“سه رچاوە”; روستای معروف به بستنی / سها رچاوه از نبود خانه بهداشت و دبیرستان رنج می برند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، روستای سرچشمه (سورچاو) سقز در 25 کیلومتری سقز با 100 خانوار جمعیت به چند دلیل یکی از روستاهای مهم گردشگری سقز است.

این روستا از قدیم الایام به چشمه طبیعی و زیبایش که از دل کوه سنگی نزدیک روستا سرچشمه می گیرد، شهرت داشته است. چشمه ای که علاوه بر جذابیت زیبا، آب شرب و کشاورزی روستای سرچشمه و روستاهای پایین دست این روستا را تامین می کند.


765060fe d972 4dec 9e3c 4c4e94d3aff4 خبر خاکستری

کیوان عبده الهدی از فعالان اجتماعی این روستا در گفت و گو با کُردتودی گفت: در تولید سنتی و خاص و دارای شهرت خاص و عام است و در فصل گرما صدها نفر از شهرستان های سقز، بوکان و دیگر شهرها و روستاهای این روستا را به خود جذب می کند. روستا هر روز

روستای سرچشمه به همین دو دلیلی که در بالا ذکر شد، بی شک توریستی ترین روستای شهرستان سقز است و می توان گفت که بالاتر از روستاهایی مانند کیله شین، مولان آباد، پارسانیان، زیویه و… است که در معرض خطر قرار دارند. از گردشگری

اما وجود برخی مشکلات و کاستی ها در این روستا به راحتی قابل مشاهده است و متاسفانه این کاستی ها هم برای روستاییان و هم برای گردشگران مشکل ساز شده است.


ed890c3f a384 455b 8b07 ff449990c39c خبر خاکستری

این مسائل شامل موارد زیر است:

1- نبود پارکینگ باعث می شود گردشگران خودروهای خود را در کوچه های منتهی به چشمه طبیعی یا بستنی فروشی ها پارک کنند و در نتیجه باعث ایجاد ترافیک و گاه مزاحمت روستاییان شوند.

2- نبود مکان مناسب برای استراحت از جمله احداث آلاچیق و سرپناه در محل مناسب در اطراف چشمه روستایی باعث سردرگمی مردم و گردشگران شد.

3- انتقال دام به برخی از روستاییان برای مصرف آب به چشمه های طبیعی و محل اصلی مورد بازدید گردشگران از دیگر مشکلات است.


ac653b0b 0f39 4360 95b8 8dddda025d66 خبر خاکستری

4- با وجود استقبال هزاران گردشگر در طول سال، متاسفانه دهیاری های این روستا از این راه درآمدی ندارند، چرا که در بسیاری از روستاهای مشابه روستاهای خود درآمد خوبی از محل پذیرایی از گردشگران دارند که در نهایت می توان زیرساخت های توسعه را توسعه داد. روستا و مورد استفاده همان گردشگران قرار گیرد.

5- جاده روستای سرچشمه از سمت سرا متاسفانه دارای کمترین علائم و بدون شانه مناسب بوده و عملا برای استفاده از این حجم از تردد بسیار نامناسب می باشد.

6- موارد دیگر مانند معرفی برند بستنی سرچوه و ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی، آسفالت محوطه با چشمه های طبیعی، نبود نمازخانه و حمام و ایجاد بازارچه صنایع دستی و سنتی و …. نواقص دیگری است که باید برطرف شود.


e5476d2f 2cbe 40b8 aa2b f7164907c498 خبر خاکستری

در نهایت وجود روستای سرچشمه و روستاهای مشابه در شهرستان سقز یک ظرفیت ارزشمند و سرمایه گذاری بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولین اعم از استان، بخشداری، میراث کشاورزی و میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید