سرانه فضای آموزشی در مرکز خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است

ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۳
کد خبر: 1781494

مدیرکل سازمان تعمیرات، توسعه و تجهیز خراسان شمالی:

امین فلا کوشکی گفت: بر این اساس برای رسیدن به میانگین کشوری باید 48 هزار متر مربع فضای آموزشی شامل 47 پروژه 9 کلاسه در مرکز استان احداث شود تا به میانگین کشوری فضای آموزشی برسیم. سرانه در این شهر است، اما فاصله تا موقعیت استاندارد عالی است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امین فلا کوشکی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک، تعداد کل دانش آموزان شاغل به تحصیل در بجنورد را 69 هزار نفر عنوان کرد و گفت: بر این اساس، بله به حد نصاب رسیده است. میانگین کشوری 48000 متر مربع فضای آموزشی شامل 47 پروژه 9 پایه برای ایجاد فضای آموزشی در این شهرستان به میانگین کشوری می رسد اما فاصله تا موقعیت استاندارد زیاد است.

فلا کوشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین مساحت آموزشی در مرکز استان 4.5 متر مربع است که 0.8 متر مربع از میانگین استان و 0.7 متر مربع از میانگین کشور عقب تر است.

وی افزود: علاوه بر این پروژه 12 کلاس دادگستری واقع در منطقه کالاته آروین بوینورد با زیربنای 1700 متر مربع به بهره برداری رسیده است که از پایان سال جاری به بهره برداری می رسد. 1400 طبق برنامه.”

این مقام مسئول کمبود فضای آموزشی در روستای محمدعلی پهلوان از توابع شهرستان بوینور را نامناسب دانست و گفت: با توجه به اینکه امکان توسعه پروژه ها با اعتبارات دولتی وجود ندارد، لذا با همکاری یک خیر یک میلیارد و 400 میلیون تن و مابقی هزینه ها نیز از محل مشارکت پروژه های ملی بوده است.

وی افزود: مدرسه 9 کلاسه محمدعلی پهلوان تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال 1400 به بهره برداری می رسد.

فلا با اشاره به اینکه وضعیت سرانه فضای آموزشی در بوینورد مناسب نیست، گفت: به دلایل مختلف در سال های اخیر رشد جمعیت در سراسر کشور ثابت بوده و این در حالی است که در مرکز خراسان شمالی جمعیت رو به افزایش است. در غیاب سرانه آموزش نیز بی تاثیر نبود.

وی ادامه داد: همچنین با تبدیل شدن استان خراسان شمالی به استان و خشکسالی های پی در پی و مهاجرت روزافزون از روستاها به بوینور حاشیه نشینی گسترش یافته و این مشکلات با وجود ساخت و سازهای متعدد در مرکز استان باعث شده است. سرانه فضا در بوینور وضعیت خوبی ندارد.

فلا کوشکی افزود: عملیات اجرایی دو پروژه عصمت و ابوریحان در مرکز استان برای یک دبستان پس از مشورت با دفتر مقام معظم رهبری آغاز شد که در مجموع 30 کلاس درس به فضای آموزشی بوینور اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر پروژه عصمت و ابوریحان بجنورد به مساحت هشت هزار مترمربع 25 میلیارد تن اعتبار پیش بینی شده است، گفت: تاکنون برای هر پروژه و ساخت هشت میلیارد تن اعتبار در نظر گرفته شده است. پیش بینی می شود برنامه زمان بندی ساخت این دو سازه با تکمیل وام ها تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

اعطای مدارس گلستان بجنورد به دانشگاه فرهنگیان و کمبود فضای آموزشی برای این شهرستان

این مسئول گفت: در منطقه گلستان شهرستان بوینورد تعداد زیادی مدرسه برای مدت معین ساخته شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده نباید کمبودی وجود داشت اما مشکل اینجاست که در سال 87 دو مدرسه 12 کلاسه وجود داشت. پروژه های این شهرستان با تصمیم مدیران وقت به دلیل قرار گرفتن این دو پروژه که در مجاورت دانشگاه فرهنگیان قرار دارند به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد.

وی ادامه داد: گفتنی است در این مدت راه و شهرسازی استان قول ساخت پروژه 12 کلاسه الغدیر و 9 کلاسه ایران را داده بود اما ساخت ساختمان به پایان رسید و مابقی ساخته شد و با اعتبار دولتی و ملی تکمیل شد.

فلاح کوشکی با اشاره به اینکه زمین گلستان شهر مشکلی ندارد و با هر بار وام گرفتن برای ساخت پروژه ساخت و ساز شروع می شود، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی بجنورد از نظر فضای آموزشی زمین است. آموزش مناسبی برای ساختن مدرسه است.

در بوینورد زمینی نیست که مدرسه بسازد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از مردم در سایت ارتش در حال ساخت هستند که قطعاً فضای آموزشی زیادی برای ساکنان این منطقه نیاز دارد اما شرایط ساخت مدرسه وجود ندارد. شهرداری باید برای این موضوع برنامه ریزی کند.» او جزئیات را بررسی کرد.

فلا کوشکی گفت: مکان های آموزشی شناسایی شده توسط راه و شهرسازی شخصی است و آموزش و پرورش سرمایه ای برای خرید آن ندارد و برخی از قسمت ها برای ساخت مدرسه برای ساخت مدرسه بسیار کوچک است. تنها 40 درصد از زمین برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در سال 1400 چهار پروژه وام محرومیت زدایی شناسایی شد و در صورت تامین زمین و اعلام به موقع وام ها، چهار مدرسه به بجنورد اضافه می شد و بیشتر خلاء ها برطرف می شد.

این مسئول ادامه داد: در شهر فرهنگیان که مسکن ملی در حال ساخت است، طبق قوانین پیشنهادی باید فضای آموزشی در کنار راه و شهرسازی احداث شود که هنوز به مرحله پذیرش نرسیده است اما طبق قوانین بینی های قبلی ساخته شده است، در این مجموعه فضای آموزشی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید