سرنوشت دماوند/ بلندترین کوه ایران چیست؟


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889328

ریختن یک تن زباله در یک هفته توسط کسانی که در دماوند آرامش می یابند ظلم به این قله بلند و سرسبز و انتقال اضطراب به آن و سلب آرامش از آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; دماوند مهمترین و مرتفع ترین قله ایران است که از سال 1366 به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست میراث فرهنگی و گردشگری کشور به ثبت رسیده است.

دامنه دماوند همچنین زیستگاه گونه های مختلف جانوران وحشی و البته رویش گونه های گیاهی کمیاب است و به همین دلیل بخش هایی از این کوه به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

بخش‌های باقی‌مانده از دماوند به‌عنوان یک منطقه طبیعی با ارزش، تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است و البته صعود به دماوند مانند هر قله دیگری باید با نظارت سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام شود. فدراسیون کوهنوردی

اما با وجود این همه متولی دولت، حفاظت از طبیعت مناطق مختلف دماوند در سال‌های اخیر رها شده و برخی از پیمانکاران بخش خصوصی از حضور بی‌رویه و گسترده کوهنوردان در مسیر صعود به دماوند سودهای کلانی به‌دست آورده‌اند. قله به ویژه توسط جبهه جنوبی آن گرفته شده است.

دماوند، مرتفع‌ترین کوه ایران، مانند سایر نقاط طبیعت کشورمان حال و هوای خوبی ندارد، اما شاید بپرسید که ممکن است رودخانه کم شود، تالاب خشک شود، جنگل‌ها در آتش بسوزند. چند سال گذشته، اما کوه چطور؟ چه بلایی سر کوهی به بزرگی دماوند می آید؟ باور نکردنی است، اما پاسخ کوتاه و ساده است. زباله

تولید این زباله ها و نبود قانون یکسان ضربه بزرگی به محیط زیست منطقه وارد کرده است و در صورت عدم چاره اندیشی مسئولان ذیربط، آسیب بزرگی به این سرمایه ملی وارد خواهد شد.



e016c75a ab15 4da5 be20 845010bf054b خبر خاکستری

مرتفع ترین کوه ایران یعنی دماوند با ارتفاع 5610 متر مانند بسیاری از نقاط دیگر طبیعت کشورمان حال و هوای شادی ندارد. ممکن است برخی بگویند ممکن است رودخانه عقب نشینی کند، تالاب خشک شود، جنگل ها غارت شوند یا در آتش سوزی بر اساس آنچه در چند سال گذشته اتفاق افتاده است، اما اکنون چه اتفاقی برای کوه می افتد؟ و روزش را خراب کرد در این گزارش می خواهیم به دلایلی که دماوند را ناراضی کرده است بپردازیم.

عروسی در دماوند
محمد خادم الشیخ، کوهنورد و مربی حرفه ای امداد و نجات کوهستان می گوید: «در کوه دماوند ازدواج می کنند! حتی اگر متوجه شده باشید با عبارت «این چه ربطی به شما دارد» مواجه می شوید.

وی می افزاید: دماوند در روزهای اخیر بسیار شلوغ بوده است. حتی کمپینگ هم محدودیت دارد. برخی از کوهنوردان در کنار سکوی هلیکوپتر چادر زدند که بسیار عجیب بود. مثل این است که وسط بزرگراه چادر بزنیم و بخواهی بخوابی! با فرود هلیکوپتر چادر کوهنوردان از بین می رود اما با علم به این موضوع باز هم رعایت نمی کنند. حتی یک نفر اصرار داشت که در سکوی هلیکوپتر کمپ بزند! او نمی دانست H بزرگ برای هلیکوپتر است!

صعودهای نامنظم
حادثه دیگری که گفته می شود باعث ویرانی دماوند شده، کوه نوردی های گروهی ناجوانمردانه و حملات سازماندهی شده برخی سازمان ها به این کوه است.



bc82037c f2d0 400b bbc5 39ffbc057e90 خبر خاکستری

اسماعیل کهرام چندی پیش به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: با صعودهای گروهی ناجوانمردانه و هجوم سازماندهی شده برخی نهادها، دماوند را برای علاقه مندان خانگی نیز بی بهره کرده ایم. در برخی از ایام سال چند هزار نفر کوهنوردی می کنند و برنامه های گروهی بزرگی در دماوند برگزار می شود که پس از آن به دلیل باقیمانده فضولات انسان و بوی بدی که ایجاد می کنند، امکان نزدیک شدن به دماوند از یک ماه تا یک ماه و نیم وجود ندارد. در طبیعت.

به گفته بسیاری از کارشناسان، کوهنوردی بی رویه باعث فرسایش خاک این کوه شده است.



ریختن یک تن زباله در دماوند هر هفته
بلای دیگری که بر دماوند ایران آمده زباله هایی است که به مرور زمان در کوه ذخیره شده است. در سال 1398 رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد کوهنوردانی که برای صعود به این کوه به دماوند می روند در هفته یک تن زباله تولید می کنند.



a3e97a02 aceb 4f04 968c cc22dc5836c6 خبر خاکستری

عکس های منتشر شده از آوارهای به جا مانده در کوه دماوند وضعیت بد این کوه را نشان می دهد.

متأسفانه فقدان قانون در این زمینه ضربه بزرگی به محیط زیست منطقه وارد کرده است و در صورتی که مسئولان مربوطه برای این امر چاره اندیشی نکنند، آسیب بزرگی به این سرمایه ملی وارد خواهد شد.

نفرین این روزهای بام ایران زباله هایی است که در گذر زمان بر بام کوه انباشته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید