سرمایه های فوتبال ایران در فیفا از بین رفت/ فرار تاج از “ویلموتسگیت” بدون تایید هیات مدیره فدراسیون؟!


ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917354

فدراسیون فوتبال در تلاش است تا معوقات مارک ویلموتس بلژیکی را از طریق دارایی های فوتبال ایران در حساب مسدود شده فیفا پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ پس از کش و قوس‌های فراوان و کشمکش‌های حقوقی بی‌پایان، سرانجام تابستان امسال و نزدیک به ۲ سال از تصمیم اولیه کمیته انضباطی فیفا می‌گذرد، دادگاه داوری ورزش (CAS) حکم سنگین و تاریخی فدراسیون فوتبال ایران و مبلغ آن را لغو کرد. بر اساس این تصمیم تا حدودی کاهش یافته است.

بر اساس تصمیم داوران CAS، مبلغ کل قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی به مدت 3 سال در راس تیم ملی 7 میلیون و 875 هزار یورو است که فدراسیون فوتبال ایران پیش از این مبلغی حدود یک میلیون و 700 هزار یورو را پرداخت کرده است. به این سرمربی بلژیکی. با رای نهایی دادگاه عالی ورزش، فدراسیون فوتبال باید 3 میلیون و 325 هزار یورو دیگر به ویلموتس بپردازد که با این مبلغ مبلغ دریافتی او از فدراسیون به 5 میلیون و 25 هزار یورو می رسد.

بدین ترتیب فدراسیون فوتبال ایران مبلغ 2 میلیون و 850 هزار یورو نسبت به قرارداد اصلی ویلموتس به وی پرداخت نخواهد کرد و این مبلغ سود فدراسیون فوتبال پس از اعلام رای دادگاه عالی ورزش است اما لازم به ذکر است. که این رقم 5% است تاخیر پرداخت می شود. همچنین 400000 دلار باید متعلق به دستیاران مارک ویلموتس با 5 درصد تاخیر در پرداخت باشد.


d787bd42 414c 4171 ba69 2b56d0dba3fd خبر خاکستری


چشم طمع فدراسیون به دارایی های مسدود شده در فیفا

در شرایطی که فدراسیون فوتبال، طبق معمول، پولی روی میز نیست و حساب هایش از حمایت مالی خالی شده است، تیم مدیریتی جدید فوتبال ایران که علیرغم وعده های بلندپروازانه قبلی برای تسویه حساب با سرمربی سابق فوتبال ایران از 17 شهریور بر سر کار آمده است. تیم ملی بلژیک باز هم به مجموع دارایی های فوتبال ایران در فیفا نگاه کنید و از فیفا انتظار حمایت مالی داشته باشید.

با وجود اینکه فدراسیون بین‌المللی فوتبال پروتکل‌های خاص خود را برای پرداخت دارایی‌های فدراسیون‌های ملی دارد و هزینه‌هایی مانند توسعه زیرساخت‌ها، توسعه فوتبال، فوتبال بانوان و… را مورد توجه قرار داده است. با جانی اینفانتینو توافق شده و مسئولان فیفا مطالبات ویلموتس از دارایی های فوتبال ایران را پرداخت خواهند کرد.

فدراسیون فوتبال در اولین روزهای جام جهانی 2022 قطر با ارسال نامه ای به فیفا از این نهاد کمک خواست و تاکید کرد که به دلیل تحریم ها و اینکه فدراسیون فوتبال ایران حتی نمی تواند از وجوه بلوکه شده خود در فیفا استفاده کند. برای پرداخت مطالبات این مربی چه راهکاری ارائه می دهند؟ در واقع فدراسیون فوتبال از فیفا راهنمایی خواست تا در این شرایط سخت مطالبات بلژیکی را پرداخت کند.


35e556e9 7cfd 4377 b960 ea31e791f462 خبر خاکستری


تایید درخواستی که توسط هیات مدیره تایید نشده توسط فیفا

با توجه به شایعاتی که هنوز به واکنش رسمی از سوی مدیران فدراسیون نرسیده است، با وجود تمامی شرایط و پروتکل ها، به نظر می رسد فیفا با پس گرفتن مطالبات نزدیک به 4 میلیون یورویی پرونده ویلموتس و دستیارانش موافقت کرده است. دارایی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در حالی که شنیده می شد درخواست رسمی فدراسیون ایران از فیفا حتی مورد تایید و امضای اعضای هیات رئیسه قرار نگرفت.

اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که پس از انتخاب تاج به عنوان رئیس فوتبال ایران در بسیاری از مسائل با وی مشکل و اختلاف داشتند، با اتفاقات اخیر به نظر می رسد تنها با پیروی از دستورات و نظرات به ماشین امضا تبدیل شده اند. از سرپرست تیم فدراسیون و فقط به فکر پاداش ارزی و ریالی باشد. هیچ چیز کم و بیش نیست.

بنابراین نامه تاج به اینفانتینو بدون تایید اعضای هیئت مدیره به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در فدراسیون به مقر فیفا ارسال شد. چرا که احتمالا رئیس فدراسیون فوتبال مطمئن است در صورت جلب نظر مساعد فیفا و اینفانتینو مشکلی برای تایید و امضای اعضای هیات مدیره نخواهد داشت و این ضرر هنگفت به بیت المال تسویه خواهد شد. با سرمایه های فوتبال ایران.

نکته جالب توجه در این ماجرا این است که اعضای هیات مدیره هیچ گونه مخالفت و موافقتی با این موضوع ابراز نکردند. در نهایت، همانطور که در نظر گرفته شده است؛ با این دستور، عاملان معاهده بدنام ویلموتس نه تنها قادر به جبران خسارت نبودند. بلکه پاسخی به افکار عمومی ندادند و به راحتی خود را بر تخت قدرت نشاندند و نیروهای خود را تقویت کردند.


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید