سخنگوی وزارت امور خارجه: هدف آمریکا از طولانی شدن مذاکرات، حل و فصل برخی مسائل دوجانبه در مذاکرات وین است/ در صورتی که آمریکا بر توهم اهرم ها غلبه کند، توافق برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: هدف آمریکا از طولانی شدن مذاکرات، حل و فصل برخی مسائل دوجانبه در مذاکرات وین است/ در صورتی که آمریکا بر توهم اهرم ها غلبه کند، توافق برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دیدار یک هفته‌ای با خبرنگاران داخلی و خارجی که صبح روز دوشنبه بیش از یک ساعت به طول انجامید، در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر گروسی به سرزمین‌های اشغالی، رژیم شورشی در منطقه را که برای مدت بیشتری ادامه دارد، گفت: بیش از هفت دهه سرسخت ترین رفتارهای سرکش، تروریستی، ستیزه جویانه و غیرقانونی را در نظام بین الملل به منصه ظهور رسانده است.

وی افزود: این رژیم دروغین تاکنون از هیچ کوششی برای تمسخر و بیان ساختارهای حقوق بین الملل دریغ نکرده و با چک های سفید امضا شده توسط برخی طرف های مدعی دست به هر کاری زده است.

حاتب زاده ادامه داد: جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان دلال آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم غیرقانونی قرار داد، یعنی ساختار دلال را به سخره گرفت و به چالش کشید و دستاوردهای حوزه ضمانت ها توسط مدیرعامل گرفته شد. عمومی.” .

حاتب زاده با بیان اینکه معتقدم پیام این سفر مانند هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است، افزود: مدیرکل آژانس باید دغدغه بی طرفی و استقلال را داشته باشد و طبق اساسنامه آژانس در این زمینه تکلیف خاصی دارد.

وی افزود: در این اقدام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با افراد نادرست در زمان و مکان اشتباه ملاقات کرد و با این اقدام اعتماد به آژانس بین المللی انرژی اتمی در نزد افکار عمومی و صحنه بین المللی جلب شد. به شدت آسیب دیده است.

حاتب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: “

حاتب زاده افزود: بر اساس بیانیه مشترک توافق شده ایران و آژانس در 15 اسفند 1393، تبادل نظر دوجانبه بین دو کشور صورت گرفت، اما این اقدام، تغییر لحن و گفت و گو و اظهارات گروسی نشان می دهد که دستوری صادر شده است. . این اقدام سیاسی غیرفنی آژانس را قطعاً نمی‌توانستیم بی‌پاسخ بگذاریم. در این زمینه ما وارد عمل شدیم. فکر می‌کنم اقدام ایران تعیین‌کننده و متناسب بود، اما می‌گویند که قطعنامه این است که اگر نیازی به اجرای قطعنامه نبود، باید راه دیگری را طی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفرهای اخیر دیپلماتیک به تهران افزود: هفته گذشته سفری از سوی آقای امیر عبداللهیان به هند داشتیم که در این سفر با مقامات ارشد هند دیدار کرد. آنها در این سفر با ایرانیان و تجار در دهلی نو، حیدرآباد و بمبئی دیدار کردند، چندین تفاهم نامه و تفاهم نامه بین مقامات دو کشور در این سفر امضا شد و در این سفر موضوع دیپلماتیک مناطق مورد تاکید ما عملا پیگیری شد.

حاتب زاده همچنین به سفر اخیر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه پاکستان پس از سفرهای دیپلماتیک به تهران فردا به کشورمان سفر می کند. رئیس جمهور ترکمنستان به زودی به ایران می آید. رئیس مجلس ارمنستان نیز این هفته عازم ایران خواهد شد و سفرهای آقای امیر عبداللهیان نیز هفته آینده پیگیری خواهد شد.

وی درباره اظهارات روز گذشته فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق درباره حمله اخیر ایران به اربیل، گفت: اطلاعات بیش از حد لازم به آنها داده شده است.

حاتب زاده در این خصوص گفت: یک عملیات کوچک بود که به هدف اصابت کرد.

وی با اعلام اینکه وزیر امور خارجه ایران به زودی به چند کشور آفریقایی سفر خواهد کرد، گفت: سفر آقای لاوروف به ایران انجام می شود و انشالله زمان آن مشخص می شود و در این زمینه اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت پرونده اسد گفت: در این مورد شکایت بین المللی بر اساس کنوانسیون وین در دستور کار ایران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید