سنگ قبر آیت صانعی تخریب شد

سنگ قبر آیت صانعی تخریب شد

روز جدید محسن بیات فرزند آیت الله بیات زنجانی مرجع تقلید روز گذشته با انتشار عکسی از مخدوش شدن سنگ قبر آیت الله صانعی نوشت: «سنگ قبری که می شکنی و نقاشی که خراب می کنی. خوبیش اینه که آدم بفهمه تو خالی از بحث هستی.» سپس خبرگزاری ایلنا به نقل از میثم صنیع فرزند این مرجع فقید با تایید این خبر گفت: از ابتدای رحلت حاج آقا تا همین اواخر، قاب عکس حاج آقا را بالای قبرش می گذاریم گاهی که می آمدیم می دیدیم که این تصویر تحریف و تحریف شده است به همین دلیل بعد از چندین بار تکرار این ماجرا تصمیم گرفتیم که سفارش حکاکی تصویر آن حضرت را بدهیم. مرحوم آیت الله عظمی صانعی روی کاشی که این حادثه تکرار نشود اما متاسفانه همچنان شاهد این هتک حرمت و اهانت به مرجعیت مرحوم آیت الله صانعی هستیم.

وی ادامه داد: بارها به اداره کمک ها و امور خیریه استان قم به عنوان متولی قبرستان شیهان قم گفته ایم که از دوربین هایی که در این قبرستان نصب کرده اید استفاده کنید و متخلفان را به سزای اعمالشان برسانید اما متاسفانه به ما نداده اند. پاسخ دهید.» فرزند آیت الله صانعی افزود: ما شکایت کردیم و امیدواریم مقصران کشف شوند تا دیگر شاهد توهین و هتک حرمت مرحوم آیت الله صانعی نباشیم.تا کنون چندین بار چه در زمان حیات و چه بعد از فوت. از سوی آیت الله صانعی حملات و آشوب هایی از سوی مراجع تقلید به مراکز مرتبط با ایشان صورت گرفته است، به عنوان مثال در سال 94 دفتر آیت الله صانعی در نجف آباد بر اثر حمله افراد ناشناس و آتش سوزی آسیب دید و پس از این حادثه، دفتر آیت الله صانعی در نجف آباد آسیب دید. شیشه درب ورودی این دفتر و دچار آتش سوزی در فضای داخلی ساختمان شد که ظرف 24 ساعت برطرف شد و یا در موردی دیگر تابلوی یکی از دفاتر آیت صانعی در یکی از قسمت های غربی تخریب شد. مناطقی از تهران بر اثر حمله افراد ناشناس با مواد محترقه. فرزند آیت صانعی می‌گوید: «دردسر زیاد بود و حتی شب حمله چنان آرامشی در خانه حاکم بود که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. اصلاً برایشان مهم نبود که قرار است چه اتفاقی بیفتد. یعنی دنیا واقعا برایشان مهم نبود. راهی که در حوزه ها باز کردند، بگذارند این حرکت توسط شاگردانشان و کسانی که در این پیام ها می خوانیم و نمی شناسیم ادامه پیدا کند. جامعه باید به سمت عقلانیت حرکت کند و جلوی این حرکت را نگیرد. این اتفاق نخواهد افتاد».

تخریب سنگ قبر یزدی

برخوردهای مشابهی با سنگ قبر سایر بزرگان کشور و انقلاب نیز وجود داشته است. عصر ایران 22 آبان سال گذشته نوشت: خانواده ابراهیم یزدی (وزیر خارجه سابق ایران) برای دومین بار از تخریب سنگ قبر وی خبر دادند. ابراهیم یزدی در شهریور 96 درگذشت و در بهشت ​​زهرا (سلام الله علیها) به خاک سپرده شد. پیش از این در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ برای اولین بار سنگ قبر توسط افراد ناشناس تخریب شد، اما جایگزین شد. در سال 1376 تصویری از سنگ قبری در قبرستان ابن بابویه شهرری منتشر شد که نام ذکاء الملک در میان تکه های شکسته سنگی که زمانی متعلق به محمدعلی فروغی بوده، خودنمایی می کند. مجید فراهانی از اعضای وقت شورای شهر در نامه ای به شهردار منطقه 20 تهران در خصوص تخریب سنگ قبر محمدعلی فروغی در قبرستان ابن بابویه شهر ری نوشت. فراهانی می گوید: تخریب سنگ قبر محمدعلی فروغی، سیاستمدار مجرب ایرانی و مصحح بستان و گلستان سعدی، نه تنها نابودی میراث این سرزمین است، بلکه سبب محرومیت نسل جدید از دانش و دانش است. بهره مندی از عناصر و قهرمانانی که هر کدام بخشی از هویت تاریخی ایرانیان هستند.

آنها نتوانستند شاملو را تحمل کنند

اسفندماه سال گذشته رایان شجریان فرزند استاد محمدرضا شجریان از احتمال تخریب سنگ قبر پدرش خبر داد. وی با انتشار استوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دوستان عزیز لطفا اگر امروز بر سر مزار پدرش رفت عکس یا فیلمی برای من بفرستید. «متاسفانه از اخباری که در روزهای اخیر منتشر شده، چندین نفر اقدام به شکستن یا تخریب سنگ پدر کرده اند. اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این خصوص اظهار داشت: این موضوع از روی کذب است و تاکنون هیچ موردی در خصوص این موارد مشاهده نشده است. شهر تاریخی توس و مجموعه فرهنگی-تاریخی آرامگاه فردوسی به همراه مقبره های استاد شجریان، استاد احوان طهال، مکبر الشعرای خراسان و سایر فضاهای فرهنگی و تاریخی که مساحتی بیش از وسعت دارند. 100 هکتار، شبانه روز و در سخت ترین شرایط، هم در سرما و هم در گرما توسط نگهبانان میراث فرهنگی حفاظت می شود. سنگ قبر احمد شاملو نیز بارها تخریب شد. در سال 1364 برای چهارمین سال متوالی قبر احمد شاملو در امامزاده طاهر کرج توسط افراد ناشناس تخریب شد. سیاوش شاملو در خصوص جزییات این حادثه به شرق گفت: نیمه شب بیست و یکم فروردین ماه قبر احمد شاملو شاعر ملی کشورمان را با چاقو بیرون آورده و به فاصله چند متری بردند و با چکش له کردند. مسئول آستان امامزاده طاهر فردای این حادثه با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت که سنگ قابل تعمیر است و فقط دو ترک برداشته شده است، اما کسانی که آن روز سر قبر رفتند گفتند که سنگ نیست. سیاوش شاملو در ادامه می گوید که روی سنگ قبر او فقط امضای شاملو است که با خود به خانه برده است. در سال 94 عکسی از سنگ قبر استاد بنان منتشر شد که نشان می داد قبر این خواننده قدیمی در امامزاده طاهر تخریب شده است.

خداحافظ درختان گیلاس

پس از درگذشت عباس کیارستمی، او را بیرون از قطعه هنرمندان به خاک سپردند و چند درخت گیلاس در کنار سنگ قبرش کاشتند. حرکتی که توسط جمعی از هنرمندان در جشن او صورت گرفت، اما این وضعیت دیری نپایید و چندی پیش بهمن فرمان آرا که بر مزار دوستش زیارت کرده بود، خبر تخریب آرامگاه کیارستمی را شنید، سنگ قبری پاشیده شد. با سیمان و درختان گیلاس، استخراج شده از خاک.

تخریب سنگ قبر ناصر ملک مطیعی

فرزند میرعلی ملک مطیعی به یاد ملک مطیعی درباره این ماجرا گفت: سنگ قبر پدرم و آقای روبیک منصوری کنار هم هستند و این اتفاق با نام هر دوی آنها افتاد. امروز رفتیم و این آثار را از هر دو سنگ برداشتیم.» وی از انگیزه احتمالی این اقدام ابراز بی اطلاعی کرد و افزود: دلیل این حادثه مشخص نیست اما اگر مسئولان این طرح و بهشتی زهرا عزم و اراده داشته باشند. ، قطعا می توانند با استفاده از دوربین مدار بسته – در صورت وجود – یا امنیت آن قسمت از این افراد را پیدا کنند.

چرا دیر شده؟

تعداد گورهای تخریب شده بیش از آنچه در این گزارش ذکر شده است. اکنون یک سوال بی پاسخ وجود دارد و آن اینکه چرا نهادهای ذیربط برای استقرار قبر خرابکاران اقدامی نمی کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید