«سعید محمد انقلابی» قبل از «دولت انقلاب»

«سعید محمد انقلابی» قبل از «دولت انقلاب»

مطهره شفیعی: «عدم انسجام، بی برنامگی و عدم تجربه یکی از آفت های تیم اقتصادی دولت است. البته بازسازی تیم اقتصادی با نگاه کارآمدی یکی از اولویت هاست. قطعا رضایت مردم مهمتر از رضایت سهامداران است، اما ظاهرا همه از این تیم راضی هستند به جز مردم». این جملات توسط مردی نوشته شده بود که قبلاً به او لقب فرمانده جوان انقلابی داده بود و جبهه بایندر روی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 حساب کرده بود، اما سعید محمد اکنون نه تنها رئیس جمهور است بلکه از دولت اصلی نیز برکنار شده است. باید او را بازنده بزرگ در انتخابات 1400 نامید، زیرا او دیگر نه مانند گذشته جایگاهی در دستگاه نظامی دارد و نه دولت از او راضی است.

آشکار کردن تفاوت ها

سعید محمد تصمیم گرفت در مورد اختلافاتش با دولت به خصوص با وزیر اقتصاد علنی شود. پیشتر مشخص شده بود که سردار سعید محمد برای همیشه در کابینه رئیسی نخواهد بود. در ابتدا عنوان شد که وی تصدی مسئولیت شهردار مشهد و استانداری تهران را رد کرده است، اما پیشنهاد این سمت ها به وی و رد شدن وی هیچ گاه از سوی سید محمدجدی مطرح نشد و تنها سید محمد گفت که قصد دارد در این شهر مشغول به کار شود. رشته دانشگاهی بود اما این قول وی با واقعیت مطابقت نداشت و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری نیز پذیرفت، اما در سفری کاری از خبر برکناری خود مطلع شد. برخی دلیل برکناری وی را این بود که هندوزی به عنوان وزیر اقتصاد معتقد بود که دبیرخانه شورای عالی مناطق به وزارت اقتصاد منتقل شود و قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شود. اما سعید محمد به لطف ارتباط با رئیس دولت توانست به ریاست دبیرخانه و مشاور رئیس جمهور برسد و همین امر چالش هایی را به وجود آورد که در نهایت به برکناری سعید محمد انجامید. پایان حضور وی در سمت های مهم زمانی مشخص شد که پس از برکناری سعیدمحمد، نصرا ابراهیمی از مدیران برکنار شده محمد به ریاست شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد. ابراهیمی فردی بود که در قوه قضائیه بود و در زمان حضور سید ابراهیم رئیسی مدیرکل آن بود و مدتی نیز در دفتر رئیسی مشغول به کار بود. او را از مردان امین سید ابراهیم رئیسی می دانند. از سوی دیگر، برخی افراد این سوال را مطرح کرده اند که چرا سعید محمد در زمان حضور در دولت و مناطق آزاد چنین انتقاداتی را مطرح نکرده است.

نقش قالی بافی چه بود؟

برخی معتقدند که رئیس مجلس نقش مهمی در برکناری سعیدمحمد داشته است. محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا گفت: «سید محمد به دلیل نظر قوی محمدبکر کلیباف وزیر کابینه نشد.» مهاجری در تاریخ ۲ آبان ماه نوشت: «رئیس جمهور قصد معرفی کابینه تندرو و تندرو را نداشت. در دستگاه اجرایی کشور اگرچه ممکن است حضور افرادی مانند سید محمد بر وزن کابینه بیفزاید و آن را سنگین کند، اما به هر حال فشار قالیباف باعث می شود که تصمیم بر این شد که سید محمد به طور کلی از کابینه برکنار شود. اما حامیان قالیباف این ادعا را رد می کنند، مانند غنی نظری، نماینده مجلس که می گوید: «گفته می شود اصرار آقای قالیباف بر مخالفت خود با پروژه سعید محمد این یاس توسط رسانه های دشمن منتشر شده است. آقای قالیباف در پروژه یاس نه پرونده دارد و نه محکومیت. «آقای محمد یک بار به جلسه کمیته آمد و اکثر اعضای کمیته تخصصی از ایشان ناراضی بودند. این نماینده مجلس گفت: شواهد نشان می دهد که دولت سعید محمد را دور زده است. سیدگانی نظری افزود: جلسات متعددی داشتند. مثلاً آقای اسکندری به منطقه آزاد اروند اعزام شد و با نماینده آنجا و با مقامات محلی ارتباطی نداشت. بعد از قرار ملاقات حضوری کم داشتند. منطقه آزاد چابهار بدون نظارت است یا در برخی مناطق عمر رهبری کوتاه است. اما احمدی بیگش یکی دیگر از نمایندگان مجلس نظر دیگری دارد و می گوید: «گزارش های نگران کننده ای مبنی بر دخالت در عزل و نصب مدیران و موارد دیگر شنیده می شود که یکی از آنها به شایعه دخالت رئیس جمهور در برکناری مربوط می شود. انتظار می رود دبیر مناطق آزاد کشور در این زمینه شفاف سازی کند. اگر این محتوا درست نباشد، مطمئنا خوشحال خواهیم شد.”

پایان رابطه با رئیس جمهور

البته آخرین توئیت سعید محمد تنها حمله او به دولت نبود. سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه حاتم الانبیاء، مشاور ارشد سابق مناطق آزاد و دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد در 13 آبان نوشت: ویژگی‌های جامعه‌ای با فرهنگ و اخلاق اسلامی. شنیدن صدای مخالف و قانع یا متقاعد شدن در فضای منطقی است. امیدوارم ریاست محترم اجرایی این گفتگو را برقرار کند تا بتوانیم وحدت ملی ایجاد کنیم. مراقب ایران عزیز باشیم. گرگ ها در کمین هستند.” این توییت نشان می دهد که او دیگر کاری به دولت ندارد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید