ستاره پرسپولیس همه آمارها را زیر و رو کرد

ستاره پرسپولیس همه آمارها را زیر و رو کرد

خیلی ها معتقدند اگر علیرضا بیرانوند در چارچوب دروازه پرسپولیس نبود، این تیم در این جایگاه در جدول نبود و وضعیت شاگردان گل محمدی به این شکل نبود. علیرضا که در سال های اخیر بارها پنالتی خود را به نمایش گذاشته است، در بازی قبلی تیمش مقابل نفت مسجد سلیمان بار دیگر مهارت پنالتی خود را نشان داد و ضربه پنالتی میری را مهار کرد. شاید اگر بیرانوند آن ضربه را نمی گرفت، برای پرسپولیس خیلی سخت می شد و در خانه مقابل نفت مسجد سلیمان در انتهای جدول با مشکل مواجه می شد.

علیرضا بیرانوند دروازه بان پنالتی پرسپولیس در لیگ برتر محسوب می شود. او قبل از بازی با نفت این رکورد را با دو دروازه بان سابق پرسپولیس به اشتراک گذاشت. بیرانوند تاکنون سه پنالتی برای پرسپولیس زده است.

او یک بار در لیگ نوزدهم مقابل استقلال موفق به مهار پنالتی شد و دو بار در این فصل در دیدار مقابل گل گهر و نفت مسجد سلیمان مانع از باز شدن دروازه پرسپولیس شد. در هر 3 بازی بیرانوند یک پنالتی را به تساوی تبدیل کرد و پرسپولیس با حفظ گل هر سه بازی را برد. پس از بیرانوند با 3 پنالتی، محمد محمدی و نیلسون با مهار 2 پنالتی در رده بعدی پر پنالتی ترین دروازه بانان پرسپولیس در لیگ برتر هستند.

بیرانوند در دیدار مقابل نفت مسجد سلیمان برای هجدهمین بار در لیگ برتر با پنالتی روبرو شد. از این 18 پنالتی، تنها 9 پنالتی به گل تبدیل شد. بیرانوند 9 ضربه باقی مانده را مهار کرد یا بازیکنان حریف نتوانستند به درستی دروازه را پیدا کنند. امید به گل از ضربه پنالتی در فوتبال، یا شانس زدن هر ضربه پنالتی معمولاً 73 درصد است. اما وقتی بیرانوند در دروازه باشد این شانس به 50 درصد می رسد. دروازه بان اصلی پرسپولیس و تیم ملی توانست احتمال گل شدن پنالتی هایش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پرسپولیس و تیم ملی پیش از این فصل بارها از توانایی ویژه بیرانوند در مهار ضربات پنالتی استفاده کرده اند. معروف ترین مهار پنالتی بیرانوند مربوط به جام جهانی 2018 و ضربه کریستیانو رونالدو است. چند ماه بعد پنالتی عمان را در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آسیا مهار کرد. مهم ترین پنالتی که او در پرسپولیس گرفت در دربی تهران بود که علی کریمی را از گلزنی باز داشت.

البته بیرانوند سابقه مهار پنالتی پرسپولیس را هم دارد. او در لیگ پانزدهم به پنالتی مهدی طارمی در دروازه نفت تهران واکنش موفقی نشان داد و پرسپولیس در این دیدار موفق به پیروزی نشد و نکته جالب در مورد پنالتی بیرانوند این است که او واقعا در این موضوع تمرین می کند و تمرکز بالایی روی ضربات پنالتی دارد. .آمار کاملا این سوال را تایید می کند و مشخص است که بیرانوند خطر پنالتی ندارد.

خود بیرانوند راز زدن پنالتی خود را اینگونه بیان می کند: فقط لطف خداست و هیچ چیز خاصی پشت پنالتی من نیست. در واقع راز پنالتی من انرژی مثبت هواداران است. آنها به من انرژی زیادی می دهند و این به من اعتماد به نفس بیشتری می دهد و می توانم برای تیمم مفید باشم.

دیدگاهتان را بنویسید