سفرا باید زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای مختلف جهان فراهم کنند/ در انتخاب سفرا نیازمند شایسته سالاری هستیم


ساعت: 15:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839769

این استاد دانشگاه تهران گفت: سفرا باید گسترش روابط اقتصادی و سیاسی را ابداع کنند، اگر سفرای ما خوب و شایسته بودند بسیاری از مشکلاتی را که تحریم ها برای کشور ما به ارمغان آورده حل می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفت و گو با خبرنگار کم فردا با اشاره به سیاست های جدید دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی گفت: موضوع ارز ترجیحی موضوعی بود که باید در کوتاه مدت اجرایی شود و مراحل و مراحل آزادسازی طی شود. بنابراین ما امروز مجبور نیستیم. «با حذف ارز ترجیحی یا توزیع عادلانه فورا موانع اقتصادی را متوقف کنید.

وی ادامه داد: قطعا نیازمند اقناع بیشتر و گفت و گوی بیشتر مسئولان و مردم در این زمینه هستیم.

صادقی نسب به موضوع حکمرانی اشاره کرد و گفت: موضوعی به نام حکمرانی تطبیقی ​​داریم که به بررسی روش های مختلف حکمرانی در کشورهای مختلف اشاره دارد که در واقع مکان یابی و تطبیق آن با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. این به معنای بهره گیری از تجربیات سایر کشورهای در حال توسعه است.

وی به استفاده از تجربه سایر کشورهای در حال توسعه اشاره کرد و گفت: گاهی احساس می شود عده ای می خواهند به اصطلاح چرخ را دوباره اختراع کنند! در حالی که مشکلاتی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، مشکلاتی است که سایر کشورها در مسیر توسعه با آن مواجه بوده و روش‌هایی را برای حل آن در پیش گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: این دانشی است که باید از آن بهره مند شویم و لزوم علم آموزی و بهره مندی از تجربه دیگران در معارف اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آگاهی از تجربه توسعه در سایر کشورها در کنار بهره مندی از علم مورد نیاز برای توسعه، می تواند سیستم ما را بهبود بخشد و در واقع نباید فکر کنیم که برای همه مشکلات راه حل جدیدی پیدا می کنیم، بلکه باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم. کشورها، “او گفت.

صادقی نسب ادامه داد: کسانی که در استان های مختلف در مقام مدیریت و اداره امور ادارات مختلف هستند کار تخصصی انجام می دهند و در واقع باید در علم مدیریت دولتی متخصص باشد تا بتواند مدیریت کند تا وزیر و سفیر.»

وی گفت: اگر از بهترین و متخصص ترین ها استفاده نکنیم قطعا نمی توانیم با خیال راحت در مسیر توسعه قدم برداریم و به قول حامیان نظام برای توسعه نیازمند نیروهای شایسته و متخصصی هستیم که وارد عرصه مدیریت شده باشند. بدون هیچ مشکلی. “

این کارشناس سیاسی در بخشی دیگر از سخنان خود به سیاست خارجی کشورمان اشاره کرد و گفت: همه این بحث ها و آخرین تصمیمات در مورد ارز ترجیحی به این معناست که باید تکلیف خود را با ارز مشخص کنیم.

وی افزود: در شرایطی که دلار به طور غیرواقعی بالاست و سیاست های ریالی قطعا نمی تواند در آشفتگی ها موفق باشد، نمی توانیم در سیاست ریالی در داخل موفق باشیم.

صادقی نسب با بیان اینکه باید تکلیف خود را با بازارهای جهانی مشخص کنیم، گفت: قطعا وزارت امور خارجه نیاز به یک طرح جدید در چارچوب شایسته سالاری دارد و در این بین نمی توان گفت اکثریت سفرای ما در کشورهای مختلف بهترین هستند و ما فعال بودیم. و با استعداد در اروپا، آمریکا و آسیا، تراز تجاری کشور ما قطعا متفاوت بود، خیلی خوب است که ببینیم این سفرا برای هر کشوری در کشور ما چه آورده اند.

وی گفت: قطعاً عملکرد سفرا قابل دفاع نیست و افرادی که در این مهم مد نظر ما بوده اند با انتخابات سیاسی پیوند خورده اند چرا که گاهی اوقات کار سفرا را کار تخصصی نمی بینیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سفرا باید گسترش روابط اقتصادی و سیاسی را ابداع کنند، اگر سفرای ما شایسته و باوقار بودند بسیاری از مشکلاتی را که تحریم ها برای کشور ما به ارمغان آورده حل می کردند.

وی گفت: سفرا باید از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف دفاع کنند که به طور کلی ندیده ایم و دولت سیزدهم باید در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید