سفر وزیر جهاد کشاورزی به قزوین برای حل مشکلات کشاورزان استانی/ تبعیض در واگذاری حق آبه یکی از دغدغه های کشاورزان قزوینی است.

وی افزود: مدیریت بهره برداری از چاه های آب به صورت یکپارچه در اختیار آبفای و فاضلاب قرار می گیرد تا آب شرب قزوین تامین شود. در این میان کشاورزان با کمبود آب مواجه هستند و سایر کشاورزان نگران تبعیض در واگذاری حق آبه هستند.

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به برگزاری نشست مشترک بررسی مشکل کشاورزان این منطقه گفت: جلسات متعددی برای بررسی و حل مشکل آب مردم منطقه اقبالیه برگزار شده است. . دولت نیز باید اقدامات و پیگیری های لازم را از سوی ادارات ذیربط به نامزدهای مسئول مانند آب و برق انجام دهد.

وی گفت: همچنین مقرر شد برای بیش از 40 دامدار سنتی غیرمجاز که بر اساس ارگان های مصوب فعالیت می کنند کارت دام صادر شود.

محمدبیگی گفت: اداره کل آب منطقه ای استان باید برای تضمین حق آبه کشاورزان اقبالیه در تابستان تلاش ویژه ای داشته باشد. همچنین در جلسات مشترک با مسئولان ذیربط، پیگیری های لازم از سوی استانداری قزوین برای تامین سوخت تراکتورهای کشاورزی و چاه های کشاورزی نوع اول مورد تاکید قرار گرفت.

لزوم استفاده از روش های نوین آبیاری و تغییر مدل کشت

وی خاطرنشان کرد: جلسه جداگانه ای با سازمان آب و فاضلاب شهری برای رسیدگی به نگرانی کشاورزان در خصوص تخلیه زباله هایی که منجر به آلودگی زمین های کشاورزی در جنوب اقبالیه شده است، برگزار می شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه مدیریت شبکه فاضلاب در منطقه باید بر اساس اصول محیط زیستی باشد، از سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی استان خواستار نظارت دقیق بر این موضوع است.

وی در خصوص مشکل کانال های آب نیز گفت: با توجه به اینکه سازمان آب منطقه ای قزوین در حال تعمیر کانال های درجه یک و دو است، مقرر شد تا نسبت به تعمیر کانال های تیپ سه و چهار اقدام شود تا با مشارکت جهاد اقدامات لازم انجام شود. کشاورزی و سازمان کشاورزان.»

محمد بیعی گفت: با کاهش میزان آب در دبی کشاورزان مردم اقبالیا درخواست حفر چاه کرده اند که با حضور مسئولان در جلسه ای موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 85 درصد آب مصرفی استان قزوین در بخش کشاورزی است. بنابراین در زمینه مدیریت مصرف آب در کشاورزی تغییر مدل کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری باید بیشترین تلاش را داشته باشد و کشاورزان را به این سمت هدایت کنند.

85 درصد آب مصرفی استان قزوین در بخش کشاورزی است

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: برای تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین باید تسهیلات کم بهره به کشاورزان پرداخت شود، بنابراین سوال من از وزیر و بخشداران این است که چقدر تسهیلات اختصاص داده شده است. برای این منظور و چه اقداماتی در زمینه آموزش و ترویج انجام شده است؟

وی ادامه داد: مقابله با کم آبی امکان پذیر است و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی گفت: اداره کل آب منطقه ای استان قزوین 18 میلیارد تن اعتبار برای تعمیر قنوات آب در نظر گرفته و حدود 7 میلیارد تن نیز در بخش چاه یکپارچه به کشاورزان کمک شده است.

محمدبیگی افزود: 5 میلیارد تن فولاد برای دعوای ملی تعویض شیرآلات کانال های آب کشاورزی هزینه شده است.

تخلیه فاضلاب خانگی در زمین های کشاورزی اقبالیه در حال پیگیری است

وی بیان کرد: قزوین یکی از استان های پیشرو کشور در حوزه کشاورزی است و انتظار داریم وزیر جهاد کشاورزی هر چه سریعتر برای رفع مشکلات این حوزه به استان قزوین سفر کند و این درخواست را برای رفع بخشی از مشکلات پیگیری کنیم. وزیر در جریان بازدید مشکلات و درخواست های کشاورزان استان.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: متاسفانه در سفر اخیر ریاست جمهوری به قزوین فرصتی برای بیان مطالبات و دغدغه های نماینده کشاورزان داده نشد و همین موضوع باعث نارضایتی کشاورزان استان شد. استان

وی در پایان گفت: سوال من از وزیر نیرو درباره آب و فاضلاب اقبالیه و چوبیندر بیش از دو ماه است که انجام شده و منتظر دریافت آن در حیاط هستیم. وزیر محترم باید اقدامات انجام شده در این راستا و نگرانی مردم از مشکلات فاضلاب های خانگی و تخلیه آن به زمین های کشاورزی اطراف را توضیح دهند و این یکی از دغدغه های جدی من است و موضوع را جدی خواهم گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید