سفارش قیمت گذاری از شورای رقابت یا تنظیم بازار ضروری است

ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786283

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا گفت: امروز در شرایط انحصاری خودرو هستیم و قیمت گذاری اجباری توسط شورای رقابت یا تنظیم بازار ضروری است. در غیر این صورت قیمت خودرو بیش از پیش افزایش می یابد و خودروساز خودرو را به هر قیمتی عرضه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره واگذاری قیمت گذاری خودرو به کارخانه تنظیم بازار گفت: تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو وجود دارد قیمت ثابت است اما وقتی انحصار لغو شد و فضا رقابتی می شود قیمت های بازار دیگر معنی ندارد.

وی افزود: امروز در شرایط انحصاری خودرو هستیم و قیمت گذاری اجباری توسط شورای رقابت یا نیاز به تنظیم بازار است وگرنه قیمت خودرو بیشتر می شود و خودروساز خودرو را به هر قیمتی عرضه می کند و از سوی دیگر. از آنجایی که در بازار خودرو رقابتی وجود ندارد، چاره ای جز خرید نیست، بنابراین در نهایت مشتری متضرر می شود.

حجت الاسلام حسینی کیا درباره تعیین قیمت جدید خودرو تصریح کرد: امیدواریم قیمت گذاری جدید اتفاق نیفتد زیرا در این صورت قیمت ها افزایش می یابد.

وی از افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت خودرو از سوی خودروسازان داخلی صحبت کرد و گفت: از آنجایی که در صنعت خودرو انحصار وجود دارد و رقابت وجود ندارد، این موضوع شنیده نمی شود، اما باید به سمتی برویم که قیمت ها افزایش یابد. رقابتی هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از یک سو انحصار در صنعت خودرو وجود دارد و از سوی دیگر اگر خودروساز بخواهد قیمت را تعیین کند، مشتری آن را تعیین می کند. خرد شود.”

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: صنعت خودرو به صنایع دیگر از جمله فولاد و پتروشیمی وابسته است اما انحصار نیز دارد و قابل رقابت نیست.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی آزادسازی قیمت خودرو امکان پذیر نیست، افزود: اگر رقابت نباشد آزادسازی قیمت خودرو معنا ندارد.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: در شرایط فعلی چاره ای جز تنظیم بازار واردات نداریم چرا که عرضه و تقاضا برابر نیست و تنظیم بازار مختل شده است، بنابراین مجبور به واردات خودرو به تعداد محدود هستیم.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید بازار را تنظیم کند نه اینکه با خودروساز داخلی برخورد کند و آن را پایین بیاورد، افزود: از آنجایی که تقاضا و عرضه خودرو زیاد است چاره ای جز واردات نداریم اما این می تواند بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد. خودروهای خارجی و بر همین اساس قیمت خودروهای داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد، اما در نهایت مصرف کننده واقعی به سمت خرید خودرو می رود.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: اکنون نقدینگی شرکت به سمت خرید خودرو رفته که باعث افزایش هزینه ها و فاصله بین واحد تولیدی و مصرف کننده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید