سفر گروهی اصولگرایان به قطر با پول بیت المال

سفر گروهی اصولگرایان به قطر با پول بیت المال

وبسایت برتر نوشت: تصاویر منتشر شده از حضور برخی تماشاگران ایرانی در بازی ایران و ولز با واکنش های زیادی همراه بود. سفر امروز به قطر یک سفر معمولی نیست. جام جهانی آغاز شده و شهرهای قطر این روزها صحنه حضور هواداران فوتبال از کشورهای مختلف است. دولت قطر پیش بینی می کند که تا 27 دسامبر بیش از 1.5 میلیون بازدید کننده وارد شوند. در شبکه های اجتماعی فارسی تنها چند عکس توسط بیش از 1.7 میلیون نفر دیده شده است.

این عکس ها نشان می دهد که برخی از مدیران و خبرنگاران روزنامه های اصولگرا به صورت دسته جمعی به قطر سفر کرده اند. بیشتر چهره ها متعلق به جریان به اصطلاح رادیکال در کشور هستند. از امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان آرا، محمد نسیمی مدیر روابط عمومی هلال احمر و علی رجبی سردبیر خبرگزاری مجلس تا دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری. سینا کلهر معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش از اعزام 100 نفر به قطر با همکاری وزارت ارشاد و وزارت ورزش خبر داد. برخی از حاضران در دوحه از سوی دیگر سازمان ها و نهادهای دولتی به قطر اعزام شدند و به گفته برخی خبرنگاران تعداد آنها به 350 نفر رسید. حداقل هزینه سفر 10 روزه به قطر حدود 4000 دلار است.

یعنی یک میلیون و 800 هزار دلار از سوی توده مردم برای اعزام فعالان رسانه ای به قطر برای تولید محتوایی هزینه می شود که حتی به انعکاس اخبار مسابقات جام جهانی هم نمی رسد. همان‌طور که فرزدیلی خبر داد، در همان زمان نام بسیاری از خبرنگاران ورزشی رسانه‌های رسمی از فهرست ارسالی به قطر خط خورد. اعزام فعالان رسانه ای اصولگرا به قطر به قیمت بیت المال در حالی که گفتمان رسانه های خارجی عملا به گفتمان غالب در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، چه توجیهی دارد؟

این افراد با حضور در قطر چه چیزی برای کشور به ارمغان خواهند آورد تا قیمت گزاف 63 میلیارد تومانی را به نوعی جبران کنند؟ فرستادن ارقام نزدیک به دولت در سفرهای ویژه بی سابقه نیست، اما هیچ گاه توسط مقامات رسمی توضیح و توجیه نشده است و به نظر می رسد با روند فعلی توقف توزیع این گونه رانت ها امید چندانی وجود ندارد.

اما حاشیه ها به همین جا ختم نشد، رفتار این افراد نیز در فضای مجازی جنجال زیادی به پا کرد، فیلمی از مصاحبه این افراد با رسانه های خارجی منتشر شد که انتقادات زیادی را در شبکه های اجتماعی از آنها به همراه داشت. فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن زنی به زبان انگلیسی از حقوق برابر و آزادی زنان در ایران صحبت می کند، اما حتی ابتدایی ترین جملات انگلیسی را نمی داند. این خانم چند کلمه انگلیسی و فارسی را کنار هم می گذارد و سخت صحبت می کند. او بین جملاتش به فارسی از کلمه «زیرا» استفاده می کند و به همین دلیل در شبکه های اجتماعی به «هانم بیکاز» معروف است.

رویداد۲۴ درباره هویت این زن نوشت: این خانم فرح عبدی کارمند وزارت رهبری در اداره رسانه های بیگانه است! نکته بد این است که او در بخشی از وزارتخانه کار می کند که حتی یک جمله ساده انگلیسی بلد نیست.

یکی از کاربران نیز در مورد این ویدئو نوشت: حرکتی برای آموزش زبان انگلیسی به مسئولان و عوامل اصلی نظام راه اندازی شود. در تهران ما دانشجویان و جوانان مستعد زیادی داریم که به یکی دو زبان دنیا صحبت می کنند. انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و غیره حتی این شرپا محلی دماوندی در بسیاری از دیدارها با کوهنوردان خارجی انگلیسی را به خوبی صحبت می کرد، پس چطور مسئولان مسئول کشورمان از پیر و جوان اینگونه زبان انگلیسی نمی کنند؟ البته می توانند بگویند که ما فارسی صحبت می کنیم و به مترجم نیاز داریم، اما مشکل اینجاست که فکر می کنند انگلیسی بلدند و اصرارشان برای صحبت با خبرنگاران به زبان انگلیسی است و نتیجه آن شایعات زیاد است، من نه. نمی دانم و بله، بی دلیل. اول دانشگاه امام صادق فکری به حالش بکند!

پس از انتشار عکس های این افراد در ورزشگاه قطر، انتقادات زیادی از آنها به وجود آمد اما تاکنون هیچ منبع رسمی تایید نکرده است که آیا این افراد با هزینه شخصی خود به قطر سفر کرده اند یا اینکه هزینه سفر آنها توسط یک نفر تامین شده است. آژانس دولتی اما دانیال معمار در این باره در توییتر خود نوشت: 69 خبرنگار ورزشی، 10 خبرنگار فرهنگی، 4 مستند، 3 فعال مجازی، 5 نفر از ستاد خبری، 3 خبرنگار العالم و 3 مدیر اجرایی وارد قطر شده اند. این سفر برای خبرنگاران ورزشی کاملا رایگان است و حقوق دریافت می کنند. بقیه بخشی از هزینه ها را از جیب خود پرداخت کردند.

خیلی ها با استناد به این توییت پرسیدند چرا باید سه فعال مجازی با پول عمومی رایگان به قطر بروند؟ معیارهای انتخاب آنها چه بوده است؟ و چه کسی تصمیم گرفت این افراد را انتخاب کند؟

دیدگاهتان را بنویسید