سناریوی احیای برجام چگونه دست نیافتنی شد؟

سناریوی احیای برجام چگونه دست نیافتنی شد؟

روز جدید : حذف نام سپاه از فهرست FTO به عامل اصلی توقف مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است. در همین حال رسانه های غربی نیز گزارش دادند که «جو بایدن در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل تصمیم خود را اعلام کرد و گفت این تصمیم به طور کامل نهایی شده است».

کمتر از 10 روز تا 15 تیرماه که گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر می شود، باقی نمانده است و خبری از آن نیست. اگرچه عموماً خبری از احیای برجام نیست و آمریکا برای حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی، آب پاکی را روی دستان ایران ریخته است، اما اخبار دیگری علیه برنامه هسته ای ایران به بیرون درز کرده است.

وال استریت ژورنال گزارش می دهد که بین سال های 2004 تا 2006، ایران به گزارش های محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی داشته است که با اختراع و ارائه سناریوهای نادرست به دور نگه داشتن آن از فعالیت های اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک کرده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ایران در دو دهه گذشته به اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود دسترسی داشته و با انتشار این اسناد به مقامات ارشد، توانسته پاسخ‌ها و سناریوهای اولیه را به سوالات آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود ارائه دهد. . آماده شدن. این اسناد به همراه یادداشت هایی به زبان فارسی محرمانه بودند که اسرائیل در سال 2018 موفق شد آنها را از یک مرکز بایگانی در تهران بازیابی و به تل آویو منتقل کند.

وال استریت ژورنال مدعی است که در برخی از این اسناد، مقامات ایرانی نشان داده اند که گزارش های محرمانه ای را از آژانس با استفاده از “روش های اطلاعاتی” به دست آورده اند. بر اساس این گزارش در آن زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی شواهدی بود که نشان می‌داد تهران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای تلاش می‌کرد.

این گزارش ده روز قبل از انتشار گزارش جدید آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران منتشر شده و این گمانه زنی ها مبنی بر تلاش برخی فرقه های یهودی و عربی بر گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش داده است. رافائل گروسی روز چهارشنبه در نشست داووس گفت که هنوز پاسخی از سوی ایران در خصوص سایت های اعلام نشده ای که ردپای اورانیوم در آنها یافت شده است دریافت نکرده است و احیای برجام دشوار خواهد بود. گروسی به سایت های اعلام نشده در همان سه سایت اشاره می کند که یکی از آنها از اسرائیل به ترکوزآباد درز کرده بود.

البته ایران وجود چنین سایتی را تکذیب کرده است. این در حالی است که سید عباس عراقچی معاون وقت وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با زبان طنز به این خبر پاسخ داد: این بار نتانیاهو را به ترکوزآباد فرستادند، حدس می زنم عده ای او را استخدام کردند.

جدای از اظهار نظر گروسی، دورنمای دستیابی به برجام نیز چندان جالب نیست. پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد غربی از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای حفظ سپاه پاسداران در فهرست تروریسم خبر داد و افزود: جو بایدن در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل تصمیم خود را اعلام کرد و افزود که این تصمیم نهایی شده است. . »

حذف نام سپاه از فهرست FTO به عامل اصلی توقف مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است. تصمیم بایدن زمانی اتخاذ شد که مقامات قطری و بریتانیایی با صدور بیانیه ای مشترک بر اهمیت دستیابی به توافق در مذاکرات وین تاکید کردند.

نخست وزیر اسرائیل با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی نگه دارد، گفت که از این تصمیم آگاه است.

در حال حاضر، مذاکرات در وین در زمان عجیبی است. ایران انتظار دارد که اگر بخواهد قبل از سال 2018 برگردد و به همه تعهدات خود عمل کند، آمریکا نیز باید در سال 2015 به تعهدات خود بازگردد و نمی تواند بگوید ایران به تعهدات خود عمل می کند، اما همچنان بخشی از اقتصاد ایران همچنان پابرجاست. تحریم به قوت خود باقی خواهد ماند و کل نهاد سپاه به جز نیروی قدس به لیست تروریست ها اضافه خواهد شد. نکته بعدی این است که اگر ایران به توافق برسد دو سه سال بیشتر طول نمی کشد و اگر جمهوری خواهان روی کار بیایند دوباره همه چیز را خراب می کنند و این چالشی است برای مقامات ایرانی که مثلاً مذاكره و مذاكره شد.رئيس سپاه كوتاه بود اما بعد از چند سال روز از نو و روز از نو!

دیدگاهتان را بنویسید