سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات وین در مرحله سختی است/ اگر احیای برجام امکان پذیر نباشد، آماده جایگزینی دیپلماتیک هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات وین در مرحله سختی است/ اگر احیای برجام امکان پذیر نباشد، آماده جایگزینی دیپلماتیک هستیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «مذاکرات در وین برای احیای برجام در مرحله دشواری قرار دارد. . جمعه.

پرایس اضافه کرد که در این مذاکرات به خط پایان نزدیک شده ایم، اما مسائل مهمی وجود دارد و با نزدیک شدن به خط پایان، مسائل مهم ترین و سخت ترین خواهند بود.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در آینده نزدیک، ما ایده بهتری در مورد اینکه آیا راهی به جلو در این مذاکرات وجود دارد یا خیر خواهیم داشت. نمی خواهم وارد جزئیات شوم، اما باید در مورد عوامل بیرونی و مسائل مهم صحبت کنیم.

پرایس درباره نقش «عوامل خارجی» در مذاکرات وین گفت: واضح است که تصمیمات باید در تهران گرفته شود و تصمیماتی است که باید در مسکو اتخاذ شود، بنابراین انتظار داریم در روزهای آینده روشن شود. بازگشت متقابل به الحاق به شورای امنیت سازمان ملل متحد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر تعلیق مذاکرات به دلیل «عوامل خارجی» و بیانیه اخیر آلمان، فرانسه و بریتانیا، گفت: هیچکس نباید سعی کند از مذاکرات برجام سوء استفاده کند. ضمانت های جدا از برجام.

پرایس تاکید کرد که ما نیز از بیانیه سه کشور اروپایی حمایت می کنیم و معتقدیم که ممنوعیت دائمی و قابل راستی آزمایی ایران از دستیابی به سلاح هسته ای به نفع منافع ملی ما است و در این زمینه کشورهای اروپایی نیز با ما موافق هستند. و حتی دستیابی به تسلیحات هسته ای ایران به نفع چین یا روسیه نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره درخواست روسیه برای تضمین روابط با ایران گفت: آمریکا به صراحت اعلام کرده است که تحریم های جدید روسیه هیچ ارتباطی با برجام ندارد و نباید بر اجرای آن تاثیر بگذارد. ما هیچ تضمین خاصی در رابطه با این تحریم ها به روسیه نمی دهیم و برای دستیابی به توافق بر سر احیای برجام نیازی به چیز جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت آمریکا بازگشت متقابل به اجرای کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بهترین راه حل مشکل می داند، اما اگر «عوامل خارجی» احیای آژانس را غیرممکن کند، راه برای جایگزین های دیپلماتیک باز خواهد شد، هرچند که امیدوارم که نه. بریم سر اصل مطلب

پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا می‌توان روسیه را از مذاکرات کنار گذاشت یا گفت‌وگوهای دوجانبه بین ایران و آمریکا انجام داد، گفت: اگر بتوانیم در مورد مسائل فوری با ایران همکاری کنیم، بسیار موثرتر خواهد بود، اما ایرانی‌ها استقبال نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هنوز در این مرحله نیستیم و تا زمانی که به آنجا برسیم، در مورد آن صحبت خواهیم کرد. مشکوک است، اما ما متعهد هستیم که ایران هرگز نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید