سرمایه گذاری چین در ایران تا چه اندازه به مذاکرات احیای برجام بستگی دارد؟

سرمایه گذاری چین در ایران تا چه اندازه به مذاکرات احیای برجام بستگی دارد؟

روز جدید یک تحلیلگر ایرانی در تشریح اهمیت احیای برجام گفت: در حال حاضر ایران بدون آمریکا به دنبال روابط عمیق تر با همه بلوک های بزرگ قدرت جهانی یعنی چین، هند، روسیه و غرب است.

هیئت دولت ایران اخیرا به صورت نمادین افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس، بندر اصلی تجاری ایران و مرکز استان ساحلی هرمزگان را تصویب کرد. در حالی که تهران در حال حاضر سه کنسولگری در چین دارد، اولین کنسولگری پکن در ایران خواهد بود.

این تحول احتمالاً مربوط به قرارداد راهبردی 25 ساله ای است که ایران در مارس 2021 با چین امضا کرد. این توافقنامه که شامل همکاری های اقتصادی، نظامی و امنیتی است، تهران را با پروژه بزرگ پکن به نام ابتکار یک کمربند و یک بار آشنا می کند. اگرچه این توافق نزدیک به یک سال پیش امضا شد، اما اوایل ماه جاری اجرایی شد.

حسین امیرعبدالهیان در پایان گفت‌وگوی عمیق با وانگ یی، همتای چینی خود، تنها چند روز پس از تصویب افتتاح کنسولگری پکن در بندرعباس، گفت: اجرای توافقنامه همکاری بلندمدت ایران و چین آغاز شده است.

یک تحلیلگر ایرانی با استناد به اشتباه در بیانیه به المانیتور گفت: «در حالی که امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت توافقنامه مشارکت 25 ساله در حال اجرا است. این توافق هنوز به تصویب مجلس ایران نرسیده است. اجرای موفقیت آمیز این توافق در گرو موفقیت مذاکرات وین است که چین نیز خواهان موفقیت در آن است و نگرانی های خاص خود را در مورد خطر گسترش برنامه هسته ای ایران دارد.

اگرچه از زمان امضای قرارداد 25 ساله تاکنون فعالیت عمده ای در ایران مشاهده نشده است، اما افتتاح کنسولگری گامی رو به جلو محسوب می شود.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در اسلام آباد که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور درباره اهمیت مکان کنسولگری گفت: «انتخاب بندرعباس مهم است، زیرا این بندر مهم ترین مرکز حمل و نقل در یک منطقه استراتژیک است. این در واقع یک پیام سیاسی مهم از سوی تهران به غرب درباره 25 سال مشارکت استراتژیک است.

وی با تاکید بر روابط چین و ایران گفت: چین همواره شریک استراتژیک تهران به ویژه در زمینه خرید و سرمایه گذاری در نفت خام بوده است. پکن همچنین به ایران نیاز دارد تا طرح یک خطه و منافع ژئوپلیتیک خود را گسترش دهد. هر دو کشور برای مهار فشار آمریکا در منطقه به یکدیگر نیاز دارند.

با این حال، تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه تهران پس از لغو توافق هسته ای 2015، راه اندازی پروژه های جاده ای تک خطه در ایران را برای پکن دشوار کرد. مذاکرات در وین برای احیای برجام همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، تهران از نوامبر سال گذشته تاکید کرده است که تحریم ها باید فورا و بدون تاخیر لغو شوند. برای اولین بار از سال 2018، ایران حتی آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با واشنگتن نشان داده است. امیر عبداللهیان گفت: اگر در مذاکرات به این نقطه برسیم که توافق خوب مستلزم گفت وگو با آمریکا باشد، از آن غافل نخواهیم شد.

واقعیت این است که اگرچه پکن و ایران یک شراکت استراتژیک و اقتصادی بلندمدت دارند، اما روابط آنها بستگی زیادی به این دارد که آیا مذاکرات با برجام به نتیجه مثبتی ختم شود یا خیر. ظاهرا پکن حتی ممکن است از نفوذ خود به عنوان شریک استراتژیک ایران برای احیای برجام استفاده کند تا مانعی به نام تحریم در فعالیت های پکن در تهران برطرف شود.

یک تحلیلگر ایرانی در تشریح اهمیت احیای برجام گفت: در حال حاضر ایران بدون آمریکا به دنبال روابط عمیق تر با همه بلوک های بزرگ قدرت جهانی یعنی چین، هند، روسیه و غرب است. بهره مندی از مزایای کامل این رابطه مستلزم احیای برجام و رفع تحریم های ناشی از آن است.

وی هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات در وین، تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران باقی خواهد ماند و تحریم های سازمان ملل نیز ممکن است اعمال شود. مقامات ایرانی می گویند سیاست های اقتصادی آنها با سرنوشت مذاکرات هسته ای مرتبط نیست، اما واقعیت این است که اگر تحریم های ثانویه آمریکا لغو نشود، ایران نمی تواند روابط خود را با همسایگان و قدرت های جهانی خود مانند چین، هند و … تعمیق بخشد. روسیه.

با وجود تحریم ها، کنسولگری جدید می تواند به نفع چین باشد.

اول اینکه کنسولگری کار شرکت های چینی فعال در منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار را تسهیل می کند. با توجه به برنامه ریزی برای ایجاد مناطق صنعتی مشترک در جاسک و مکران، پیش بینی می شود تعداد شهروندان چینی ساکن در کرمان، سیرجان، رفسنج و بندرعباس به تدریج افزایش یابد.

دوم اینکه پکن به سایت های مهمی مانند بندر چابهار، بندر جاسک، جزیره کیش و جزیره کشم دسترسی بهتری خواهد داشت که همگی در جنوب ایران قرار دارند.

این کنسولگری در ایجاد روابط تجاری مفیدتر خواهد بود، زیرا چین با وجود تحریم های اعمال شده توسط واشنگتن، شریک تجاری اصلی ایران در تجارت بدون نفت به ارزش 18.715 میلیارد دلار بین مارس 2020 تا مارس 2021 است. سرمایه گذاری در نفت و گاز، زیرساخت ها و پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

ثالثاً، بندرعباس در بلندمدت می تواند به پکن در تکمیل شبکه پروژه های جاده ای تک خطه خود در منطقه کمک کند.

به گفته محمدحسین ملایق، فرستاده سابق ایران در پکن، افتتاح کنسولگری پکن در بندرعباس یک اقدام است زیرا چین می‌خواهد در منطقه مکران، خط ساحلی در امتداد استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان، رهبری کند. پکن در حال حاضر قراردادی 40 ساله و چند میلیارد دلاری برای توسعه بندر گوادر دارد.

فرض بر این است که اگر چین موفق به توسعه هر دو گوادر و بندرعباس شود، یک کریدور تجاری و انرژی از خلیج فارس از طریق پاکستان به سین کیانگ غربی کشیده خواهد شد. در هر صورت کنسولگری جدید دستاورد مفیدی برای پکن خواهد بود.

با این حال، اجرای سیاست «شرق» ممکن است برای ایران قابل اجرا نباشد.

یک دیپلمات اروپایی گفت: جامعه تجاری ایران آگاه است که ایران در زمینه های خاصی مانند LNG به فناوری نیاز دارد. در برخی موارد، تنها چند کشور غربی می توانند فناوری مدرن مورد نیاز برای توسعه بخش های خاصی از بازار وسیع انرژی ایران را فراهم کنند. تصمیم گیرندگان و همچنین افراد تجاری از این موضوع آگاه هستند.

وی افزود: بدون تردید رویکرد کلی ایران همچنان غرب محور است. اما در صورت تشدید تنش ها با آمریکا بر سر شکست مذاکرات هسته ای، این رویکرد قطعا می تواند تغییر کند.

به گفته یک تحلیلگر ایرانی، در صورت احیای برجام، ایران در وضعیت بسیار بهتری برای توسعه روابط خارجی متوازن و رقابتی با قدرت های بزرگ جهان خواهد بود. ایران به دلیل تحریم های آمریکا به طور فزاینده ای به روابط اقتصادی خود با چین وابسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید