سفر رئیس جمهور به قطر مقدمه ای برای همکاری های بیشتر دو کشور/دولت سیزدهم راه درست سیاست خارجی را انتخاب کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن گادری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفتگو با دیار آفتاب درباره سفر رئیس جمهور به قطر و دستاوردهای وی گفت: رئیس جمهور ایران در ده سال گذشته به قطر سفر کرده است. این نشان می دهد که دولت قبل کمترین توجهی به روابط با همسایگان و کشورهای آزاد نداشت، بلکه تمام استراتژی خود را معطوف به روابط با آمریکا و اروپا کرد و در نهایت روابط با غرب و برجام نه تنها شکست خورد، بلکه وضعیت بدتر شد شد.

وی افزود: این در حالی است که جهان در حال تحول و چند قطبی است و مرکز اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال تغییر است. خوشبختانه با آمدن آقای رئیسی نگاه به شرق و گسترش روابط با همسایگان در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد که اظهارات مقامات قبلی دولت مبنی بر عدم گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف به دلیل عدم پذیرش بوده است. fatf عذرخواهی بود

ابیانه با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به قطر بسیاری از توطئه ها علیه کشورمان را خنثی کرد، بیان کرد: این سفر خنثی شد زیرا اگرچه نظام حکومتی قطر با جمهوری اسلامی متفاوت بود، اما ایران هرگز در امور داخلی آن دخالت نکرد، بلکه به آن کمک کرد و قطر را نجات داد. از محاصره اخیر کشورهای عربی (در پی اختلاف).

وی ادامه داد: بنابراین قطر این موضوع را به خوبی درک می کند و به همین دلیل به دنبال گسترش روابط با ایران بوده که متاسفانه چندان مورد توجه دولت قبلی ایران قرار نگرفته است. این اتفاق قبلا افتاده است و این روابط می تواند مقدمه ای برای جنبه های مختلف همکاری دو کشور باشد و در صورت جذب قطر می توانند سرمایه گذاری کلانی در ایران داشته باشند.

این کارشناس بین الملل تاکید کرد: در مجموع این سفر بسیار خوب و موفق تلقی می شود، اما پس از این سفر بخش دولتی و خصوصی باید از این فرصت استفاده کنند و به جای پرکردن بازار قطر از کالاهای ترکیه، ایران پیشقدم شود و از این فرصت استفاده کند. فرصت با صادرات محصولات شما با این حال، بخش خصوصی و دولتی هنوز ارزیابی قابل قبولی در زمینه تجارت خارجی دریافت نکرده اند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر می رسد دولت سیزدهم در سیاست خارجی مسیر درستی را انتخاب کرده است و اگر بخش خصوصی در این زمینه خوب عمل کند نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید