سرنوشت مالیات خانه های خالی بعد از 5 سال/ مرکز آمار: 2.5 میلیون خانه خالی داریم

سرنوشت مالیات خانه های خالی بعد از 5 سال/ مرکز آمار: 2.5 میلیون خانه خالی داریم

روز جدید به گفته مدیرکل مقررات سازمان امور مالیاتی، تنها 2450 واحد مسکونی به عنوان «خانه خالی» شناسایی شده است که البته گزارش مرکز آمار و پیش بینی نشان می دهد که بیش از 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که تنها یک میلیون و 300 هزار خانه خالی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد تنها 120 هزار مالک خالی وارد سامانه ملی املاک وسکان، سامانه شناسایی خانه های خالی شده اند. خالی از سکنه است

با گذشت بیش از 5 سال از آغاز فرآیند شناسایی و اخذ مالیات از خانه های خالی در کشور، اظهارات مقامات دولتی نشان می دهد که تنها کمتر از 2500 واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در کشور شناسایی شده است.

با گذشت بیش از 5 سال از آغاز فرآیند شناسایی و اخذ مالیات از خانه های خالی در کشور، اظهارات مقامات دولتی نشان می دهد که تنها کمتر از 2500 واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در کشور شناسایی شده است. در حالی که گزارش نهایی مرکز آمار حاکی از وجود 2 میلیون و 500 هزار خانه خالی تا سال 95 است، تحلیلگران با توجه به افزایش 50 درصدی خانه های خالی در بازه زمانی 90 تا 95، تعداد خانه های خالی در بازه زمانی 95-95 50 درصد برآورد شده است. نیز باید افزایش یابد.

در حالی که گزارش جمعیت و مسکن سال 95 مرکز آمار حکایت از وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی داشت و با توجه به آثار نامطلوب انجماد این دارایی بر بازار مسکن و اجاره، تصمیم به راه اندازی سامانه املاک و مسکن گرفته شد. صاحبان رایگان متأسفانه پس از گذشت چند سال دستگاه های متولی شناسایی خانه های خالی از سکنه در آمدند، به طوری که به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی، در نهایت تنها 2450 واحد مسکونی به عنوان «خانه خالی» شناسایی شد که نمایندگان مجلس نیز در آن حضور داشتند. ضمناً اخذ مالیات از خانه های خالی را از محل ثبت اطلاعات املاک کلیه افراد در سامانه املاک و مسکن تعیین می کند.

اگرچه بازار مسکن یکی از با ارزش ترین بازارهای کشور است و به گفته کارشناسان اقتصادی، اعمال مالیات های مختلف بر این بازار می تواند پایه درآمدی پایداری را برای دولت ایجاد کند، اما متاسفانه سیستم شناسایی مسکن های بلااستفاده و کم استفاده دولتی همچنان ضعیف است. چندین سال از راه اندازی سامانه املاک و مسکن برای اخذ مالیات از خانه های خالی می گذرد. ​​اما این اقدام هنوز انجام نشده است. دولت وجود دارد.

در برنامه تلویزیونی «عنوان امشب» که با عنوان «زنجیره سردرگم مالیات بیکاری» پخش شد، مسئولان مثلث اصلی قانونگذاری و اجرای خانه های خالی به بررسی اجرای این قانون در هفته گذشته (از سال 94) پرداختند. تا 1400).

در این برنامه علی رستم پور مدیرکل مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی کشور، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و پروانه اصلانی مدیرکل مسکن وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.
در حالی که آمارهای رسمی سرشماری نفوس و مسکن سال 95 حاکی از وجود 25 میلیون و 500 هزار خانه خالی در کشور است، تحلیلگران افزایش نزدیک به 50 درصدی خانه های خالی را در سال 90 تا 95 پیش بینی می کنند که در سال 95 به 1400 واحد مسکونی اضافه می شود. کشور.

تحلیلگران پیش بینی می کنند تعداد خانه های خالی افزایش یابد

به گفته تحلیلگران، امروز تعداد خانه های خالی ممکن است از 3.5 میلیون واحد مسکونی در کشور فراتر رود، بخش هایی از پایتخت به عنوان هسته اصلی تنش قیمت ها در کل بازار مسکن است.

اگرچه گزارش مرکز آمار و تحلیلگران حاکی از وجود بیش از 2.5 میلیون خانه خالی در کشور است، اما آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که تنها یک میلیون و 300 هزار خانه خالی از سکنه در کشور شناسایی شده است. از این تعداد، تنها 120000 مالک خانه خالی به سیستم ملی املاک واسکان که یک سیستم شناسایی خانه های خالی است، پیوسته اند و می گویند واحد مسکونی آنها خالی است.

همچنین بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، از مجموع خانه های خالی، تنها حدود 2450 واحد مسکونی به عنوان خانه خالی شناسایی شده است.

پس از گذشت سال ها از اجرایی شدن قانون مالیات بر مسکن های غیر مترقی، تنها یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی خالی گزارش شد که از این تعداد تنها حدود 2 میلیون و 450 هزار واحد به عنوان خانه خالی تخلیه شد.

5 پرده خالی برای خانه

5 مالیات بر مسکن خالی نشان می دهد که دولت طبق قانون موظف بود تا سال 94 سامانه «املاک و مسکن در کشور» را برای شناسایی مسکن خالی راه اندازی کند. گام دوم پس از راه اندازی سامانه، سرشماری مسکن های خالی از طریق پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های دولتی بود. در گام بعدی دولت باید با ارسال پیامک با مالکان تماس خوداظهاری می کرد. گام چهارم ارسال و ارائه اطلاعات نظارت شده به سازمان امور مالیاتی و گام پنجم اخذ مالیات از خانه های خالی بود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی، وزارت راه و شهرسازی 60 میلیون پرونده با اطلاعات شناسایی خانه های خالی این سازمان ارسال کرده است که از این تعداد در نهایت به دلیل سوابق تکراری، حدود 1.3 میلیون پرونده ( واحدها) شمارش می شوند.

به گفته پروانه اصلانی، مدیرکل خدمات اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون و جدول زمانی قانونی کار خود را انجام داده است اما تنها 40 درصد اطلاعات به دست آمده است. از پایگاه های داده رایگان کد پستی صحیح است. مشکلی در این زمینه وجود دارد.
اظهارات این کارکنان نشان می دهد که پس از ارسال دو پیامک خوداظهاری به صاحبان واحدهای مسکونی خالی، تنها 120 هزار مالک به این سوال پاسخ داده و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردند.
در نهایت 3779 واحد مسکونی از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسکن خالی تعیین شده به سازمان امور مالیاتی ارائه شد. جاهای خالی نهایی شده است.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه دولت در اجرای این سیاست کوتاهی کرده است، هشدار دوم و مهم‌تری را نیز صادر کرد. طغیانی در بیانیه‌ای با بیان اینکه تا زمانی که اطلاعات مسکن خالی از سکنه تکمیل نشود و مالکان اعلام نشوند، این قانون اجرایی نمی‌شود، گفت: زیرا با اطلاعات ناقص و غیر موثق نمی توان قانون را اعمال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید