سرانجام دلایل برکناری علی لاریجانی اعلام شد/ شورای نگهبان لاریجانی چه گفت؟

سرانجام دلایل برکناری علی لاریجانی اعلام شد/ شورای نگهبان لاریجانی چه گفت؟

این اقدام هیئت امنا موجی از انتقادات و اعتراضات را در عرصه سیاسی کشور به راه انداخت و حتی ابراهیم رئیسی از تلاش خود برای تغییر هیئت امنا گفت. اما هیئت امناء علیرغم همه انتقادات و مطالبات به حال خود رها شد و انتخابات سردی را با کمترین میزان مشارکت برگزار کرد.

علی لاریجانی پس از آن بارها از هیات امنا خواسته است تا دلایل برکناری خود را به صورت رسمی و علنی اعلام کند. قصه گویی بین او و دعوای توییتری لاریجانی و سخنگوی هیات امنا در فضای مجازی گسترده شد. در نهایت هیات امنا دلایل برکناری لاریجانی را به صورت کتبی اعلام کرد. لاریجانی بعداً در توییت دیگری از هیئت امنا خواست مهر محرمانه نامه را حذف کند تا بتواند آن را علنی کند.

نجات الله ابراهیمیان از اعضای سابق هیات امنا در پاسخ به نامه علی لاریجانی به سخنگوی هیات امنا مبنی بر اینکه دلایل رد صلاحیت وی علنی شده است، گفت: طبقه بندی نشده است. بحث احراز صلاحیت هم بحث حقوق فردی است، آقای لاریجانی می تواند به دلایل رد صلاحیت خود اشاره کند. من فکر نمی کنم که مهر مخفی مانعی در این زمینه باشد.

نه احمدی، وکیل دادگستری نیز به لاریجانی توصیه کرد و گفت هیچ نهاد یا سازمانی حق ندارد موضوعی را محرمانه طبقه بندی کند. من اگر جای آقای لاریجانی بودم علاقه ای به این مهر مخفی نداشتم و دلایل رد صلاحیت را منتشر می کردم. قانون آنچه را که نباید بگوید می گوید، یعنی قانون پیش بینی نکرده است که دلایل رد صلاحیت یک نامزد از نظر امنیت ملی علنی نشود. ضمناً در قانون اساسی آمده است که حقوق اساسی نامزدهای ریاست جمهوری باید رعایت شود.

آفتاب نیوز اکنون به جزئیات دلایل برکناری لاریجانی که از سوی هیات امنا اعلام شده، دسترسی پیدا کرده است.

شورای امنا در نامه‌ای به امضای آیت‌الله جنتی، دبیر شورای امنا، در پاسخ به درخواست علی لاریجانی نوشت: «ویژگی‌های داوطلبان پس از بحث رای مخفی رخ می‌دهد. بدیهی است مستندات آرای اعضا ممکن است یکسان نباشد و به عنوان تصمیمات مشابه در سایر نهادها، هر یک از اعضا به یک یا چند گزارش یا اطلاعات توجه داشته باشند.»

در ادامه این نامه دلایل برکناری علی لاریجانی به دلیل «مواضع و اظهارات سیاسی در موضوعات و ادوار مختلف از جمله اغتشاشات سال 1388» و «حمایت از معزولان و حمایت از نمایندگی آنها و استخدام برخی از آنان. سمت‌های زیر مجموعه وی» بیان شده است. فرمان.” ذکر شده است.

همچنین «دخالت یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در دوران ریاست مجلس شورای اسلامی»، سکونت و ادامه تحصیل برخی از مقامات درجه یک در کشور انگلیس برخلاف موازین عالی. قطعنامه شورای امنیت ملی “و” شام های متعدد اعضای خانواده “به غیر از کشور اعم از اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگری در آمریکا” دلایل دیگر برکناری مشاور ولی فقیه انقلاب ذکر شده است.

شورای نگهبان همچنین «عدم رعایت اصل ساده انگاری مسئولان» و «شرکت لاریجانی در بخشهایی از اغتشاشات و وضعیت نامناسب دولت فعلی (دولت روحانی) را از دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد. “

گفتنی است، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی کوتاه پس از اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400، گزارش هایی که به خود و خانواده اش داده شده بود را قاطعانه تکذیب کرد. .

لاریجانی از هیئت امنا خواسته بود بدون هیچ سرپوشی تمامی دلایل رد صلاحیت خود را به طور رسمی اعلام کنند.

عباسعلی کخدایی، سخنگوی وقت هیئت امنا، در پاسخ به این درخواست که در قانون انتخابات تصمیمی برای اعتراض به رد صلاحیت و اعلام عمومی دلایل پیش بینی نشده است، در توئیتر نوشت.

لاریجانی در پاسخ به هیأت امنا به سیاست کلی مصوب رهبری مبنی بر پاسخگویی هیأت امنا به دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت کاندیداها به درخواست آنان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید