سد بویراحمد «تنگ سرخ» و بحران برآمده از کهگیلویه بویراحمد/ تشنگی مناطق سردسیر استان بر عهده کیست؟

ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792250

کمبود آب و دسترسی به منابع آبی موضوعی است که تمام دنیا جنگ جهانی سوم را بر اساس آن می شناسند، از این رو با صدای شیپور نظامی، تنگه سرخ بویراحمد به نیازی حیات بخش برای مردم تبدیل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، حیات همه موجودات روی زمین در گرو آب است که قرآن می فرماید: نابود می شوند و اثری از حیات در زمین باقی نمی ماند.

به گفته مقامات و کارشناسان سازمان ملل، چالش اصلی بشر پس از مشکل جمعیت، آب است و با وجود اینکه 70 درصد کره زمین را آب تشکیل می دهد، تنها 3 درصد از این آب می تواند برای آشامیدن استفاده شود.

دسترسی به آب آشامیدنی موضوعی است که جنگ بزرگ بشری بعدی را پیش بینی می کند، زیرا دستیابی به زندگی بهتر و حتی ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورهای بدون آب غیرممکن به نظر می رسد.

بیش از 80 درصد خاک ایران در مناطق خشک، نیمه خشک و بیابانی قرار دارد و حیات آبزیان ما به دو رشته کوه البرز، زاگرس و آب های زیرزمینی وابسته است، زیرا اغلب رودخانه ها و منابع برف و یخ در فصول مختلف آب را تامین می کنند. و از این دو رشته کوه تغذیه می شود.

220c32cb 6e76 4bdd 8b5e fbf40d4114dd خبر خاکستری

همانطور که قبلا اشاره کردیم، جنگ جهانی بعدی علیه آب پیش بینی می شود و بی شک این کم آبی کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط کارشناسان، خسارات ناشی از کمبود آب بیشتر از آسیب های ناشی از سایر مخاطرات زیست محیطی مانند سیل، زلزله، طوفان و غیره است. کم کم این خشکسالی و کم آبی گریبانگیر کهگیلویه و بویراحمد شد.

کهگیلویه و بویراحمد با 750 هزار نفر جمعیت، یک درصد از مساحت کشور و وسعتی حدود 16249 کیلومتر مربع، سرزمینی کوهستانی و کوهستانی با آب و هوای سرد و گرمسیری در جنوب غربی ایران را به خود اختصاص داده است.

57 رودخانه به طول 1400 کیلومتر و 11 هزار کیلومتر آبراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در سال های اخیر بارندگی کم و خشکسالی تاثیر زیادی بر استان داشته و مهمترین تغییرات آن مهاجرت است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 4 هزار و 648 حلقه چاه آب شرب کشاورزی، صنعت و صنعت با حجم آبدهی 250 میلیون مترمکعب است که این تنها بخشی از وضعیت خشکسالی و کم آبی در استان کشاورزی و صنعت، چالش کم آبی است. بیشتر از نیاز به آب آشامیدنی است.

کهگیلویه و بویراحمد به گفته مسئولان جزو 10 استان کم آبی کشور است که باید بیشتر فکر کرد و برای پایداری آب چاره اندیشی کرد.

d5426646 1923 40d9 b731 b6f274c005cc خبر خاکستری

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر با وضعیت مهاجرت عجیبی روبرو بوده است که بی شک بر عدم توسعه، خشکسالی و کم آبی روستاها تاثیری نداشته است که عدم چاره اندیشی در این زمینه می تواند مخاطره آمیز باشد.

بارندگی در سال برداشت امسال در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داشته است و نیاز به تکمیل زیرساخت های ذخیره آب در سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد و در 2 سد به وضوح نمایان است. می توان در این ارتباط تنگ سرخ در مرکز استان و سد کوثر در شهرستان های گرمسیری این استان احداث کرد.

سد تنگ سرخ بویراحمد یکی از زیرساخت های اصلی آبی در مرکز استان است. همانطور که اشاره کردیم، دیدن بیشتر باعث می شود جمعیت زیادی قربانی خواسته های خود شوند.

تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون مترمکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون مترمکعب، تامین آب رودخانه در به میزان 33 میلیون مترمکعب، تامین امکانات تفریحی و گردشگری با توجه به جاذبه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از آسیب به سازه های حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث تنگ سرخ بویراحمد است. سدی که مسئولان در تلاش برای تکمیل این منبع آبی هستند.

سد تنگ سرخ بویراحمد که امروز 38 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در سال 1390 برای تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی شیراز و کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شد.

این سد که دارای کلیه مجوزهای ساخت، محیط زیست، میراث فرهنگی، آبرسانی در شهرستان های شیراز و کهگیلویه و بویراحمد است با وعده وزیر نیرو تا پایان سال 1401 آبگیری و نجات می یابد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اخیراً درباره آب توزیع شده به استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس از طریق سد تنگ سرخ گفت: حجم تنظیم سد 157 میلیون مترمکعب و مصرف آب شرب است. در فارس 56 میلیون متر مکعب است و به صورت رسمی اعلام شده است.

امام جمعه یاسوج در خطبه های نماز جمعه این شهر به مشکلات اطراف سد تنگ سرخ و حرفه های شایعه شده اشاره کرد و گفت: این سد باید آب شرب شهر یاسوج و صنعتی آن را تامین کند. و بخش های کشاورزی باید معاف شود تا برای اقشار پایین جامعه و همچنین محیط زیست مشکلی ایجاد نشود. این زنجیره‌ها از ابتدا وجود داشته است، اما برخی در حال حاضر غوغا می‌کنند، در حالی که تحقیقاتی انجام شده، سال‌ها پیش مجوزها صادر شده و کارهای زیادی انجام شده و باید کار ادامه پیدا کند.

a5096ee1 1488 419a 815e 0851eac0eef6 خبر خاکستری

موضوعی که نباید به راحتی از کنار آن گذشت عطش شهر یاسوج و مزارع استان کوگیلویه و بویراحمد است که روز به روز برای مردم آزاردهنده می شود و کارکنان سد نباید در ساخت سد به جای آن تردید کنند. از پرداخت حاشیه سود چون کند شده است مردم دیگر اجازه ندارند تشنه صنعت، کشاورزی و غذا بمانند.

صبح زاگرس برای اطلاع رسانی شفاف و افکار عمومی گزارش های تکمیلی از سد تنگ سرخ و حاشیه آن در روزهای آینده منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید