سهام استقلال و پرسپولیس چگونه عرضه می شود؟

سهام استقلال و پرسپولیس چگونه عرضه می شود؟

حسین گربان زاده که در هفته های اخیر زیر ذره بین آن دسته از اهالی فوتبال به دنبال اخباری مبنی بر عرضه سهام استقلال و پرسپولیس بوده است، توضیحات کاملی درباره نحوه خصوصی سازی دو باشگاه و روند عرضه سهام ارائه کرد.

بدیهی است این بار دولت مصمم به انتقال جزمی است و این امر با مشارکت مردم و دقت نظر این سازمان انجام خواهد شد.

آنچه می خوانید متن کامل صحبت های قربان زاده در این باره است:

* با دقت بپرسید

بر اساس قانون سیاست اصل 44، هر شرکتی که دارای دولت باشد و حاکمیتی نداشته باشد، باید بار مالی و مدیریتی دولت برداشته و منتقل شود. البته سازمان ما هم خصوصی سازی است و قاعدتا باید به بخش خصوصی واگذار شود. نکته این است که بخش خصوصی که ما در مورد آن صحبت می کنیم باید بخش خصوصی باشد که واجد شرایط شرکت های دولتی باشد و این امر به ویژه در مورد شرکت ها و بنگاه هایی صادق است که یا سابقه طولانی دارند یا مشکلات فرهنگی، اجتماعی و … امنیت و … مربوط به آنهاست باید مراقب آنها بود تا در مورد این شرکت ها و بنگاه ها این واگذاری به درستی انجام شود.

* هدف، حکمرانی بهتر

این باشگاه ها باید بهتر مدیریت شوند، یعنی وضعیت آنها باید بهتر از الان باشد. چگونه این امر محقق می شود؟ ما باید در این روند آن را دنبال کنیم. در شرایط فعلی که 100 درصد در اختیار دولت و وزارت ورزش است، معمولاً به دلایل مختلف و مشکلات و مدیریت و مشکلاتی که دولت در مدیریت شرکت ها به خصوص این دو باشگاه دارد، باید به آنها رسیدگی شود. توسط دولت آنها تحویل داده شده است. چه راهی، من همیشه این فرصت را دارم که بگویم چه راهی باید باشد.

350 * میلیارد درآمد برای هر باشگاه

مردم جزء سهام خود باشند، یعنی مقداری از این سهام به مردم داده شود. در مرحله اول افراد 10 درصد مشارکت دارند. در مورد سهام کوچک و متوسط ​​اینطور نیست، در این مرحله باید به مردم واگذار شود، تعداد آن مشخص است، رقمی حدود 300 تا 350 میلیارد تن برای هر باشگاه است.

* ساختار را تغییر دهید

این 300 تا 350 میلیارد تومان هر عددی که سفارش خرید بدهند، بر عدد تقسیم می شود. بنابراین سقف وجود دارد و هرکسی می تواند در این مرحله سقف محدودی بخرد، اما به اندازه سهم خود مالک و سهامدار شود. تعداد سهام هنوز مشخص نشده است. تجدید ارزیابی به این معنی است که سرمایه ثبت شده آنها در واقع از طریق تجدید ارزیابی افزایش می یابد.

پکیج جداگانه ای برای هواداران در نظر گرفته شده که 5 درصد هر باشگاه می باشد. هر کسی می تواند 10 درصد، اما 5 درصد برای همه ذینفعان هر دو باشگاه، اعم از پیشکسوتان، بازیکنان، هواداران و کارکنان آنها، در طول تاریخ پیشنهادی ما خریداری کند و هفته آینده توسط هیئت نقل و انتقالات تایید خواهد شد.

* چرا به پیشکسوتان سهم می دهیم؟

باید به واحدهای مدیریتی و شرکت‌ها و گروه‌هایی پیشنهاد کنیم که بتوانند از این باشگاه حمایت مالی کنند و آن‌ها را از این وضعیت خارج کنند، اما از آنجایی که در نهایت بازیکنان، پیشکسوتان، کارمندان و هواداران حق بازی در این باشگاه را دارند، باید این کار را انجام دهند. مالک حتی حداقل مقدار سهام در باشگاه دارد.

* ریال این پول به دولت نمی رسد

موضوعی که مردم نگران بورس هستند، اینکه دولت تامین مالی می کند و اتفاقی که در بازار سرمایه می افتد این است که دولت می خواهد از هر دو باشگاه پول دربیاورد در حالی که این مدلی است که انتخاب شده است. پول در باشگاه می ماند یعنی هر چه مردم برای افزایش سرمایه تا آخرین ریال به اینجا بیاورند همه چیز در خود باشگاه شفاف می ماند و ریالی از این پول به خزانه دولت واریز نمی شود.

* طرفدار کیست؟ یک جانباز چطور؟

چه کسی طرفدار را تعیین می کند؟ باشگاه های دارای کارت حمایت و شناسایی که باشگاه ها می دهند چون ما سازمان خصوصی سازی هستیم و وزارت اقتصاد این اشراف را ندارد. کسانی که به طور رسمی به عنوان هوادار باشگاه ثبت نام کرده اند باید این مجوز را داشته باشند. باز هم 5 درصد باشگاه ها، آنهایی که قرارداد کتبی دارند اعم از بازیکنان، پیشکسوتانی که بازی کرده اند، کادرفنی که در این مدت در تیم فنی هر دو باشگاه بوده اند، مربیان و همه این فرصت را دارند که به صورت جداگانه سهامدار 5 نفر شوند. % 20 درصد می شود.

* اگر شرایط را نداشته باشیم، نمی فروشیم

سپس طی 6 ماه آینده، تا مرداد یا شهریور 1401، مذاکراتی را آغاز کردیم، البته با سهامداران و شرکت های بزرگی که قابل معامله و تایید صلاحیت آنها بود. باید نگران باشیم که او به مزایده یک فرد یا شرکتی بیاید و این دو باشگاه را بخرد و بعد از مدتی به دلیل مشکلات و حواشی به این نتیجه برسد که اصلا چرا باید باشگاهی را اداره کنم؟ من یه شرکتی دارم مثلا تو صنایع غذایی الان دیدم مشکلات زیاده میخوام ردش کنم. این مال من است و دولت آن را فروخت، من می خواهم بروم کار دیگری انجام دهم. با این دو باشگاه نمی توان این کار را کرد، بنابراین باید صلاحیت فردی که ضامن بقای این دو باشگاه است مشخص و تایید شود.

* شفافیت در انتظار نحوه اداره دو باشگاه است

من می خواهم به دوستانی که در فضای مجازی هستند و به هوادارانی که نگران هستند و گزارش می دهند که این (تیم ها) در حال واگذاری به اموال عمومی و موسسات هستند، تاکید می کنم، مهم این است که شرکت بیاید و این شرکت را از این وضعیت نجات دهد. یعنی انضباط مالی داشته باشد، شفافیت عملیاتی داشته باشد، یعنی قوانین حاکمیت شرکتی را رعایت کند. اصولاً قابل ثبت و درج در فرابورس نیست.

این بدان معناست که شرکت باید با بازیکن خارجی دیگری که مشخص نیست یک میلیون یورو تعهد کرده است، معامله کند، باید یک باشگاه یا مربی را جریمه کند یا حتی یک دلال یا اسپانسر را نمی شناسم. همه این قراردادها زیر ذره بین مردم و فعالان ورزشی و فعالان بازار سرمایه می افتد.
منشا تغییر مدیریت این دو باشگاه شفافیت است یعنی بعد از این مرحله بحمدالله اتفاق می افتد و در سازمان بورس ثبت می شود و نماد این دو باشگاه در فرابورس درج می شود. بازار که در این باشگاه برگزار می شود.

* جلسات در غیاب فدراسیون

متأسفانه شاهد خصومت از سوی فدراسیون فوتبال بودیم، از آقای عزیزی هادم دعوت کردیم و وقت گذاشتند و ایشان موافقت کردند که با این دو مدیر اجرایی جلسه داشته باشند زیرا دو باشگاه با فدراسیون فوتبال ارتباط دارند، اما متاسفانه ایشان اینطور نیستند. با عرض پوزش در این تعامل. این باید اتفاق بیفتد، FF تا کنون با ما همکاری نکرده است. البته وزارت ورزش همکاری کامل داشت. سازمان بورس، فرابورس، سازمان مالیاتی، سازمان حسابرسی، مجموعه وزارت اقتصاد و …
بر اساس ماده 44 قانون اجرا، کمیته نقل و انتقال باید روش و هزینه انتقال را که روز شنبه ارزیابی شد، تایید کند.

* تاریخچه ارزیابی و تفاوت در اعداد

این اولین بار است که یک باشگاه فوتبال به این شکل ارزیابی می شود.

کارشناس پزشکی قانونی باید برود و دارایی باشگاه ها را ببیند، دارایی های ثابتی که دارند. آنها همچنین بدهی دارند، برخی از صورت های مالی در ترازنامه دارایی ها و برخی از آنها بدهی و نتیجه آنها هستند، علاوه بر دارایی های نامشهود برند خود و خود برند، معیارهایی وجود دارد که بر اساس آن ارزش گذاری برند انجام می شود. بر اساس معیارها ارزش کل باشگاه استقلال. و پرسپولیس هم که شنبه گذشته گفتم تیمی متشکل از کارشناسان حقوقی بین 5 تا 7 نفر، کارشناسان دارایی ثابت، کارشناسان خودرو، کارشناسان برند و … هستند که همه اینها در جلسات متعددی خلاصه شده است. در حالی که این کار در سال های اخیر سه بار انجام شده است، یک بار در سال 94، یک بار در سال 1377 و یک بار در سال 1378 و این بار در سال 1400 به دلیل عدم تصویب در هیئت واگذاری به تصویب رسیده است، اما این بار آمد. و به تایید کمیته نقل و انتقالات رسید.

* پایتخت ثبت نام استقلال بر پرسپولیس

نگران اختلاف نباش (نباید باشد)، سرمایه ثبت شده استقلال بیشتر از پرسپولیس است، در بطن مشارکت مردم در افزایش سرمایه و اتفاقی که می خواهد در روز تصاحب با مشارکت مردم بیفتد. استقلال 719 میلیارد تن سرمایه ثبت شده و 701 میلیارد تن سرمایه ثبت شده پرسپولیس دارد. بر اساس این سرمایه ثبتی، این مشارکت در افزایش سرمایه انجام می شود.

* تمام پارامترهای ارزیابی. ارزش یک برند میزان درآمدی است که آن برند ایجاد می کند

ارزیابی در اینجا چه تأثیری دارد؟ عددی که مجموع هر سهم است، مبنای این ارزیابی است. ارزيابي هم بايد مبناي آن چيزي باشد كه پزشك قانوني مي رود و ارزيابي مي كند، تفاوت اين دو باشگاه عمدتاً به ارزيابي بخش برند برمي گردد، چون در بخش دارايي تفاوت زيادي وجود ندارد، هر چند تفاوت هايي وجود دارد. عوامل مختلفی دخیل هستند، شما نمی توانید بگویید من در رنکینگ فیفا 99 هستم و صد است یا مثلاً می توانید بگویید من 5 قهرمانی لیگ و 2 قهرمانی آسیا دارم که هیچ کدام به تنهایی نیست. باید بگوییم که این پارامتر نباید برند را تغییر دهد.

برند ارزشی دارد که باید ببینیم این برند چقدر درآمد دارد، در گذشته چقدر در این باشگاه ها درآمد داشته و نسبت آن ها برای گسترش در آینده چقدر است. همین نسبت در سالهای بعد به دست می آید که 5 سال متوالی گزارش می دهند و نرخ را تعدیل می کنند.

* اسناد ارزیابی منتشر شده است

پارامترهای برند بسیار گسترده است و اینطور نیست که با یک عنوان ساده قهرمانانه بگوییم یک مجموعه عددی است. حدود 300-400 فقط گزارش کارشناسی برند این باشگاه هاست. ما روش ارزش گذاری، طبقه بندی دارایی، روش ارزش گذاری و مبانی ارزش گذاری برند را داریم. این داده‌ها پس از تعطیلات در قالب فایلی در سایت سازمان خصوصی‌سازی ارائه می‌شود و همه اقوام می‌توانند آن را مشاهده کنند و به صورت شفاف برای تمامی ارزیابی‌ها قابل دسترسی خواهد بود.

* قیمت واقعی در بازار یافت می شود

نباید نگرانی خاصی در مورد این تفاوت در ارزیابی وجود داشته باشد. ضمن اینکه می دانم استقلال و وزارت محترم ورزش و جوانان زحمت می کشند. آنچه در مورد فدراسیون فوتبال گفتم این است که وزارت ورزش متعهد است هر چه زودتر این موضوع را حل کند و این اختلاف را حل کند. البته بلافاصله بعد از امضا که نماد باز می شود، قیمت همان چیزی است که در بازار پیدا می شود، یعنی قیمت دیگر بر اساس عرضه و تقاضای یک سهم تعیین می شود، این تخمینی نخواهد بود و احتمالا قیمت باقی خواهد ماند. در سهام، به طوری که این تنها ارزش روزانه خالص دارایی های هر یک از این دو باشگاه در روز تصاحب عرضه شده است.

* مردم مطالبه می کنند

هیچ تغییر مثبتی اتفاق نمی افتد مگر اینکه مردم آن را بخواهند. حضور در اینجا برای توضیح این است که چه اتفاقی خواهد افتاد تا از این درخواست از طرف هواداران حمایت شود و آنها بدانند. این حمایت باید از سوی مردم و هواداران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید