم. وقتی از مسابقات برگشتیم، علی پروین را در فرودگاه دیدم، چون از او راضی نبودم برگشتم.

بیانی درباره ادامه فوتبال خود نیز گفت: از مسابقاتی که برگشتیم در تمرینات استقلال شرکت کردم اما دوباره به قطر رفتم و یک فصل دیگر در العربی بازی کردم. بعد از آن از حضور در قطر خسته شدم و 500 هزار دلار پرداخت کردم تا به استقلال برگردم و برای این تیم بازی کنم. یادم هست در یک مسابقه جمعیت از من خواستند که به قطر نروم و به همین دلیل به استقلال آمدم.

این پیشکسوت فوتبال که نمی خواهد استقلالی ها خاطره تلخی از او داشته باشند، تاکید کرد: من فقط در آسیا به عنوان دستیار برای پرسپولیس بازی کردم. اجباری بود و من واقعاً نمی خواستم این اتفاق بیفتد. حتی به انصاری فرد گفتم که اشتباه کردند و مجبورم کردند بازی کنم.»

بیانی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: هیچ وقت با استقلالی ها رفاقت و رفاقت کم نداشتم. یادم می آید سالی که می خواستیم به سئول برویم، بازیکنان نظامی باید برای خروج از کشور وثیقه می دادند. پدر مجید نامجو ضمانت نداد، گفتم دسته چک دارم. من یک چک سفید امضا در فدراسیون گذاشتم تا مجید از کشور خارج شود و بعد که برگشتیم رفتم و چک را پس گرفتم. چند سال بعد، همه از کار من شوکه شدند.”

بیانی در ادامه خاطره دیگری را نقل می کند: زمانی که می خواستیم به جام باشگاه های آسیا برویم، منصورخان (پورحیدری) پیش من آمد و گفت که مشکلاتی وجود دارد و بهتر است برادرم شاهین (بیانی) کاپیتان باشد. “من موافقت کردم و شاهین بازوبند را بست. ما با کاپیتانی شاهین قهرمان آسیا شدیم. جالب اینکه آقایانی که از رفتن من به پرسپولیس انتقاد کردند، مرحوم رضا احدی و مجید نامجو، خودشان به پرسپولیس رفتند و فوتبالشان را در آنجا تمام کردند!”

وی افزود: همان سالی که در استقلال مانده بودم و به پرسپولیس رفتم، اصلاً نباید به آنجا می رفتم. همچنین در مسابقه ای با حمید درخشان، محمد هانی و پنجعلی گیر افتاد. گفتند حالا که استقلالی ها تو را بیرون کردند، بیا پرسپولیس. متأسفانه در استقلال فضای سختی برای من ایجاد کردند. من از بچگی مستقل بودم اما وقتی آدم نمی تواند در خانواده کار کند، بهتر است برود و برود. بعد از جدایی از استقلال چند ماهی فوتبال بازی نکردم. برای دیدار برادرم به آلمان رفتم.»

شاهرخ بیانی همچنین از حسرتش برای سومین قهرمانی آسیا توسط استقلال گفت. او گفت: “اگر اخراج نمی شدم سومین قهرمانی را می بردیم. در دقیقه 90 بازی اخراج شدم. من قانون را نمی دانستم و وقتی هواداران در فینال با الهلال عربستان چیزهایی را روی نیمکت ما پرتاب کردند، عصبانی شدم و به سمت آنها رفتم، سپس مرا بیرون کردند. این تیم با 10 بازیکن بازی کرد و در ضربات پنالتی شکست خورد. اگر بودم، تیم را جمع می کردم. منظورم این است که در استقلال اولین نفری بودم که اگر کسی مشکلی داشت اقدام می‌کردم، اما متأسفانه جو سختی برای کاپیتانی من ایجاد کردند و من کنار رفتم.»

بیانی همچنین گفت: در تمام دوران فوتبالم تنها یک دربی مقابل پرسپولیس را باختم که آن هم با گل رضا عابدیان و به دلیل اشتباه داوری بود. علی پروین همیشه به بازیکنان گفته است در دربی ها مراقب شاهرخ باشند. بهترین بازی هایم را مقابل پرسپولیس انجام دادم چون تیمم را دوست دارم. زمانی که در استقلال بودم و قهرمان آسیا شدیم، حدود 70 بازی متوالی را نباختیم. در مورد مربیگری هم کارم را از جوانان استقلال شروع کردم. بی مهری های زیادی دیدم و رفتم. الان هم خوشحالم که در کنار ساکت الهامی به عنوان یکی از فنی ترین مربیان ایران هستم. من از ساکت چیزهای زیادی یاد می گیرم و امیدوارم به جایگاه واقعی خود در مربیگری برسم.”

دیدگاهتان را بنویسید