سوئیسی ها با تغییر قانون اهدای عضو، تاریخ متفاوتی را تعیین کردند


ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839301

سوئیسی ها به این ایده رای دادند که «همه مردم به طور بالقوه پس از مرگ اهداکنندگان عضو هستند، مگر اینکه صریحاً با آن مخالفت کنند» تا دسترسی به اعضای پیوند در کشور افزایش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این تغییر قانون که با رای مثبت 60 درصد از رای دهندگان در همه پرسی تصویب شد، نشان دهنده تغییر در سیستم فعلی اهدای عضو در کشور است.

بر اساس قوانین فعلی پیوند اعضا تنها در صورتی امکان پذیر است که متوفی در زمان زنده بودن موافقت کند و در اکثر موارد رضایت فرد برای اهدای اعضا نامشخص باقی می ماند که در این صورت تصمیم گیری به عهده خانواده فرد گذاشته می شود و در بیشتر موارد نیز از اهدای عضو جلوگیری می کنند.

این امر باعث شده است که بسیاری از افراد نیازمند مدت طولانی برای دریافت پیوند منتظر بمانند. تا پایان سال 2021، بیش از 1400 بیمار در سوئیس به پیوند اعضا نیاز داشتند. سال گذشته 166 فرد فوت شده در سوئیس اعضای بدن خود را اهدا کردند و در مجموع 484 اهداکننده متوفی پیوند شدند.

بر اساس قانون جدید، افرادی که نمی خواهند پس از مرگ اهداکننده عضو شوند، باید اکراه خود را به صراحت اعلام کنند.

البته این اصل که به قانون «رضایت مفروض» معروف است و در برخی کشورها مانند فرانسه به همین شکل اعمال می شود، منتقدانی دارد که معتقدند ایرادات اخلاقی وجود دارد.

با این تغییرات، همه سوئیسی ها در صورت مرگ مغزی اهداکننده محسوب می شوند، مگر اینکه قبلا مخالفت خود را با ثبت نام در کنفدراسیون یا اطلاع دادن به بستگان خود اعلام کرده باشند. با این حال، بستگان متوفی همچنان می توانند اظهار نظر کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، به این ترتیب افرادی که به صراحت خواسته های خود را پس از مرگ بیان نمی کنند، طرفدار پیوند اعضا محسوب می شوند. علاوه بر این، این قانون فقط برای افراد 16 سال و بالاتر اعمال می شود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید