سهم نهادهای خاص در لایحه بودجه 1401 چقدر است؟ / از بودجه رسیدگی به اعتراضات گرفته تا هزینه های عقیدتی

سهم نهادهای خاص در لایحه بودجه 1401 چقدر است؟  / از بودجه رسیدگی به اعتراضات گرفته تا هزینه های عقیدتیسهم نهادهای خاص در لایحه بودجه 1401 چقدر است؟  / از بودجه رسیدگی به اعتراضات گرفته تا هزینه های عقیدتی

روز جدید : حسن روحانی انتشار جزییات بودجه را پایه گذاری کرده و اکنون هر ساله جزئیات لایحه بودجه و ارقام منتشر شده مورد بحث رسانه ها و منتقدان قرار می گیرد. جزئیات لایحه 1401 در مورد مبلغ اختصاص یافته به نهادهای خاص چه می گوید؟ گزارش رویداد 24 را بخوانید تا متوجه شوید بودجه های اصلی چگونه خرج می شود.

ابراهیم رئیسی صبح یکشنبه با حضور در مجلس بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1401 را ارائه کرد. رویداد۲۴ هر ساله از بودجه برخی موسسات استفاده می کند که معمولا به طور مشخص پاسخگو نیستند و مشخص نیست این ردیف بودجه های کلان چگونه به این نهادها ارائه می شود.

یکی از اقلام بودجه سال 1401 مربوط به بودجه حوزه های علمیه است. بودجه شورای عالی حوزه های علمیه نسبت به بودجه 651 میلیارد تنی سال گذشته 62 درصد افزایش داشته است. بودجه کل حوزه های علمیه بیش از 4694 میلیارد تن است که به شورای عالی حوزه های علمیه (1.718 میلیارد تن)، شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان (168 میلیارد تن) و مرکز خدمات حوزه علمیه (2.18 میلیارد تن) تقسیم می شود. میلیارد تن) ) داده می شود.

بودجه مرکز خدمات حوزه علمیه از کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست ایران بیشتر است. سهم سازمان محیط زیست ایران به عنوان متولی یکی از مهمترین مشکلات کشور یعنی مشکلات محیط زیست در سال آینده 22 درصد کمتر از سهم مرکز خدمات حوزه های علمیه است.

وزارت اطلاعات و بودجه عقیدتی

وزارت اطلاعات به دنبال اجرای برنامه ای با عنوان «تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه ای، بین المللی» است. وزارت اطلاعات برای این پروژه 100 میلیارد تن بودجه دریافت کرده است.

همچنین در ساختار بودجه 1401 تقریباً تمامی نهادها و وزارتخانه های دولتی ردیف های بودجه ای برای تبیین و اشاعه گفتمان انقلاب اسلامی یا پژوهش های دینی دریافت کرده اند. این ردیف بودجه ربطی به ماهیت کارشناسی و فنی برخی وزارتخانه ها و نهادها ندارد. به عنوان مثال سازمان برنامه و بودجه بیش از 62 میلیارد تن برای اجرای برنامه تبیین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و 14.5 میلیارد تن برای اجرای برنامه تحقیقات دینی، علمی و کاربردی دریافت کرده است.

در این راستا، وزارت دفاع و ارتش به ترتیب بیش از 53 میلیارد تن و 107 میلیارد تن برای ارائه خدمات فرهنگی و عقیدتی دریافت کرده اند.

سپاه تنها 216.5 میلیارد تن بودجه برای پروژه های خدمات فرهنگی و عقیدتی دریافت کرده است. بودجه ریالی سپاه نیز رقم قابل توجهی است. در بودجه سال آینده این نهاد نظامی کشور 92 هزار و 883 میلیارد تن بودجه پیش بینی شده است. سال گذشته بودجه سپاه پاسداران 38 هزار و 564 میلیارد یورو تعیین شد. یعنی در بودجه 1401 با افزایش 58 درصدی بودجه سپاه مواجه هستیم.

طبق رویداد 24 سال پیش، نیروهای مسلح تا 2000 میلیون یورو بودجه دارند. این رقم در بودجه 1401 به 2.736 میلیون یورو افزایش یافته است که به معنای افزایش 36 درصدی بودجه دفاعی کشور از محل ذخایر ارزی است.

علاوه بر این، بودجه اختصاص یافته به Cyber ​​Corps نیز جالب توجه است. دولت بیش از 37.5 میلیارد تن فولاد در ردیف بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مدیریت فضای مجازی و مقابله با اقدامات سایبری دشمنان اختصاص داده است. بودجه 437 میلیارد تومانی برای برنامه توسعه سایبری و جنگ الکترونیک نیز باید در بودجه سپاه سایبری تقسیم شود.

اختصاص بودجه برای مقابله با اعتراضات!

هر چند در سال 1401 انتخاباتی اعم از شوراهای شهر و روستا و بین مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برنامه ریزی نشده بود، اما 600 میلیارد تن بودجه به وزارت کشور تعلق می گرفت. با توجه به عدم برگزاری انتخابات در سال آینده، به نظر می رسد بودجه صرف تلاش های وزارت کشور برای حفظ نظم و امنیت داخلی و احتمالاً مقابله با اعتراضات مردمی شود.

حمایت از جوانان در بودجه 1401

طرح حمایت از خانواده و جوانان که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت نیز امسال بودجه قابل توجهی دریافت کرد. نهاد ریاست جمهوری 38.5 میلیارد تن، وزارت آموزش و پرورش بیش از 183.6 میلیارد تن و وزارت بهداشت بیش از 2359 میلیارد تن برای اجرای سیاست های قانون حمایت از خانواده و جوانان دریافت کردند. به طور جداگانه ارتش برای اجرای طرح های فرهنگی خانواده 56 میلیارد تن بودجه دریافت کرده است که در راستای قانون حمایت از خانواده است.

این در حالی است که بیش از 12 هزار میلیارد گوجه فرنگی از ردیف های مختلف بودجه به طور ویژه برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان اختصاص یافته است. این بدان معناست که تقریباً بیش از 14.5 میلیارد تن برای اجرای طرحی اختصاص یافته است که به گفته دیده بان حقوق بشر «نقض حقوق زنان» و «خطرناک» تلقی می شود.

سهم بسیج از لایحه بودجه 1401

عنوان Basi تقریباً در تمام نهادهای دولتی بودجه قابل توجهی دریافت کرده است. وزارت دفاع 41.7 میلیارد تن برای طرح کمک های صندوق ذخیره بسیج اختصاص داده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است حدود 40 میلیارد تن از کل بودجه دریافتی برنامه «حمایت از فعالیت های قرآنی و کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج محلات» را پرداخت کند.

در عین حال وزارت علوم در طرحی با عنوان «حمایت از فعالیت های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید» بالغ بر 67 میلیارد تن بودجه دریافت کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 186 میلیارد دلار برای «حمایت از فعالیت‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بسیج محلات» اختصاص داده است.

همه اینها در حالی است که سپاه برای طرحی با عنوان «برنامه مدیریت پرونده بسیج» به طور جداگانه بیش از ۲ میلیارد و ۷۴۴ میلیون تن از ردیف بودجه و ۲۱۲ میلیارد تن برای «برنامه تقویت دفاعی و امنیتی بسیج» دریافت کرده است.

همچنین سپاه از ردیف بودجه یورو که از طریق وزارت نفت تامین می شود، بودجه مناسبی برای بسیج در نظر گرفته است. سپاه 3 میلیون و 80 هزار یورو از ردیف بودجه دفاعی به طور جداگانه برای بسیج و 42 میلیون یورو و 700 هزار یورو برای تقویت بنیه دفاعی و امنیتی بسیج دریافت کرد.

بر اساس لایحه بودجه، دولت موظف است تا سقف 4.5 میلیارد یورو از طریق شرکت ملی نفت ایران برای برنامه تقویت تحقیقات دفاعی و راهبردی دفاعی براساس ابلاغ و توزیع سازمان برنامه و بودجه کشور محاسبه کند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۶۷۹ میلیون و ۹۲۵ هزار یورو وام دفاعی و سپاه نزدیک به یک میلیارد یورو (۹۵۹ میلیون و ۹۶۲ هزار یورو) وام دریافت کردند.

پخش و جیب پر از شبکه ملی اطلاعات

بودجه صدا و سیما با افزایش 56 درصدی از 2190 میلیارد تن در سال 1400 به 5289 میلیارد تن در سال 1401 رسید.

کل بودجه وزارت ارتباطات 13.9 میلیارد تن برآورد شده است که بالغ بر 7.6 میلیارد آن صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات می شود. یعنی 45 درصد از کل بودجه اختصاص یافته به وزارت ارتباطات باید برای محدود شدن دسترسی مردم به شبکه جهانی اطلاعات و راه اندازی شبکه ملی کنار گذاشته شود.

بودجه چهل اسفند

تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان با سه استان مرزی کشور با عراق برای توسعه مراسم اربعین، در مجموع بیش از ۱۹۸ میلیارد دلار بار مالی برای دولت به همراه خواهد داشت. یعنی در حالی که هر سال شهرداری تهران نیز به صورت جداگانه در این بخش هزینه می کند. اما مهم این است که این بودجه در سال جاری، سال گذشته و سال آینده با وجود شرایط کرونری و ممنوعیت های مختلف به دلیل شیوع بیماری همچنان قوی باقی ماند.

بودجه وزارت علوم کجا هزینه می شود؟

ترکیب بودجه وزارت علوم به عنوان نهاد متولی توسعه دانش در کشور نیز جالب توجه است. 67 میلیارد تن از مجموع 38 هزار میلیارد تن از بودجه این وزارتخانه برای حمایت از برنامه های بسیج اساتید هزینه شود. 317 میلیارد از بودجه این وزارتخانه برای امور دینی و توانمندسازی گروه های تاثیرگذار مذهبی و انقلابی در دانشگاه ها، 16 میلیارد برای علوم دینی و 2 میلیارد برای توسعه علوم انسانی اسلامی در نظر گرفته شده است. از جمله این بودجه های عجیب می توان به 3.4 تریلیون سهم پژوهشی وزارت علوم اشاره کرد.

بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای فعالیت های قرآنی و کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج محلات اعتباری بالغ بر 40 میلیارد دریافت کرد.

کل بودجه اختصاص یافته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5000 میلیارد تن است که 210 میلیارد آن برای حمایت از طلاب و روحانیون، 98 میلیارد برای فعالیت های فرهنگی خارجی، 15 میلیارد برای اصلاح سبک زندگی با رویکرد اسلامی و 186 میلیارد برای بسیج محلات. در حال بررسی است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عنوان نهاد متولی فرهنگ و هنر کشور تنها 237 میلیارد جلد برای توسعه هنر اختصاص داده است.

سازمان تبلیغاتی پر از بودجه 1401

سهم سازمان تبلیغات اسلامی در بودجه امسال 1500 میلیارد تن است که به معنای افزایش 75 درصدی بودجه این نهاد مذهبی است.

به تلاش ها برای رفع تحریم ها ادامه دهید

آنچه برای بودجه حائز اهمیت است، تصمیم دولت برای ادامه اجرای به اصطلاح «حرکت راهبردی رفع تحریم ها» است. این قانون به منظور تحت فشار قرار دادن طرفین برای بازگشت به تعهدات خود تصویب شد. به گفته نمایندگان مجلس، احیای برجام و لغو تحریم های برجام باید در کیفیت این قانون تجدید نظر می کرد. اما دولت 700 میلیارد تن به سازمان انرژی اتمی ایران برای اجرای قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع مردم ایران اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید