سرسخت در هوای روز جدید

سرسخت در هوای روز جدید

روز جدید : رفتار صداو سیما در بحبوحه اعتراضات باز هم مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفت. چندی پیش که اعتراضات شروع شد، پس از چند روز صداوسیما تصمیم گرفت از چند چهره سیاسی از جریان های مختلف کشور دعوت کند تا در مورد شرایط کشور، مرگ مهسا امینی و همچنین بحث حجاب صحبت کنند. بسیاری این اقدامات رادیو و تلویزیون را دیرهنگام توصیف کردند.

پیش از این، Sedawasimha میزبان برنامه های مختلفی با موضوع حجاب بود، اما بدون نظر منتقدان و پرداختن به آن. هر چه از صدا و سیما پخش می شد فقط تبلیغ جریان فکری غالب بود. اما با دعوت از منتقدان سیاسی به صداوسیما و پخش زنده سخنان آنان، برخی از مردم به این فکر افتادند که ممکن است صداوسیما بخواهد به این روش ادامه دهد و نظرات منتقدان و مخالفان را در یک سلسله برنامه های چالشی پوشش دهد. این روش اگرچه با همدلی بخش بزرگی از مردم با سخنان متفاوت برخی از دعوت شدگان به پایان رسید، اما اخیرا با دعوت و تریبون دادن به چهره های حاشیه ساز نشان داد که احتمالا روال سابق صدا و سیما در ایستادگی مردم. و سوالات چالش برانگیز و حساس به همین صورت سابق باشد در حالی که در روزهای گذشته بخشی از نظام با دعوت از جامعه شناسان و کارشناسان تلاش می کرد دلایل و انگیزه های معترضان را بفهمد، دیروز تلویزیون با دعوت از یک نفر نشان داد که بر رفتار قبلی خود پافشاری می کند. چهره برجسته

صداوسیما از علی اکبر رائفی پور به برنامه ثریا دعوت کرد تا درباره وضعیت اخیر و اعتراضات مردم صحبت کند. فردی که با اظهارات جنجالی خود در زمینه های مختلف شناخته شده است. ادعاهایی که به عقیده بسیاری معمولاً مبنای علمی ندارد و او تنها با عبارات مختلف سعی در برانگیختن واکنش دارد. و این در حالی است که در روزهای اخیر حتی مسئولان نیز تلاش کرده اند به مردم احترام بگذارند و اعتراض آنها را به رسمیت بشناسند.

رائفی پور در این برنامه با ادبیات خاص خود از ریشه اعتراضات جوانان می گوید. او ریشه این اعتراضات را «هیجان» دانست و قاطعانه گفت که این جوانان فقط می خواهند احساسات خود را تخلیه کنند. او برای اثبات حرف خود حتی از تحلیل دنیای امروز فراتر رفت و به مبانی دینی اشاره کرد و گفت: «جهاد برای همین است». رفیع پور تاکید می کند که جوانان دارای عواطف غیرقابل کنترلی هستند که اگر در کنش های مثبت و مذهبی هدایت نشود به رفتارهای دیگری می انجامد. وی در سخنان خود مدعی است: ورزش هایی که توصیه می شود ورزش های هوازی است که شما را خسته می کند.

رفیع پور در ادامه سخنان خود به تحلیل وضعیت روحی مردم پرداخت و گفت: دو سال است که ملت در خانه نشسته اند و کاری ندارند و این نگران کننده است.

محور تحلیل این شخصیت که در فضاهای مختلف رسمی تریبون می شود، مشکلات جنسی و عواطف انسانی است. معمولاً هر نوع رفتاری را بر اساس تمایلات جنسی تحلیل می کند. وی در بخشی دیگر از صحبت های خود در این برنامه گفت: در جامعه امروزی به خصوص در اینترنت و شبکه های اجتماعی تحریکات جنسی بسیار زیاد است. مردم همچنین به راحتی به کلید فیلتر دسترسی دارند. در عین حال، نوجوانان در معرض محرک های جنسی قرار می گیرند. وی در ادامه این موضوع را به اعتراضات این روزها مرتبط دانست و گفت: الان در خیابان چه اتفاقی افتاده است؟ موضوع ریختن احساسات در شلوغی در کنار مسئله زنان این دو را به هم نزدیک کرد. ما باید با این واقعیت روبرو شویم و آن را بپذیریم. اگر جایی مثل ورزشگاه ها بود، شاید این احساسات به خیابان نمی رسید.» این تعبیر جنسی، سطحی و بدون پشتوانه علمی از رائفی پور روز گذشته با واکنش شدید و منفی افکار عمومی مواجه شد. به خصوص اینکه از جهاد هم می گوید. بسیاری آن را توهین به رشادت ها و رشادت های جوانان کشور در جنگ تحمیلی دانستند. برخی از فعالان شبکه های اجتماعی با توهین به سخنان این سخنران اصولگرا یادآور شدند که زندگی جوانان در جبهه برای شور و نشاط نیست، بلکه برای حفظ وطن و آرامش امثال او ساخته شده است. از سوی دیگر بخش دیگری از فعالان سیاسی اجتماعی سخنان رائفی پور را در چارچوب صدا و سیما تفسیر کردند و آن را اقدامی غیرمنطقی و غیرمنطقی دانستند. آنها خاطرنشان می کنند که صداوسیمها به جای اینکه صدای مردم باشد، تنها با سکو دادن به افرادی مانند رائفی پور سعی در برافروختن خشم آنها دارد. در عین حال بسیاری از منتقدان سخنان رائفی پور را توهین به شخصیت و شعور مردم و معترضان توصیف کردند و تاکید کردند که امثال او فقط علیه مردم صحبت می کنند.

سخنان این چهره جنجالی همانطور که معمولاً بدون هیچ مستندی مطرح می شود، معمولاً با واکنش دولت و ارگان های رسمی مواجه می شود. وی در برنامه ثریا مدعی شد که اخیراً سه هواپیمای ایرانی از جمله هواپیماهای وارش و ماهان سرنگون شد تا رژیم به دلیل سابقه سرنگونی هواپیماهای اوکراینی بار دیگر مقصر شناخته شود. سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این ادعا توضیحاتی ارائه کرد.

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تیراندازی و بمباران هواپیماها را تکذیب کرد و دیروز در نشست خبری گفت: هیچ گزارش تایید شده ای مبنی بر تیراندازی و بمباران هواپیماهای کشورمان نداریم. در خصوص پرواز شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر چین نیز مشکلات و تداخل غیرقانونی وجود داشت و بر اساس مقررات موجود به سرعت وارد شدیم که مشکلی نداشت.

به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: تمامی مشکلات صنعت هوانوردی و هواپیمایی کشوری باید توسط ارگان رسمی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شود و اظهاراتی که معلوم نیست از کدام منبع خبری نقل نشود و مسئول پاسخگویی باشد. به همه این مسائل سازمانی این یک شرکت هواپیمایی است و اظهارات دیگران نباید از اعراب باشد.»

این رفتار صدا و سیما به گونه ای است که حتی اعتراض به این سازمان را خودش اعلام می کند. اخیراً در واکنش به وضعیت عمومی کشور و اعتراضات مردمی، حداقل سه تن از رهبران این سازمان را ترک کردند. اولین مجری معروفی که صداوسیما را ترک کرد باربد بابایی مجری برنامه های پرمخاطب شبکه سه سیما بود. وی در همین رابطه نوشت: «من باربد بابایی بعد از بیست و چهار سال فعالیت رسانه‌ای اعلام می‌کنم که در برنامه زوج‌های جدید شرکت نمی‌کنم و تا زمانی که مردم کشورم شاد و خوشحال نباشند، برنامه‌ای انجام نمی‌دهم. البته مخاطبان من و امثال من مردم کشورم هستند و اگر وضعیت کشورم خوب نباشد، دلی برای اجرا ندارم. یاحق» پس از باربد بابایی، پیمان شیخی دومین مجری شبکه سه سیما بود که از حضورش در این شبکه خداحافظی کرد.او مجری برنامه جدید زوج ها بود که از شبکه سه پخش می شد و پس از استعفا منتشر کرد. یادداشتی نوشت و نوشت: 16 سال از عمرم برای بازی در رادیو و تلویزیون می گذرد. ​​همکارانم و کسانی که مرا می شناسند می توانند عشق بی اندازه من به اجرا را تأیید کنند. هر بار که پشت میکروفون رادیو می نشستم و می ایستادم. جلوی دوربین تلویزیون سعی کردم حس امید به زندگی و آرامش را به مخاطب منتقل کنم… این روزها روحم برای ادامه بازی کمکی به من نمی کند؛ بنابراین از صدا و سیما خداحافظی می کنم. سومین مجری مطرحی که از تلویزیون خارج شد مجید غضنفری مجری شبکه سلامت بود. او متن بلندی درباره استعفای خود منتشر کرد و گفت از این پس می خواهد به صورت ناشناس در حوزه محیط زیست فعالیت کند.

او گفت که سال ها برای این سازمان کار کرده است تا “صدای ادعاها و دعاوی” باشد اما اکنون احساس می کند دیگر بهانه ای برای ماندن در “چارچوب رسانه ای” ندارد.

محمد حسنی; مجری دیگری بود که طی پیامی اعلام کرد که 20 روز از خداحافظی اش از رادیو می گذرد. او در ادامه نوشت: برای همه یادآوری ها، برای همه حرف هایی که بلعیدیم، برای همه ایده هایی که گفتی، اسپانسر خودت را آوردی و بودجه اجاره ات را دادی، برای آرامش من، برای تو، من مرده ام. “

دیدگاهتان را بنویسید