سقوط قیمت لیر در ترکیه، نتیجه بدهی های بین المللی


ساعت: 10:54
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887445

یک تحلیلگر امور پولی و مالی در حوزه بین الملل کاهش قیمت لیر در ترکیه را ناشی از بدهی های این کشور دانست و گفت: با سیاست هایی که این کشور در حال انجام است، احتمال تداوم این روند وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; هزینه بالای انرژی و کالاهای اساسی کاهش ارزش لیرقیمت ها را در ترکیه به حدی افزایش داد که طبق آمار، تورم ترکیه در این ماه از 80 درصد گذشت.


خط فقر در ترکیه چهار برابر حداقل دستمزد است



بر اساس گزارش های موجود، افزایش تورم در ترکیه خط فقر را به چهار برابر حداقل دستمزد رسانده است و برآورد 17 تحلیلگر به نقل از بلومبرگ نشان می دهد که تورم این کشور از 78.6 درصد در ژوئن به 80.1 درصد رسیده است و این روند احتمالا ادامه خواهد داشت. . ادامه دارد

بر اساس آخرین آمار، تورم مواد غذایی در این ماه نسبت به ماه قبل 7 درصد افزایش یافت و خط فقر را برای یک خانواده چهار نفره به 22280 پوند (1243 دلار) در ماه افزایش داد که چهار برابر حداقل دستمزد ماهانه است.




چرا لیر ترکیه ارزان شد؟




بانک مرکزی ترکیهامسال روشی غیرعادی در پیش گرفت و به دلیل افزایش تورم، نرخ بهره را در 14 درصد نگه داشت. داده های منتشر شده در اوایل ماه گذشته نشان داد که نرخ تورم ترکیه به بیش از 78 درصد رسیده است که در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است.

در عین حال بانک مرکزی ترکیه و اردوغان بر این باورند که تورم تا فوریه و مارس سال آینده به سطح قابل قبولی خواهد رسید و پیش بینی تورم خود را در پایان سال 2022 60.4 درصد اعلام کردند. این رقم پیش از این 42.8 درصد اعلام شده بود.

در همین حال، نمایندگان مجلس و اقتصاددانان مخالف برنامه های اردوغان هستند و صحت گزارش سرویس آمار ترکیه را زیر سوال می برند و می گویند تورم بسیار بالاتر از آن چیزی است که آمار رسمی نشان می دهد.

عامل مهم بعدی که بر قیمت دلار و پوند تأثیر می گذارد، داده های مربوط به تورم آتی در ایالات متحده است که داده ها نشان می دهد که تورم در این کشور به 8.8 درصد رسیده است. بنابراین، تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در کوتاه مدت به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.




آخرین قیمت لیر ترکیه در بازار تهران چند است؟



حالا همه لیر ترکیه با قیمت 1800 تومان در بازار تهران معامله می شود. با توجه به آن قیمت لیر هر ارز نسبت به مدت مشابه هفته گذشته 200 تومان کاهش قیمت داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته این ارز 1900 تومان از ارزش خود را در بازار تهران از دست داده است.

عطا بهرامی استاد اقتصاد و تحلیلگر مسائل پولی و مالی در حوزه بین الملل راه عاقلانه گفت: ریشه سقوط لیر ترکیه در مرحله اول بحث بدهی های این کشور است.

بیشتر بخوانید:
سفر اردوغان به تهران/پس از تهران; اردوغان و پوتین در سوچی دیدار کردند


89 درصد شرکت های ترکیه ای وام ارزی دارند



وی ادامه داد: ترکیه در حال حاضر حدود 450 میلیارد دلار بدهی جاری دارد که رقم بسیار بزرگی است و در مقایسه با این رقم نشان می دهد که 89 درصد شرکت های ترکیه ای وام ارزی دارند و این باعث رقابت شدید برای تامین این ارزها می شود. طبیعتا این رقابت منجر به افزایش نرخ این ارزها می شود و از سوی دیگر باعث می شود کاهش ارزش لیر ترکیه خواهد بود.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: با سیاست هایی که ترکیه در پیش گرفته این روند بعید است کاهش ارزش پول ملی ترکیه متوقف شود و ترکیه، مانند همه کشورهایی که در دام وام های بین المللی گرفتار شده اند، محکوم به ورشکستگی است.

بهرامی بیان کرد: اقدامات اخیر اردوغان و عدم کاهش نرخ بهره توانست تا حدودی این کاهش را کاهش دهد و اگرچه در نهایت مجبور شد نرخ سود را بپذیرد، اما باید در نظر داشت زمانی که ارز را از طریق بانک های خارجی تامین می کنیم. گران است، ممکن است و با تغییر نرخ سود، همان ارز را در داخل کشور گران کنید، در واقع فرآیند تامین ارز را دشوارتر کرده اید.


اقدامات اردوغان در دراز مدت تورم زا خواهد بود



وی تاکید کرد: اگرچه کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ سود باید کمی شیب صعودی داشته باشد و افزایش یابد، اما این مشکل در تورم کوتاه مدت موثر است و این نوع اقدامات در بلندمدت بهار تورمی را شارژ می کند و باعث افزایش قیمت می شود. دوباره و افزایش و بالا نگه داشتن شیب نرخ بهره در بلندمدت اثر تورمی خواهد داشت.

وی درباره سرمایه گذاری ایرانی ها در این کشور گفت: ایرانی ها به دلیل افزایش ارزش پول داخلی به سمت بازارهای مالی ترکیه فرار می کنند.


راهکارهایی برای جلوگیری از ارز و سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه



این استاد اقتصاد گفت: سیاست کاهش واردات همیشه جوابگو نیست و احساس ناامنی ارزی را در بین مردم افزایش می دهد و مردم برای فرار از این فشار سیاسی سعی می کنند دلارهای خود را در کشورهای دیگری مانند ترکیه سرمایه گذاری کنند تا ارزش آن حفظ شود.

وی تصریح کرد: سیاست های واردات و صادرات باید همپوشانی داشته باشند تا واردات با صادرات ارز لازم تامین شود و ارز در این فرآیند استفاده شود تا مردم مجبور به خروج از کشور نباشند و ایرانی ها نیز سرمایه گذاری کنند. خریداران و فروشندگان ملک نقل مکان می کنند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: اکنون ترک ها از سیاست های غلط ما به عنوان قایق نجات برای ورود ارز به کشور خود استفاده می کنند و در چنین شرایطی و با سیاست های غیر قابل اعتماد ترکیه و تغییر قوانین و مقررات در کوتاه مدت نمی توان به آنها اعتماد کرد و در نبود سیاست ارزی مناسب، کسانی که ارز را از ایران خارج کردند و در بازارهای ترکیه سرمایه گذاری کردند، متضرر شدند.

من گزارش میدم راه عاقلانه; علیرغم همه مشکلات ذکر شده، در بازدهی چهار ماهه اول سال، بازار مسکن پیشتاز بازارهای داخلی ایران شد و سرمایه گذاران در بازارهای رقیب مانند دلار، سکه و طلا در بن بست بازدهی این بازارها گرفتار شدند. چهار ماهه و بازار مسکن بازدهی بسیار بالاتری را برای سرمایه گذاران فراهم کرد این در حالی بود که خریداران مسکن در ترکیه با زیان های زیادی مواجه بودند و اکنون این سوال مطرح می شود که با توجه به وضعیت بازار مسکن در این کشور و شرایط لیر آیا هنوز برای سرمایه گذاری در بازار املاک ترکیه سودآور است؟

دیدگاهتان را بنویسید