سردرگمی آمریکا در برجام / آمریکا همچنان به دنبال توافق است


ساعت: 14:45
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913112

واشنگتن با مداخله در امور ایران از رویکرد خود برای ادامه مذاکرات برجام به عنوان ابزاری برای کسب امتیاز و فکر کردن به توافق پشت درهای بسته استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه خبر پس از پایان دور نهایی مذاکرات وین در سال جاری برگزار شد، بسیاری بر این باور بودند که توافق هسته ای بین ایران و آمریکا حاصل خواهد شد، اما ایالات متحده مدعی شد که هیچ پیشرفتی حاصل نشده و ایران خواسته هایی خارج از برجام مطرح کرده است.

با اعتراضاتی که در ایران رخ داد از سر گرفته شد مذاکرات برجام کشورهای غربی به ویژه آمریکا او را سرگرم کردند. دولتمردان آمریکایی با اندیشه خام فروپاشی جمهوری اسلامی ایران به شورش های مهندسی روی آورده اند و در آن آتش می جنگند و از سوی دیگر با تحریم ها می خواهند حکومت ایران را تحت فشار قرار دهند. اعمال کرده است.

این در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بارها با رسانه های مختلف حامی شورشیان صحبت کرده و مدعی شده است که توافق هسته ای و مذاکرات در دستور کار آمریکا نیست و حتی آمریکایی ها می گویند حتی به این یک سوال هم فکر نمی کنند. اما مقامات در هفته‌های اخیر، ایرانی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها پیام‌هایی برای از سرگیری مذاکرات ارسال می‌کنند.

با این حال، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا همچنین از سیاست دولت بایدن در قبال ایران انتقاد کرد و اعتراضات اخیر در ایران را آخرین میخ بر تابوت برجام دانست و گفت که با این اعتراضات دیگر باید از مرگ برجام صحبت کرد. زیرا دیگر جا و دلیلی برای عدم ادامه مذاکرات برجام وجود نخواهد داشت.

پیش از این حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه درباره پیام و پیامدهای دولت آمریکا در خصوص مذاکرات در بحبوحه ناآرامی ها صحبت کرده بود. این در حالی است که از یک سو می گویند امکان بازگشت به توافق وجود ندارد و یا از سوی دیگر با واسطه ها پیام می دهند و بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق تاکید می کنند.

در واقع باید گفت که دولت بایدن همانطور که ترامپ می گوید و امیر عبداللهیان هم اشاره کرده است دعا می کند تا با ایران بر سر توافق هسته ای مذاکره کند اما در عین حال ضمن حمایت از شورشیان، شعله های آتش را می افروزد. ناآرامی در ایران هر دو می خواهند به شهرک برگردند و هزینه های تسویه حساب را نپردازند.

ما نباید کار سخت واشنگتن را برای به بن بست رسیدن مذاکرات نادیده بگیریم

محمد مرندی مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در وین نیز اخیرا در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با تاکید بر اینکه آمریکایی ها همچنان در حال ارسال پیام هستند، گفت: نباید زیاد توجه کنند. به مشغله واشنگتن در خصوص بن بست مذاکرات.» کردها چون همچنان در حال ارسال پیام هستند و اگر خواسته های منطقی ایران را بپذیرند، توافق حاصل می شود.

سیاست ما در مذاکرات کاملاً روشن و شفاف است

همچنین ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت وگویی گفت: آمریکا با واسطه های خود به ما پیام می دهد و همین الان که ایران به دلیل دشمنی مخالفان خود درگیر حوادث داخلی شده است. غربی ها برای مذاکرات به ما پیام می دهند.

عزیزی با اشاره به اینکه سیاست ما در مذاکرات کاملاً روشن و شفاف است به گونه ای که باید منافع هسته ای ما تامین شود، تحریم ها برداشته شود و پرونده های دفاعی ایران بسته شود، گفت: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران منطق و منطق دارد. با رویکرد عقلانی همیشه حاضر و آماده مذاکره خواهد بود، البته به شرطی که شرایط جمهوری اسلامی ایران مورد قبول آمریکا و کشورهای اروپایی باشد و اگر این اتفاق بیفتد، ایران هیچ مانعی بر سر راه نخواهد دید. شما آماده مذاکره هستید

به گزارش دانا؛ ایران همواره تاکید کرده است که برای دستیابی به توافق هسته ای جدی است و برای دستیابی به یک توافق “خوب، قوی و باثبات” تردید نخواهد کرد، اما خواستار تضمین عدم خروج آمریکا از هیچ توافقی و آژانس بین المللی انرژی شده است. پرونده استیضاح اتمنا و شکایت علیه برنامه هسته ای ایران بسته می شود. در حالی که واشنگتن به دنبال کسب امتیاز بیشتر از ایران است و معتقد است حوادث و ناآرامی های اخیر در ایران باعث تضعیف این کشور شده است و می توانند از این ضعف برای اعمال فشار بر این روند استفاده کنند. لطف خود را کامل کنید و امتیاز بیشتری کسب کنید.

با وجود حاشیه سازی دولت بایدن در امور داخلی ایران، به نظر می رسد آنها به دنبال توافق هستند و در واقع واشنگتن از رویکردهای اعلامی خود به عنوان ابزار امتیازدهی استفاده می کند و پشت درهای بسته به توافق می اندیشند.

دیدگاهتان را بنویسید