سم پاشی 1600 لیتر سم در دامداری ها با همت بسیج


ساعت: 18:31
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881195

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی قم گفت:

معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه تنها راه از بین بردن کنه های ناقل تب کنگو سم پاشی دامداری هاست، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2500 لیتر سم در دامداری ها وجود داشته است. سم تهیه شده برای سایت های پرورش دام و 1600 لیتر استفاده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مجید سده امروز در نشست خبری که به مناسبت کربان بایرام در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد، با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کنگو یک بیماری شایع در بین انسان و دام است، گفت: اما علائمی ندارد و در صورت انتقال باعث ایجاد بیماری می شود. به مردم امضا کن
وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال بیماری های مختلف باید نظارت صحیح بر کشتار دام انجام شود. از جمله علائم وجود ویروس در بدن انسان دردهای عضلانی، تب و خونریزی زیر جلدی است.
معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی قم گفت: شهروندان قمی می توانند برای بررسی وضعیت دام قبل از ذبح با سامانه 1512 ارتباط برقرار کرده و با کارشناسان ما تماس بگیرند.
وی افزود: امسال تصمیم داریم گشت های سیار را در سطح شهر بفرستیم تا دام ها را قبل از ذبح پردازش کنند و اگر مشکلی وجود نداشت اجازه ذبح دام را بدهند.
صادق تصریح کرد: علت شیوع این ویروس در بین دام ها، کنه هایی است که در دامداری ها وجود دارد. متاسفانه این ویروس علائم خاموشی در بدن گاو دارد اما قابل انتقال به انسان است که این مشکل را برای ما بسیار خطرناک کرده است و گاو باید با حساسیت خاصی ذبح شود.
وی افزود: کشتارهایی که در کشتارگاه ها صورت می گیرد توسط پزشکان ویژه رسیدگی می شود و پس از بازرسی برای کنترل و نظارت برچسب گذاری می شود.
معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: متأسفانه این کنه ها حدود 800 روز روی بدن حیوانات زنده می مانند و تنها راه برای از بین بردن این کنه ها سمپاشی در مزارع دام است که بدون انجام آن انجام می شود. این روزها با همکاری هایی که با بسیج صدار داشتیم.
وی با بیان اینکه سمپاشی یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 500 لیتر سم برای دامداری ها تهیه و هزار و 600 لیتر مصرف شده است.
مجید صادق افزود: دامداری های روستاهای قمرود، جاده اصفهان، خلجستان، کهک و جعفرآباد در حال سمپاشی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید