سروری: کسی که در مورد زاکانی سوال کرد، صلاحیت ندارد

سروری: کسی که در مورد زاکانی سوال کرد، صلاحیت ندارد

روز جدید اعضای شورای شهر تهران همچنان اصرار دارند که تحقیق و تفحص از عدم صلاحیت تاثیری بر وضعیت وی ندارد. پرویز سروری، یکی از حامیان زاکانی، گفت: مردی که در مورد زاکانی سوال کرد فاقد صلاحیت است و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفته است تنها یک مدخل در تایید حکم شهردار تهران لغو شده و مشکلی وجود ندارد!

غیرقانونی بودن شهرداری زاکانی

نامرتبط بودن تحصیلات زاکانی و نبود پرونده اجرایی تردیدهایی را در مورد تایید وی به عنوان شهردار تهران ایجاد کرده است. برخی از حامیان زاکانی گفتند در حالی که شهردار حکم شهردار خود را صادر می کند، آیین نامه انتخابات شهردار اصلاح می شود، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. سرانجام وزیر کشور با استناد به درخواست سازمان استخدامی، حکمی برای شهرداری زاکانی صادر کرد.

مهدی جمالی نژاد، معاون وزیر کشور و عمران شهری و دهیاری ها و رئیس وقت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه سمت شهردار تهران را برای این سمت کافی و واجد شرایط می دانستم، گفت: این سمت را برای شهرداری ها و دهیاری ها در نظر گرفته ام. “

اما وی علاوه بر اشاره به درخواست سازمان استخدامی کشور گفت: «وزیر کشور برای تایید موضوع در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور از هیأت وزیران نیز خواسته است که کلانشهر با مسئولانی از شورا وزیران، تصمیم گیری در این زمینه با اختیارات وزیر کشور است، بنابراین در این زمینه نیازی به تغییر آیین نامه نبود و اکنون با حمایت قانون و تصویب قانون، شهردار بالای یک میلیون نفر را صادر می کند. کابینه “او آن را گرفت.”

علیرضا زاکانی در نهایت به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، اما از آنجایی که حقوقدانان حکم وی را غیرقانونی می دانستند، اعلام شد که اگر فردی از تصمیم وزیر کشور شکایت کند، احتمالاً دیوان عدالت اداری حکم به بی اعتباری تحقیقات می دهد.

همت علی شاه نظری در شهریورماه در نامه ای به رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر اختیارات کامل زاکانی برای نامزدی شهرداری تهران تاکید کرد. امروز این نامه از سوی قوه قضائیه رد شد.

علی دشتی وکیل دادگستری در مصاحبه ای گفته است که در صورت عدم لغو امضای وزیر کشور بر حکم زاکانی، علی رغم پس گرفتن نامه، زاکانی می تواند در شهرداری باقی بماند. اگر حکم بر اساس نامه ابطال شده باشد (با توجه به اینکه حکم دادگاه عمومی قابل ابطال نیست)، شورای شهر باید قوانین شهردار را مجدداً انتخاب و برای تکمیل مراحل صدور حکم به وزارت کشور معرفی کند یا گزینه دیگری را انتخاب کند. .

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران و از نزدیکان زاکانی در گفت وگو با رویداد۲۴، در تشریح حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه ناشر تحقیق صلاحیت اظهارنظر ندارد، گفت: او گفت: «دادگاه گفت فردی که به این استعلام پاسخ داد حق ندارد بگوید آقای زاکانی یک مقام سیاسی است یا نه. اما وی در عین حال تاکید کرد که اصولا سازمان استخدامی صلاحیت تخصصی برای ارزیابی جایگاه شهردار را ندارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به سختی: تنها یکی از مدخل های تایید کننده حکم شهردار تهران ابطال شده است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز درباره رویداد۲۴ گفت: سخنگوی شهرداری تهران باید در این مورد نظر بدهد و نظر حقوقی شهرداری را اعلام کند، اما همانطور که از آقای کرمی، رئیس مرکز حقوقی تهران پرسیدم، در نتیجه یک موضوع ویژه وجود دارد. مشکل با این ایجاد نمی کند زیرا درخواست سازمان استخدامی یکی از راه های ورود برای تایید حکم شهردار تهران است و وزیر کشور اختیار دارد. پس مسلماً اگر بخواهیم کار جدی انجام دهیم، همه حساس هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حکم شهردار تهران قابل ابطال است یا خیر، تاکید کرد: در صورت ابطال حکم، وزارت کشور یا سازمان بازرسی باید آن را اعلام کنند. یکی از مدخل هایی که بر اساس آن حکم نوشته شده بود باطل شد و سایر مدخل ها باطل نشدند.

دیدگاهتان را بنویسید