سخنگوی دولت: دستور رئیس جمهور برای شناسایی قیمت های پشت پرده مربوط به میدان میوه و تره بار/ کلنگ زنی پروژه میانکاله متوقف شد.

سخنگوی دولت: دستور رئیس جمهور برای شناسایی قیمت های پشت پرده مربوط به میدان میوه و تره بار/ کلنگ زنی پروژه میانکاله متوقف شد.

علی بهادری جهرمی در نشست خبری امروز (19 فروردین‌ماه) با اشاره به نشست اخیر دولت و مجلس، گفت: تعامل دولت و مجلس خوب و سازنده است و در جلسه اخیر دو موضوع مطرح شد. این مشکلات است و امیدواریم با موافقت قوا و سایر نهادها گام های مهم و موثری در این راستا برداریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص اقدامات دولت برای رفع کم آبی ناشی از کاهش بارندگی ها در سال گذشته، گفت: رسیدگی به این موضوع یکی از اولویت های مهم دولت است که با برنامه ریزی در سطوح مختلف به آن رسیدگی می شود.

وی افزود: تاکنون 4 جلسه در دولت برای بررسی مشکلات ناشی از کم آبی و 2 جلسه ویژه برای رسیدگی به وضعیت زاینده رود برگزار شده است. این طرح ها به تصویب وزارت نیرو رسیده و برخی از آنها پیشرفت خوبی داشته است و دولت در تلاش است تا با همکاری مردم بحران کم آبی را مدیریت کند.

بهادری جهرمی برنامه هایی را برای کاهش کم آبی کشور برشمرد و گفت: پروژه شیرین سازی آب دریا اصلی ترین پروژه ای است که پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد. همزمان با تامین آب شرب، تامین آب صنعتی و کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و طرح تامین آب اضطراری در استان اصفهان بیش از 95 درصد پیشرفت داشته است و در خوزستان بیش از 40 پیشرفت را شاهد هستیم. ٪. همچنین پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب صنعتی یزد بیش از 60 درصد پیشرفت داشته است.

سخنگوی دولت در خصوص میزان استفاده از ظرفیت جام جهانی فوتبال 2022 قطر گفت: در پی سفر رئیس جمهور به دوحه دو جلسه برای پیگیری موضوعات مطرح شده در این سفر برگزار شد. همچنین در خصوص صدور روادید رایگان و تامین زیرساخت هاست که امیدوارم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

بهادری جهرمی 70 زمینه همکاری ایران و قطر را که در دستور کار قرار دارد را شناسایی کرد و گفت: با توجه به سفر دو روزه اخیر وزیر راه قطر به بلغارستان، سه سند همکاری در حمل و نقل هوایی و دریایی دو کشور تدوین شده است. چند موضوع دیگر در دستور کار دو کشور است و با آزار معاون اول رئیس جمهور از جام جهانی به خوبی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای زائران زیارتی افزود: سهمیه زائران کاهش یافته است اما تلاش می شود با رایزنی های انجام شده، افراد بیشتری از این فضای معنوی بهره ببرند.

بهادری جهرمی در بخشی دیگر از این دیدار با اشاره به دیدارهای رمضانی رئیس جمهور گفت: این دیدارها برای گفت و گوی باز و شفاف با اقشار مختلف جامعه بود تا بتوانند نظرات و دغدغه های خود را با رئیس جمهور و مسائل و مشکلات اقشار در میان بگذارند. بدون واسطه بررسی

وی در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث اخیر فلسطین اشغالی و حمله وحشیانه صهیونیست ها به نمازگزاران مسجدالاقصی گفت: متأسفانه عادی سازی روابط بین برخی کشورهای اسلامی عربی باعث تشدید سرکوب صهیونیست ها شده است. “

بهادری جهرمی ادامه داد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان حماس گفتگو و با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی رایزنی کرد و در نامه ای به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار محکومیت رژیم صهیونیستی شد. رژیم و پاسخ جدی به جنایات آنها.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به سوالی درباره زمزمه های استیضاح برخی وزرا در مجلس گفت: نظارت حق طبیعی مجلس است و اختلاف نظر دولت و مجلس طبیعی است اما همه وزرای جهادگر به برنامه ها و ماموریت های خود عمل می کنند. او گفت: «البته برخی اقدامات برای دستیابی به نتایج بیشتر طول می کشد.

بهادری جهرمی همچنین خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست و در روزهای اخیر گزارشی برای ارزیابی عملکرد وزرا هم به آنها و هم به رئیس جمهور ارسال شده است.

سخنگوی دولت در بخشی دیگر از این جلسه درباره دستور اخیر رئیس جمهور برای شناسایی عوامل تورم و گرانی گفت: عوامل تورم و تورم مشخص است. یکی میزان نقدینگی 4000 میلیارد تنی است که از دولت قبل به ارث رسیده که تاثیرات زیادی بر تورم دارد. در بودجه امسال نیز مواردی وجود دارد که جای تورم را باز می کند. در عین حال چند ماده دیگر نیز در بودجه وجود دارد که بر تورم اثر نامطلوب خواهد داشت و آثار بلندمدت کسری بودجه قبلی از دیگر عوامل تورم و گرانی است که دولت برای رفع آنها تلاش می کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: گزارشی از گرانی و اقدامات سوداگران و سودجویان در جلسه اخیر هیئت دولت ارائه شد که نمونه ویژه آن بازار میوه و تره بار بود و رئیس جمهور نیز با دستور بررسی اخیر و شناسایی عاملان آن، پاسخ داد.

وی با بیان اینکه با همکاری خوب وزارت صمت، جهادکشاورزی، وزارت کشور و وزارت دادگستری نظارت موثری در حوزه بازار انجام شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 20 جلسه در سطح بازار برگزار شده است. در این خصوص گفت: در هفت ماه گذشته تعزیرات اجرا شده و در تعطیلات نوروزی دو هزار گشت از تعزیرات انجام شده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره وضعیت ابقای مدیران دولت قبل در ساختار اجرایی کشور گفت: بانیان شرایط فعلی نمی توانند مشکلات را حل کنند. مدیرانی که از کارایی لازم برخوردار باشند، مسئول باقی خواهند ماند. در غیر این صورت نمی توانند با دولت سیزدهم همکاری کنند.

بهادری جهرمی همچنین از تشکیل کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیرانی که هنوز منصوب نشده اند، با دستور اخیر رئیس جمهور به معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد.

سخنگوی دولت در بخشی دیگر از این جلسه با پرهیز از طرح احداث پتروشیمی در میانکاله با بیان اینکه دستور رئیس جمهور اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: این اتفاق در این حوزه نمی افتد.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که منابع آزاد شده ایران چگونه هزینه می شود، گفت: در پی لغو تحریم ها، دولت اقداماتی را برای خنثی سازی تحریم ها از جمله آزادسازی برخی منابع مسدود شده انجام داده و هیچ امتیازی به نفع مردم داده نخواهد شد. “

وی با بیان اینکه پول آزاد شده در بخش‌های مختلف هزینه‌ای که بخشی از آن صرف پرداخت و تسویه بدهی‌های باقی مانده دولت و تامین کسری بودجه می‌شود، گفت: 10 هزار میلیارد تن بدهی از دولت قبل است و در عین حال دولت نیز بدهی دارد. سرمایه گذاری در ساخت و ساز افزایش یافته و طرح اشتغال زایی از این منابع تامین می شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت مردم در ابتدا با انبارهای تقریباً خالی کالاهای اساسی مواجه بود اما امروز با اقدامات انجام شده در 9 ماه گذشته شاهد بسیاری از کالاهای اساسی هستیم که توسط این منابع تامین شده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به خبرنگاری که در خصوص اقدامات دولت برای تامین برق در تابستان با اشاره به مشکل قطعی برق در برخی استان ها سوال کرد، گفت: از مردم قطعی برق نداشته ایم و امیدواریم. برای دیدن این روند با کمک مردم در تابستان.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ممکن است قطعی برق به دلیل برخی حوادث موقتی بوده باشد، تاکید کرد: دولت در این زمینه اقدام کرده و نباید خاطرات تلخ قطعی برق را برای مردم تکرار کند.

سخنگوی دولت همچنین از پایان اختلاف حقوقی طولانی مدت شرکت گاز ایران و یک شرکت فرانسوی خبر داد و گفت: طلب طرف فرانسوی معادل 27 میلیون دلار و طلب ایران معادل 13 میلیون دلار است. ادعای آنها بوده و در مجموع یک و نیم میلیون پرداخت نهایی به ایران انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، تصریح کرد: دلیل برخی مشکلات عدم توزیع در گذشته است که در مدیریت دولتی رو به افزایش است، اما اوایل امسال یک دلار بود. میلیارد دلار دارو به وزارت بهداشت پرداخت شده است و پیش بینی می شود امسال مشکلی در حوزه دارو وجود نداشته باشد.

وی تجمیع بیمه ها را یکی از برنامه های مهم دولت در سال 1401 برشمرد و افزود: در نیمه دوم سال 1400 کمبود دارو یک چهارم مدت مشابه سال قبل بوده و در زمینه تورم نیز میزان کمبود دارو در سال 1400 بوده است. تورم دارو در نیمه دوم سال 99 به نصف کاهش یافته است.

بهادری جهرمی همچنین در تشریح برنامه کلی همکاری ایران و چین گفت: اجرای این برنامه در ژانویه گذشته به طور رسمی مورد تاکید دو طرف قرار گرفت، اجرای توافقات لازم است و اجرای آن ربطی به مذاکرات وین و در هر صورت با برنامه های مختلف ندارد. در حال اجراست و نهادهای مختلفی در حال مذاکره در این راستا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید