سهم 16 درصدی مسکن در اقتصاد کشور/ نوسانات نرخ ارز مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن است


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878151

مختشم با اشاره به اینکه سهم مسکن در اقتصاد کشور 16 درصد است، گفت: نوسانات نرخ ارز مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن است و هرگونه تغییر بازار به طور مستقیم بر بازار مسکن تاثیر می گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن مختشم در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: بازار مسکن در سال 1400 به خواب رفت، یعنی تورم در بازار مسکن 16.2 درصد و تورم سالانه 40 درصد بوده است.

وی افزود: در سال های 97، 98 و 99 شاهد افزایش 700 برابری قیمت مسکن بودیم که در سال 1400 پس از این همه رشد، باید شاهد توقف رشد قیمت مسکن و رکود در این بازار باشیم. رشد مسکن در سال 1600 16.2 درصد بود، در حالی که تقاضای مسکن بیش از 40 درصد بود. طبق روال سال های گذشته، پس از هر دو یا سه سال افزایش شدید قیمت مسکن، در سال آینده شاهد تورم کمتر از تورم سالانه در کشور یا به عبارتی در شرایط رکود خواهیم بود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: در سال 1400 انتظار می رفت نرخ تورم در بازار مسکن کمتر از نرخ تورم سالانه باشد، اما به دلیل حذف ارز ترجیحی همه کالاها به ویژه کالاهای اساسی، تورم باعث انحراف مسکن شد. از وضعیت سنتی.

وی افزود: طبق آمار دولت در اردیبهشت ماه شاهد افزایش 6 درصدی مسکن بودیم. حالا بعد از پایان خرداد، اگر قرار باشد با کاهش ارزش پول ملی مواجه شویم، طبیعی است که قیمت همه کالاها به ویژه مصالح ساختمانی، دستمزد و … افزایش پیدا کند و معمولاً قیمت زمین به ترتیب بالا می رود. برای اینکه بتوانیم با قیمت ارز کنار بیاییم.تطبیق آن افزایش می یابد و در نتیجه از آنجایی که قیمت مسکن ترکیبی از قیمت زمین، مصالح ساختمانی، دستمزد و … است، شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن هستیم.

مختشم گفت: اگر دولت نتواند نرخ ارز را کنترل کند و با کاهش ارزش پول ملی مواجه شویم، افزایش قیمت مسکن اجتناب ناپذیر است، اما اگر دولت بتواند نرخ ارز را کنترل کند و شاهد افزایش نرخ ارز نباشیم، خانه قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. «در سال‌های گذشته، کمتر از نرخ تورم باید افزایش می‌یافت.

این کارشناس بازار مسکن گفت: در سه ماه اخیر شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بوده ایم و در صورت ادامه روند به همین منوال و کنترل نشدن تورم، با توجه به اینکه این روند پیش از این روی قیمت اجاره بها تاثیر گذاشته است، قطعاً افزایش خواهد یافت. بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

او گفت که دولت باید با تیم اقتصادی خود برای رسیدگی به مسائلی که می تواند هزینه های خود را بر اساس درآمد تنظیم کند، همکاری کند. اگر دولت بیش از درآمد خود خرج کند و از پول های قوی بدون پشتوانه استفاده کند و اسکناس های بدون وثیقه چاپ کند، تورم افزایش می یابد و این تورم بر همه بخش ها تأثیر می گذارد.

مختشم خاطرنشان کرد: سهم مسکن در اقتصاد کلان 16 درصد است اما این سهم تعیین کننده است و نقش و تاثیر بسیار موثری بر تمامی صنایع کشور دارد، بنابراین دولت باید ابتدا تورم را کنترل کند و سپس به دنبال افزایش به ازای هر واحد باشد. سرانه درآمد مردم باشد. اگر این اتفاق نیفتد، بخش مسکن را نمی توان به ترتیب کنترل کرد.

این کارشناس بازار مسکن افزود: به نظر می رسد اگر دولت بتواند ارز را کنترل کند با چنین افزایشی در بازار مسکن مواجه نخواهیم شد. البته دولت باید نقدینگی را در جامعه کنترل کند و به سمت تولید حرکت کند، در غیر این صورت بورس دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد، اگر سرمایه گذاران به سمت بازار مسکن حرکت کنند، تقاضای کاذب به سمت بازار سرازیر می شود و دولت نمی تواند کنترل کند. بازار و در نتیجه قیمت ها افزایش خواهد یافت.

وی گفت: سیاست اقتصادی دولت سیاست شفافی نیست و به نظر می رسد اگر دولت نتواند مثبت عمل کند، حوزه مسکن نیز متضرر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید