سفر رئیس جمهور به قطر آغاز همکاری های اقتصادی سودآور است

وی افزود: روحانی به عنوان نماینده دولت حتی قبل از پیروزی در انتخابات 92 در سخنان خود گفته بود باید آمریکا را خدای دهکده جهان بپذیریم و برای جلب رضایت آن تلاش کنیم. این اعتقاد امام خمینی و مقام معظم رهبری بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم این باور وجود نداشت که کشورهای منطقه بتوانند در معاملات سیاسی و اقتصادی شرکت کنند، بنابراین این نگاه جرقه سردی روابط با کشورهای منطقه از جمله قطر را زد.

حنلری گفت: رئیس دولت سیزدهم نسبت به دو دولت قبل نگاهی متفاوت به مسائل جهانی و داخلی دارد، بنابراین قبل از پیروزی در انتخابات گفت که قصد دارد با روابط بین الملل و دیپلماسی همه جانبه در سراسر جهان همکاری کند. ارتباط با مقامات منطقه را در اولویت قرار دهید.

وی گفت: آقای رئیسی پس از تشکیل کابینه دولت سیزدهم، وزیر امور خارجه معتقد به روابط با کشورهای منطقه را انتخاب کرده و عبداللهیان وزیر امور خارجه وقت نیز همکاری کامل با منطقه را در اولویت قرار داده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: قطر نیز مانند ایران در ائتلاف های مهم منطقه ای و بین المللی از جمله اپک، جنبش غیرمتعهدها و سازمان همکاری اسلامی عضویت دارد که ارتباط موثرتری را در پی خواهد داشت.

کشورهای منطقه مبنای اقتصاد خوب ایران هستند

حنلری افزود: یکی دیگر از عواملی که در گذشته ما را از رابطه با قطر باز داشت، عربستان بود، زیرا مدتی قطر متحد جدی سعودی ها بود، در حالی که سعودی ها همیشه با ایران مشکل داشتند و همین عامل باعث شد تا از این موضوع فاصله بگیرند. قطر. “

وی ادامه داد: کشورهای منطقه کشورهای اسلامی هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی همسایه ایران هستند، بنابراین اگر بخواهیم مطالبات بنیانگذار جمهوری اسلامی و مردم مسلمان ایران را در نظر بگیریم، شایسته است در اولویت قرار دهیم. روابط با کشورهای اسلامی.

استاد دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) اذعان داشت: ایران بازار اقتصادی بزرگ و غنی در منطقه دارد که اگر بتواند در عرصه دیپلماسی درست عمل کند و تبادلات اقتصادی را تا حد امکان گسترش دهد، عمدتاً نیازمند روابط اقتصادی با غرب است. . نه چین و نه روسیه

حنلری گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا انزوای منطقه ای نبوده است و با توجه به گستردگی مناطق منطقه و بازار عظیمی که وجود دارد، می توانیم بیشتر نیازهای اقتصادی صادراتی و وارداتی کشور را پوشش دهیم. بیایید دیدارها و تبادلات بیشتری با غرب داشته باشیم.

وی افزود: اگر غرب و اروپا احساس کنند که ایران به طور نسبی خودکفا است، مجبور می شود در مبادلات و مذاکرات اقتصادی معامله سودآوری انجام دهد.

دولت قبل در تخریب روابط منطقه ای ایران اشتباه استراتژیک کرد

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) می‌گوید: غربی‌ها در دولت‌های گذشته فکر می‌کردند ایران باید با آنها برخورد کند، اما مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که غرب باید این تصور غلط را که دنیا کنترل می‌کند کنار بگذارد. زیرا ایران نیازهای خود را از طریق ارتباط با کشورهای منطقه تامین می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر غرب بداند که ایران می تواند از نظر کمی و کیفی روابط قوی و گسترده ای با کشورهای منطقه داشته باشد، قطعاً از نگاه سلطه جویانه، زیاده خواهی و زورگویی آن کاسته خواهد شد، زیرا می داند که ایران نیز قابل توجه است. قدرت اما متأسفانه «در گذشته به دلیل اشتباه راهبردی که انجام شد، فشار حداکثری بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که دیدیم غرب نتوانسته به اهداف خود برسد زیرا مقاومتی که ایران در راستای اهداف خود داشته است و مقاومتی که در کشورهای منطقه مانند لبنان و سوریه به وجود آمده ثابت کرده است که نمی تواند با هژمونی به اهداف خود دست یابد. هیچ مقاومتی در برابر آنها وجود ندارد. آنها فشار را برای به زانو درآوردن ایران که هرگز عملیاتی نخواهد شد، افزایش خواهند داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید