سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: ماموریت گشت های اخلاقی و تامین اجتماعی به پایان رسیده است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: ماموریت گشت های اخلاقی و تامین اجتماعی به پایان رسیده است.

مشروح گفت و گوی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خانم محمدی را در ادامه می خوانید:

روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از احضار مدیر یک فروشگاه زنجیره ای در همدان به ستاد امر به معروف و نهی منکر استان همدان به دلیل «بی توجهی و کوتاهی پرسنل حراست فروشگاه در رسیدگی به شکایت عامر» خبر داد. به معروف» است.جزئیات این ماجرا را برایمان بگویید.

من از جزئیات این خبر اطلاعی ندارم اما در مجموع اگر در جایی حق عامر به معروف تضییع شود وظیفه ستاد استانی است که از عامر به معروف حمایت کند. مثل اینکه هنجارشکنی شده و تذکر داده شده و نیاز به حمایت ستاد فرماندهی برای خیر و جلوگیری از بدی بوده و ما این کار را کردیم.

نظر شما در مورد اثربخشی این نوع کارها در سطح جامعه چیست؟

قانون باید در سطح کشور به درستی اجرا شود و به تخلف از قانون توجه شود. بی تفاوتی در جامعه قطعاً مشکلات جدی را در امور اجتماعی و سایر زمینه ها به دنبال خواهد داشت، بنابراین نمی توانیم بی تفاوت باشیم. هنوز قانونی در کشور وجود دارد و اگر فردی در جایی کار غیرقانونی انجام دهد، افراد مختلف نسبت به آن واکنش نشان می دهند. این وظیفه ماست که در چارچوبی مناسب موارد را افشا کنیم.

امروز در همین همدان دو مورد داریم که ستاد روابط عمومی استان در حال پیگیری است. در نفت و گاز مواردی داریم که از کارمندی حمایت می کند که فساد اداری را افشا کرده است.

برای ما اساس این است که در چارچوب شرع باشد و در عین حال مردم ما به قانون پایبند باشند تا فضای «مطالبه طلبی» و «عدم بی تفاوتی» را در جامعه داشته باشیم و بتوانیم پشتیبانی لازم را انجام دهد. اکنون از سوی نهادهای مختلف در کشور پیگیری می شود تا سازوکارهای مناسبی داشته باشند و بتوانند با مشکل ریش مقابله کنند. عده کمی هنجارها را زیر پا می گذارند و کارهای غیرقانونی انجام می دهند و کارمندان مختلف نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت بمانند.

آیا اقداماتی برای پذیرش عمومی و اجتماعی اقداماتی که انجام می دهید انجام شده است؟

قطعا رفتن، گفتن و اشاره برای معضلات اجتماعی موثر است. یعنی مطمئن هستید که اگر در جایی حتی برخلاف میل شخص عملی انجام شود، «گفتن» اثر دارد. در شرایط فعلی تاج دیدید که شاید خیلی ها پیش قدم شدند و یادآوری نقاب برای خیلی ها سنگین بود. من خودم در هواپیما شاهد بودم که مهماندار به شخصی هشدار داد که ماسک بزند و آن شخص ناراحت شد. اما آیا به خاطر ناراحتی کار را ترک کردیم؟! گفتیم آنقدر تبلیغ شود که دقت حزب در حوزه هنجارها بیشتر شود. پس مطمئن باشید که گفته تاثیر دارد، اما روش ها باید درست باشد تا تاثیر را افزایش دهید.

یعنی شما هم قبول دارید که روش هایی که برای برخی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر استفاده می شود قابل تامل است؟

اگر روش ها در شئون شرعی و شرعی باشد صحیح است و اگر خارج از این امور باشد قطعاً روش های نادرستی است. ما همچنین باید کل را ببینیم. اکنون در بسیاری از نقاط کشور مردم امر به معروف و نهی از منکر می کنند و این یک مورد مجزا نیست. از طوفان امر به معروف و نهی از منکری که مردم در سطح کشور انجام می دهند و این ربطی به مقر حسنات ندارد و شرع و تکلیف قانونی فرد است، مواردی از این دست وجود دارد.

گاهی این موارد از طرف فرمانده است یعنی روش ها مناسب نیست و گاهی از طرف مقابل است. امروز طبق قانون هیچکس حق ندارد بگوید به شما ربطی ندارد و شما نباید. بر اساس اصل هشتم قانون اساسی، همه مردم می توانند امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، اما باید به درستی انجام شود. آموزش امر به معروف و نهی از منکر را در ستاد برگزار کرده ایم و در حال برگزاری دوره هایی در این زمینه هستیم و در حال حاضر دوره های امر به معروف و نهی از منکر در روزهای چهارشنبه برگزار می شود که مردم روش های امر به معروف و نهی از منکر را یاد می گیرند. آشنا؛ اگر می خواهند در جایی تذکر بدهند و بحث کنند، باید بدانند چگونه این کار را انجام دهند.

منظورم این است که اثر اجتماعی آن است. اخطار چه در عرصه مسئولین و چه در نظام اداری کشور، چه در عرصه اقتصادی و چه در امور اجتماعی، همواره التهاب به همراه دارد. یعنی نمی توانیم بگوییم در حوزه مسائل اجتماعی یک نفر تذکر بدهد و هیچکس ناراحت نشود و مشکلی پیش نیاید. قطعاً کوتاه است، اما فضا باید آرام باشد تا بتوانیم این موارد را در کادر مناسب انجام دهیم.

اخیراً دادستان کل کشور اعلام کرده است که گشت ارجاعی توسط همان ارگانی که آن را ایجاد کرده است تعطیل شده است. اگر اطلاعاتی در مورد تعطیلی پاترول اشاره یا تغییر روش های آن دارید، لطفا به ما اطلاع دهید.

بحث عفاف و حجاب در کشور درخواستی مردمی و عمومی است و به طور کلی تصمیم گیری در مورد عفاف و حجاب انشالله در چارچوبی مدرن تر و با استفاده از فناوری های موجود در این زمینه و با فضایی که یک طرفه نیست اما گشت های اخلاقی و تامین اجتماعی راه اندازی شده توسط فراژ به دستور دادستانی و مراجع قضایی انجام می شود و اکنون ماموریت وی به پایان رسیده است. فارغ از اینکه چگونه باید باشد، مسئولان مختلف باید تصمیم بگیرند و خلاصه کنند که آیا در سطح جامعه هستند یا نه.

اما در بحث عفاف و حجاب برنامه ریزی های خوبی در حال انجام است و اتفاقاً یکی از دستاوردهای اتفاقات اخیر اگر بخواهیم مثبت نگاه کنیم این است که بسیاری از مجموعه های فرهنگی کشور از خواب بیدار شده اند. و امروز در بحث عفاف و حجاب خلأ داریم و آسیب های اجتماعی جدی تری را دیدیم. زیرا شکاف ها جدی تر و شکاف ها عمیق است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. هم در حوزه های مثبت مثل آموزش عالی و آموزش و پرورش و هم در حوزه های فرهنگی مثل صدا و سیما و در حوزه هایی که تبلیغی است. مقامات انتظامی و قضایی باید وارد عمل شوند. روش ها باید جدیدتر، به روزتر و دقیق تر باشند تا موثرتر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید