سنت حسنه مردم کوم و نذر خون در شب های قدر + آدرس مراکز اهدای خون


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 1401/02/02
کد خبر: 1823632

یکی از آداب و رسومی که چند سالی است مردم در کوم انجام می دهند، اهدای خون در شب های قدر است که مراکز انتقال آنها در این شب ها فعال است تا مردم در شب های قدر به خون خود قسم بخورند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا یکی از آداب و رسومی که چند سالی است مردم در کوم انجام می دهند، اهدای خون در شب های قدر است که مراکز انتقال آنها در این شب ها فعال است تا مردم در شب های قدر به خون خود قسم بخورند.
هموطنان می توانند از طریق سایت وارد سامانه نوبت دهی شده و مرکز و تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنند و یا برای اعلام و ثبت نام روز و ساعت اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.
روزه دارانی که صبح قصد اهدای خون دارند صبحانه بخورند و اگر در ساعات اولیه برای اهدای خون مراجعه کنند مشکلی ایجاد نمی کند به خصوص کسانی که سابقه اهدای خون دارند در غیر این صورت داوطلبان بعد از اهدای خون مراجعه می کنند. افطار
معاون فنی انتقال خون استان با اشاره به اینکه مراکز اهدای خون در ماه مبارک رمضان فعال است، یادآور شد: دو پایگاه اهدای خون در استان مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار شیفت صبح امام صادق(ع) است. از ساعت 8 الی 13 پذیرای اهداکنندگان خون است و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی به نشانی بلوار هورد 15 جنب اداره اصناف نیز از ساعت 8 الی 13 پذیرای اهداکنندگان است.
وی گفت: همچنین کانون روح الله واقع در میدان روح الله در ساعات بعد از افطار از ساعت 21 الی 30:30 صبح پذیرای داوطلبان اهدای خون است.
کبیری تاکید کرد: از همه داوطلبان اهدای خون تقاضا داریم هنگام مراجعه کارت ملی به همراه داشته باشند سن اهداکنندگان زن و مرد برای اولین بار می تواند 18 سال برای 60 سال و در صورت اهداکننده مستمر تا 65 سال باشد. می تواند خون اهدا کند
مدیرکل انتقال خون کوم با اشاره به افزایش ساعت کاری پایگاه های انتقال خون کوم در شب های قدر، تصریح کرد: در این شب ها تا زمانی که داوطلب وجود داشته باشد، فعالیت های اهدای خون ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری و ایام نوروز استقبال و حضور اهداکنندگان خون در این استان رضایت بخش و امیدوارکننده است، ادامه داد: اهدای خون در نوروز امسال نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است. ذخایر در وضعیت مطلوب و با ثباتی قرار دارند.
یکی از مصادیق فداکاری مردان و زنان در این زمین، اقدام ارزشمند «اهدای خون» است. این افراد با الهام از اهل بیت علیهم السلام و فرمایشات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبنی بر رسیدگی به امور مسلمین، جان خود را تقدیم کردند و به فکر بیماران و نیازمندان مسلمان بودند. مهمترین ماده بدن آنها، خون آنهاست، زیرا آنها از کمک برادران خود استفاده می کنند.
بی شک کسانی که برای رضای خداوند متعال خالصانه به مراکز درمانی مراجعه می کنند و خون خود را برای کمک به بیماران نیازمند به کار می گیرند، برای آنان عمل مسلمانان و سلامتی برادران و خواهران دینی مهم است. به کمک آمدند و به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم عمل کردند که مواظب اعمال مسلمانان باشید.
به گفته حقوقدانان اگر اهدای خون برای تقریب باشد ثواب دارد. اهدای خون برای حفظ جان مردم و رفع نیازهای آنان اقدامی نزدیک است و موجب ثواب و مستحب واقعی معنوی می شود.

نظر برخی مراجع در این زمینه به شرح زیر است:
حضرت آیت الله خامنه ای: اگر به قصد تقرب به خدا باشد ثواب دارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: «اگر قصد قربت داشته باشد، ثواب دارد. «نفوذ خون برای حفظ جان مردم و رفع حوائج آنان، عملی نزدیک است و موجب ثواب معنوی و مستحب واقعی است.
آیت الله بهجت: «بسته به نیت به قصد قربت است».
آیت الله سیستانی: اگر بخواهند نزدیک باشند ثواب دارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: «بله[ ثواب دارد]»
حضرت آیت الله تبریزی: «اگر اهدای خون برای اهداکننده خون ضرری نداشته باشد و مؤمن به آن نیاز داشته باشد، اهدای خون او برای رفع نیازهای مؤمن مستحب و ثواب است».
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: «بله جوایز فراوان است»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید