سفر رئیس جمهور به روسیه روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه ای ایران را تقویت می کند

ساعت: 15:24
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803002

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان:

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه موجب تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه ای ایران می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نخستین ماه های دولت سیزدهم به دعوت رسمی همتای روس خود به منظور گسترش همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روز پنجشنبه 29 دی ماه عازم روسیه شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان و رسانه ها، سفر آیت الله رئیسی به روسیه با توجه به جایگاه ایران در منطقه و جهان و البته جایگاه روسیه در رویدادهای سیاسی و بین المللی بسیار حائز اهمیت است.

* تحکیم روابط منطقه ای یکی از ماموریت های اصلی هر دولتی است/ سفر آقای رئیسی به روسیه از بعد سیاسی، اقتصادی و منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.

محسن نصری در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی یکی از اصلی ترین ماموریت ها و تعهدات هر دولت در کشورمان را تقویت روابط منطقه ای دانست و گفت: یکی از کشورهای منطقه ما با قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی در سطح بین المللی روسیه است که ما نیز از آن استفاده می کنیم. مسائل اقتصادی: ما باید روابط اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کنیم و قطعا این سفر تاثیر خوبی در روابط اقتصادی به ویژه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه و واردات کالا از روسیه خواهد داشت.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان افزود: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تمام سال‌های گذشته به‌ویژه در دولت قبل تلاش کرده‌اند روابط اقتصادی ایران با اروپا و آمریکا را محدود کنند و به راحتی می‌توانند تهدید و فشار بیاورند. به همین دلیل روابط منطقه ای بسیار مهم است تا بتوانیم از فشار تحریم های غرب و اروپا دوری کنیم و بتوانیم نیازهای خود را از طریق روابط اقتصادی و منطقه ای تامین کنیم.

* کاهش فشار تحریم ها از طریق تقویت روابط اقتصادی و افزایش صادرات و واردات با کشورهای منطقه

وی خاطرنشان کرد: سفر آقای رئیسی به روسیه برای برقراری دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور و دولت سیزدهم و تقویت روابط اقتصادی برای صادرات کالا از ایران و واردات از روسیه و کاهش فشار کشورهای اروپایی بسیار مهم است. و تحریم های آمریکا و خنثی کردن تحریم ها.»

نصری همزمانی سفر آقای رئیسی و هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 برای احیای برجام را مورد اشاره قرار داد و افزود: روسیه یکی از کشورهای عضو سازمان ملل با حق وتو در این مذاکرات حضور دارد و همکاری دارد. و هماهنگی مذاکرات هسته ای بین ایران و روسیه و چین از نظر بار قابل توجهی که بر دوش می کشند بسیار مهم هستند، بنابراین سفر آقای رئیسی به روسیه برای ادامه مذاکرات و همکاری ها و همسویی ایران و روسیه بسیار ارزشمند و موثر است. در این مذاکرات

وی با تاکید بر اینکه این سفر نه تنها برای تقویت روابط اقتصادی و کارنامه هسته ای کشورمان، بلکه برای بحث سیاسی و نظامی ایران در منطقه حائز اهمیت است، ادامه داد: پوتین به مدت دو ساعت و نیم در کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را متقاعد کرد که آوردن نیرو به سوریه برای مبارزه با داعش و آمریکا.

* همکاری منطقه ای با روسیه در زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی بسیار ارزشمند است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همکاری های منطقه ای ما در زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی بسیار ارزشمند است و این همکاری و هماهنگی مورد توجه دوجانبه به ویژه در مسائل منطقه است که نمونه اخیر آن در بحث داعش بود که بعد از شهید مطرح شد. حاج قاسم سلیمانی به روسیه آمد و نقش ارزنده ای داشت و این ارتباط باید به نوعی ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: سفر آقای رئیسی در ماه های ابتدایی دولت سیزدهم بسیار حائز اهمیت است چرا که سه بعد مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی و منطقه ای ایران و روسیه می تواند همکاری های بیشتر دو کشور را تقویت کند.

* ایجاد ارتباط با تمامی کشورهای جهان یکی از سیاست های کلان نظام است

نصری ارتباط با همه کشورهای جهان را یکی از سیاست های کلان جمهوری اسلامی می داند و می افزاید: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست های کلان نظام و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری انقلاب ما آمریکا و کشورهای اروپایی را قبول داریم، به همین دلیل است که بعد از پیروزی انقلاب ایران روابط با همه کشورها را پذیرفت و فقط یک استثنا در بین کشورها وجود داشت و آن هم رابطه با رژیم صهیونیستی بود، زیرا ما اینطور نیستیم. این دولت را بشناسید و این دروغ است، ما می دانیم و او رابطه خود را با آمریکا قطع نکرد، اما خودشان قطع کردند و ما را تحریم کردند.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای برقراری روابط دوجانبه بین کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای حتی اروپا و آمریکا، کشورمان آماده همکاری است، مشروط بر اینکه همکاری ها عادلانه و محترمانه باشد و سلطه جدیدی وجود نداشته باشد. صرف نظر از اینکه روسیه یا چین و آمریکا برای کشور ما تفاوتی ندارند، اگر هر یک از آنها در موضوعی که به تعبیری برد-برد و به نفع هر دو طرف است، ارتباط منطقی را بپذیرند، ما آماده ایم. برای همکاری

استاد دانشگاه علوم سیاسی و روابط بین الملل افزود: متأسفانه آمریکا یک نظام شیطانی و استکباری است و همه ما آخرین نمونه آن را در موضوع برجام دیده ایم. به توافق رسیدیم. ما به تعهدات خود عمل کرده ایم. اما رعایت نکردند و از برجام خارج شدند، «تحریم ها را افزایش دادند، بنابراین برای هر کشوری، چه روسیه و چه آمریکا، اگر روابط عادلانه پیروز شود و به نفع دو طرف باشد، قبول داریم.

وی ادامه داد: روسیه از آن کشورهایی است که هرجا روابط ما منطقی و سودآور باشد جمهوری اسلامی ایران آن را می پذیرد وگرنه نمی پذیرد. به همین دلیل است که عده ای می خواهند تاریخ را تحریف کنند و روسیه را دشمن بزرگ ایران قرار دهند، «آنها می خواهند ایران از فشار تحریم های آمریکا جدا نشود، آنها می خواهند ایران با چین، روسیه، هند و امثال آن رابطه نداشته باشد. جمهوری اسلامی ایران است که مقتدرانه و محترمانه با همه کشورها از جمله روسیه روابط منطقی و عادلانه برقرار می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید