«سه شنبه 23 تیر» به افق رسید

ساعت: 17:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793408

مجموعه مستند «سه شنبه 23 تیر» با موضوع تاریخچه پرونده هسته ای ایران از شبکه افق پخش شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع پرونده هسته ای کشورمان از ابتدا تا کنون موضوع بسیار مهمی است که به دلیل گستردگی و مرزبندی در دوره های مختلف اهمیت زیادی پیدا کرده است. این اهمیت می تواند دلیلی جدی باشد که لزوم ماندگاری در تاریخ کشور را افزایش می دهد و همچنین اهمیت انتقال این تجربه به نسل های آینده را دوچندان می کند.

شاید به همین دلیل است که مستندهای زیادی برای این دوره مهم و تاثیرگذار ساخته شده است. مجموعه مستند 21 قسمتی «سه‌شنبه 23 تیر» از آن دست ساخته‌هایی است که با ظاهری جدید و سبک پرداختی روی شبکه افق سیما نقش بسته است.

سید محمد جواد حسینی کارگردان مجموعه مستند «سه شنبه 23 تیر» درباره تفاوت نوع روایت در این مستند گفت: در حوزه سینمای مستند آنچه ابتدا به ذهن می رسد و در کشور ما مشاهده می شود. به روش سنتی ترکیبی از تصاویر آرشیوی و روایی به دست آمد و بسیار دیدیم، اما در این مجموعه مستند با تکیه بر ساختار درام اردک سعی شد بار نمایشی اثر بر روی لایه بیرونی آن نمایش داده شود. . به این ترتیب این موضوعات را در چارچوب درام بیان می کنیم. بنابراین فرم در اولویت نیست، بلکه فرم جزء لاینفک این کار است.

وی افزود: این نوع نگاه به این دلیل است که سعی کردیم الگویی جدید برای مخاطبان مستندهای تاریخی و سیاسی ارائه کنیم که در این مدل علاوه بر مضمون فیلم، جنبه مفرح نیز دارد. ”

دفتر پژوهشی آقای نجفی روبه روی مسافرخانه ای به نام سفیر است. او محققی است که بر اساس اسناد موجود به مشکل اصلی در دفتر خود می پردازد. همه اینها در قالب یک نمایش اتفاق می افتد. در ایران چنین مدل های ساختمانی نادر است.

کارگردان مجموعه مستند «سه شنبه 23 تیر» تاکید کرد: ایده ما این بود که یک بار برای همیشه بدون سوگیری سیاسی به موضوع هسته ای بپردازیم. در بیشتر آثاری که در داخل و خارج از رسانه ایران به موضوع هسته ای می پردازند جنبه رپورتاژی دارد اما شکل داستان سه شنبه 23 تیرماه نیز به دلیل شیوه اجرا مخاطبان زیادی را همراهی می کند. همین موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان برگزاری نشست هتل ویلارد در واشنگتن توسط منافقین، موضوع خلع سلاح هسته ای مورد توجه موضوعات کمتر شناخته شده قرار گرفته است. ما سعی کردیم به هر ویدیو و سندی که به روشن شدن موضوع کمک می کند دسترسی داشته باشیم، حتی جزئیات اولیه و کامل تمام جلسات مذاکره را بررسی کردیم تا کامل ترین دید را داشته باشیم و به مخاطب ارائه کنیم.

حسینی همچنین تاکید کرد: در این مجموعه مستند سعی شد با ترکیبی مناسب، محتوا و فرم جدید و نحوه ارائه مخاطب را آگاه کنیم. تماشای این سریال برای هر ایرانی، دریچه جدیدی را نه تنها در مورد موضوع هسته ای، بلکه در مورد نحوه برخورد غرب با ایران باز می کند.

علاقه مندان به این سریال 21 قسمتی می توانند شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 صبح آن را تماشا و ساعت 5 صبح روز بعد از شبکه افق سیما تکرار کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید