سرکوب معترضان قزاقستانی توسط نیروهای حافظ صلح روسیه/ واکنش ایران به اعتراضات قزاقستان چه بود؟

سرکوب معترضان قزاقستانی توسط نیروهای حافظ صلح روسیه/ واکنش ایران به اعتراضات قزاقستان چه بود؟

روز جدید رسانه های حامی دولت در ایران علت اعتراضات قزاقستان را مداخله خارجی عنوان کردند و از مداخله روسیه و ارمنستان در قزاقستان و استقرار نیروهای قزاق برای سرکوب معترضان قزاق با استفاده از الفاظی مانند «صلح بانان روسی» استقبال کردند.

اعتراضات در قزاقستان به پنجمین روز خود رسید و اکنون به حدی رسیده است که جمعه توکایف دستور تیراندازی برای کشتن معترضان را صادر کرده است. از هفته گذشته پس از افزایش قیمت سوخت، معترضان قزاقستانی به خیابان ها ریختند و علیه سیاست های اقتصادی دولت شعار دادند و به دستور صریح توکایف با واکنش قاطع مواجه شدند. به گفته دادستانی کل قزاقستان، بیش از 3000 نفر دستگیر شده اند. یورونیوز همچنین از کشته شدن تعداد زیادی از مردم خبر داد.

دولت‌های سرکوبگر همیشه با معترضان به همان شیوه برخورد کرده‌اند، زیرا توکایف همه معترضان را تروریست و وزارت کشور قزاقستان کشته‌شدگان در تیراندازی مستقیم را «جنایتکاران مسلح» خواند.

واکنش کشورهای مختلف به اعتراضات قزاقستان نیز در نوع خود جالب بود. مهم ترین واکنش روسیه به اعزام نیروهای شورشی به قزاقستان در قالب نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی برای برخورد سریعتر با معترضان بود. روسیه به صراحت گفته است که ادامه اعتراضات برای قزاقستان و رژیم کنونی آن خطرناک است، بنابراین باید هر چه سریعتر متوقف شود.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در واقع یک سازمان نظامی در آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه به منظور افزایش قدرت روسیه ایجاد شد. کشورهای مستقل شوروی این معاهده در هیچ کشور دیگری دخالت نمی کند و باید با دشمن خارجی از نظر نظامی مقابله کند، اما روسیه بر اساس این معاهده نیروهای خود را به قزاقستان اعزام کرده است.

پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان که ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) را بر عهده داشت، اعتراضات قزاقستان را مداخله خارجی خواند و در بیانیه ای گفت: بر اساس ماده 4 پیمان امنیت جمعی، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به اعزام نیروهای حافظ صلح جمعی گرفته است. نیرو به قزاقستان نیروهای حافظ صلح برای کمک به ثبات و عادی سازی اوضاع برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام خواهند شد.

روسیه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تظاهرات اخیر قزاقستان در یک کشور دوست، منبع تلاش‌های خارجی برای تضعیف امنیت و یکپارچگی کشور از طریق استفاده از زور و استفاده از نیروهای مسلح آموزش‌دیده و سازمان‌یافته است.» اظهار نظر.

از سوی دیگر، آناتولی آنتانوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، قزاقستان را مسئول ناآرامی های خارجی دانست و گفت که این اقدامات تحریک آمیز با هدف ادغام قزاقستان انجام شده است.

اگرچه تحلیلگران و جامعه جهانی این اقدام روسیه را مداخله نظامی مستقیم در یک کشور خارجی می دانند، اما برخی دیگر از کشورها این اقدام را تحسین کرده اند که مهمترین آنها ایران بود. خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) در عنوانی که برای ورود نیروهای روسی به قزاقستان انتخاب کرد، از عبارت «صلح بانان» استفاده کرد و نوشت: «صلح بانان روسی وارد قزاقستان شدند».

این عبارت حداقل در ایران واکنش های زیادی را برانگیخته است و منتقدان نگاه دولت به اقدامات روسیه این سوال را مطرح کرده اند که آیا اگر اتفاقی در ایران بیفتد، دولت رفتاری مشابه با ایران و ارتش یک کشور دیگر را خواهد پذیرفت؟ اقامت در ایران؟ آنها به وقایع شهریور 1330 اشاره کردند که چگونه انگلیس و روسیه به نام مخالف آلمان ایران را اشغال کردند و یا در قضیه حزب دمکرات در آذربایجان ارتش روسیه در ایران مستقر شد. بر این اساس آنها استدلال می کنند که اگر دولت با ورود نیروهای روسی به قزاقستان و همچنین سرکوب معترضان قزاق موافقت کند، چگونه می تواند اشغال ایران را محکوم کند؟

کیهان پس از ایرنا در یادداشتی نوشت: تظاهرات قزاقستان منشأ خارجی داشت زیرا به سرعت اتفاق افتاد و مردم به سرعت خود را مسلح کردند، بنابراین همین سرعت بالای اعتراضات دلیل حضور خارجی ها در پشت این حادثه است. . کیهان مدعی است که “دعوای روسیه و آمریکا طولانی است!” البته کیهان مشخص نکرد که چرا اعتراضات در قزاقستان است و در روسیه نیست، اگر بحث دشمنی روسیه و آمریکاست!

البته آمریکا نقش خود را در این تظاهرات تکذیب کرد و گفت که این اعتراضات اقتصادی و سیاسی بوده و آمریکا فقط یک ناظر است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: «ما هر گونه اقدامی را که علیه دولت قزاقستان انجام شود رصد خواهیم کرد و عمیق‌ترین تسلیت خود را با کسانی که تحت تأثیر خشونت قرار گرفته‌اند ابراز می‌کنیم، اما به شدت اعمال خشونت‌آمیز و تخریب اموال را محکوم می‌کنیم.

کیهان نوشت: هیچ کس انقلاب های رنگی در کشورهای کوچک نزدیک به روسیه را فراموش نمی کند و منکر نقش آمریکا در این کودتاها نمی شود، جز اینکه این بار بهانه این تحولات انتخابات نیست، معیشتی و اقتصادی است. و از این منظر اعتراض قزاقستان را به مذاکرات وین ربط داد و نوشت که با مسلح کردن مردم معترض می خواهد در مذاکرات هسته ای از روسیه امتیاز بگیرد!

اگرچه رسانه های طرفدار دولت آشکارا از مشارکت روسیه در قزاقستان ابراز خرسندی و تحسین کردند، اما در مواضع رسمی تر، دولت سعی کرد این کار را انجام ندهد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، قزاقستان بدون دخالت خارجی می‌تواند مشکل خود را حل کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک حوادث جاری در قزاقستان را دنبال می‌کند و معتقدیم دولت و مردم فهیم دوست، برادر و همسایه هستند. ما می توانیم مشکلات و اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز از طریق گفتگو و بر اساس منافع ملی خود و بدون دخالت خارجی حل کنیم.

خطیب زاده گفت: اتفاقات کنونی در قزاقستان یک موضوع داخلی است، اما برخی از کشورهای خارجی با سوء استفاده از این شرایط، ایجاد ناآرامی و بی ثباتی در کشور می کنند. حاطب زاده البته نگفته که منظورش از ایران دقیقا کدام کشور است.

ایران یک بار در دسامبر 1998 با شرایط مشابهی در قزاقستان روبرو شد. اگر قیمت سوخت در قزاقستان دو برابر می شد، قیمت سوخت یک شبه در ایران سه برابر می شد و اعتراضات گسترده ای را در این کشور برانگیخت. اعتراضاتی که طبق اعلام رسمی منجر به کشته شدن صدها نفر شد. در آن زمان ایران نیز اعتراضات را کار دشمن خواند و با همین منطق، شدیدترین برخورد را با معترضان داشت. در آن زمان نیز هیچکس به این فکر نمی کرد که فشار اقتصادی و فشارهای خطرناک دهه ها بر مردم چقدر می تواند منجر به اعتراضات گسترده شود. و در آنجا تنها منطق این بود که دشمن خارجی سوء استفاده می کند. حالا دو سال بعد همین تجربه ایران در قزاقستان اتفاق افتاد و اینجا هم معترض و تروریست هستند!

دیدگاهتان را بنویسید