سرنوشت 144 فروند هواپیمای تولید داخل در ایران چه بود؟

سرنوشت 144 فروند هواپیمای تولید داخل در ایران چه بود؟

روز جدید نماینده سابق ایران در ایکائو گفت: در این سال ها 140 قرارداد بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا برای فروش ایران منعقد شد و این شرکت باید 10 فروند هواپیما از ایران 140 خریداری می کرد اما هیچ یک از این هواپیماها را خریداری نکرد. سپس با ایران ایر که مشتری ایران 140 هم نبود وارد مذاکره شدند، شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با وجود اینکه دولت در تامین مالی خرید این هواپیماها نقش داشت، اما ایران ایرتور نیز این هواپیماها را خریداری نکرد.

علیرضا منظری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تجربه صنعت هوانوردی در ساخت هواپیما، گفت: طی چند دهه اخیر همکاری و قراردادهایی با اوکراین برای ساخت هواپیما منعقد کرده ایم. قرار است 4 فروند آنتونوف برای مدت 5 سال ساخته شود که بعدها به ایران 140 تغییر نام داد اما به دلیل کمبود بودجه ساخت این تعداد بیش از 15 سال به طول انجامید که در نهایت 8 فروند آن تولید شد. .

وی در ادامه با بیان اینکه این هواپیماها در ایران و در مجموعه هسا مونتاژ می شوند، ادامه داد: ایران در دهه سال دانش فنی آنتونوف را از اوکراین خریداری کرد. البته برای اولین هواپیمای تولید شده همه قطعات وارد می شد، اما برای بقیه قطعات ساخته شده و در حال تولید، بخشی از قطعات در داخل کشور ساخته شد، البته مدتی طول کشید.

نماینده سابق ایران در ایکائو با تاکید بر اینکه در حال حاضر دانش فنی تولید قطعات هواپیما را داریم، گفت: در برخی از قسمت های بدنه هواپیما توانایی تولید هواپیما را داریم اما زیرساختی برای تولید قطعات اصلی نداریم. هواپیماها مونتاژ شدند و اساساً 2 درصد هواپیماها مونتاژ شدند، اما در نهایت خوبی این قرارداد این بود که ما در این زمینه مهارت هایی داشتیم.

منظری با بیان اینکه 9 سال از قرارداد ساخت این هواپیما با اوکراین می گذرد و در این مدت اتفاقات خوبی در مجموعه هسا رخ داده است، گفت: زیرساخت هایی برای تولید برخی از این هواپیماها ایجاد شده است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اما موضوع بسیار مهم در این زمینه مسائل اقتصادی و استقبال تولیدکنندگان داخلی در بازار است و باید به دقت بررسی کنیم که هواپیمای داخلی با چه قیمتی ساخته می شود و آیا می توان یک هواپیمای معقول را پس داد. سرمایه گذاری “دارند.

وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی برای خرید هواپیما به چند نکته توجه می کنند و فقط این نیست که این هواپیماها تولید داخل هستند، شرکت های هواپیمایی در حال خرید هواپیما هستند. شرکت هواپیمایی برای خرید ناوگان، بازار خود را در نظر می گیرد و اینکه آیا این نوع هواپیما با مشخصات، قابلیت استفاده و کارایی خاص در بازار وجود دارد یا خیر؟ سوال دیگر این است که آیا قیمت هواپیما برای شرکت هواپیمایی موجه است؟ و مهمترین مسئله ایمنی هواپیما است.

نماینده سابق ایران در ایکائو درباره وضعیت فروش ایران 140 گفت: در آن سال ها تفاهم نامه ای بین شرکت هواپیمایی آسمان و هسا برای فروش ایران 140 منعقد شد و این شرکت مجبور شد 10 فروند از ایران 140 بخرد. اما یکی از این هواپیماها را نخرید. سپس با ایران ایر که مشتری ایران 140 هم نبود وارد مذاکره شدند، شرکت بعدی ایران ایرتور بود و با وجود اینکه دولت در تامین مالی خرید این هواپیماها نقش داشت، اما ایران ایرتور نیز این هواپیماها را خریداری نکرد.

وی ادامه داد: تنها قراردادی که منجر به خرید ایران 248 شد، قرارداد با شرکت هواپیمایی سفیران بود که دو فروند هواپیمای ایران 140 را خریداری کرد، اما چند ماه بعد از عملیات، یکی از این هواپیماها دچار سانحه شد که خوشبختانه تلفات جانی نداشت. اما هواپیما منهدم شد. پس از آن فعالیت شرکت هواپیمایی سفیران ادامه پیدا نکرد و تعطیل شد.

منظری گفت: آخرین شرکتی که از این هواپیماها استفاده کرد سپاهان بود که البته توسط حسا سپاهان راه اندازی شد و در نهایت خودش با این هواپیماها پرواز کرد و چند ماه بعد از استفاده از این هواپیماها پرواز طبس سقوط کرد. ایران 140 هم متوقف شد.

وی افزود: در دو سه سال اخیر بحث استفاده از این هواپیماها به عنوان نظامی مطرح شده است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: معتقدم در حوزه ساخت فرصت های زیادی پیدا کرده ایم که قابل تقدیر است اما اینکه آیا این قطعات به هواپیماهایی تبدیل می شوند که با قیمت مناسب وارد بازار می شوند جای سوال دارد. این شرایط را در صنعت خودرو نیز می بینیم، هرچند در صنعت خودرو فرصت هایی ایجاد شده است، اما به روز نشده و در ظرفیت مرکز تولید و اقتصاد این بازار با مشکل مواجه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید