سفر به قطر 10 سال از دست رفته / تأثیر مثبت هم افزایی در مذاکرات وین منعکس شد


ساعت: 14:12
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810508

غلامعلی پارسا با اشاره به اینکه سفر به قطر گام مثبتی بود که 10 سال مغفول مانده بود، گفت: در سیاست خارجی یکی از اقداماتی که در همه کشورها انجام می شود این است که همه به یک سمت نگاه نمی کنند در حالی که دولت به یک سمت نگاه می کند. قبلاً فقط به غرب می نگریست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامعلی پارسا، کارشناس سیاسی و مدرس دانشگاه های خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک درباره سفر آیت الله رئیسی به قطر گفت: دولت سیزدهم در این راستا گام مثبتی برداشته است و نادیده گرفتن تنها یک کشور یک حرکت عقلانی است، چرا که روابط با همسایگان و کشورهای شرقی منجر به روابط اقتصادی، دیپلماسی، تجاری خواهد شد.

پارسا گفت: وقتی دشمنان کشور مواردی را می بینند که سیاست خارجی کشور متعادل پیش می رود نتیجه این می شود که سخنگوی کاخ سفید می گوید تحریم های فلج کننده شکست خورده است و کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وی گفت: این گام مثبت باید ادامه یابد و توسعه یابد و این ارتباط می تواند کمک خوبی برای مذاکره کنندگان وین باشد و به کشورهای مذاکره کننده نشان دهد که دولت سیزدهم مانند دولت قبلی نیست.

استاد دانشگاه های خراسان شمالی با اشاره به اینکه ارتباط با کشورهای همسایه در واقع یک سیاست متوازن است، گفت: جامعیت حرکت ارزشمندی است که باید به خوبی ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که روابط محدود دولت قبل با کشورهای همسایه تا چه اندازه بر وضعیت اقتصادی کنونی و فشار اقتصادی بر مردم تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم کشور و ملت را از بازارهای همسایه محروم کرده است. کشورهای شرقی و همسایه آماده مبادله بودند، دولت قبلی ملت و کشور را به گروگان کشورهای اروپایی و آمریکا داده بود تا غربی ها را راضی کند.

یک استاد دانشگاه خراسان شمالی افزود: با کنار هم گذاشتن پازل ها می بینیم که آثار و عواقب تصمیمات غلط دولت روحانی تا سال ها بر دوش ملت خواهد بود و سایه آن به راحتی از سر مردم و مردم نخواهد رفت. کشور.” در سال های آینده متوجه خواهیم شد.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که تعامل دولت اصلی چقدر دشمنان را در معرض خطر قرار می دهد، گفت: این اتفاقات باعث می شود که پاسداران دشمن بشکنند و جلوی تهدیدها را بگیرند، توپ در سرزمینشان. کینه توزی کاملا مشهود است.

وی گفت: دشمن تشخیص می‌دهد که باید به ایران امتیاز بدهیم، در حالی که جنگ‌های دیگر اعم از رسانه‌ای، روانی آغاز شده است، همه اقدامات ممکن برای به زمین افتادن ایران انجام شده است.

پارسا با تاکید بر اینکه ظرافت باید در عرصه دیپلماسی صرف شود، گفت: بستر سیاست خارجی، سیاست داخلی است یعنی فرصت های داخلی تعیین کننده سیاست کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید