سومین اعدام و ادامه جنجال «مجازات اعدام».

سومین اعدام و ادامه جنجال «مجازات اعدام».

محبوب اما

اصلاحیه ای که دیروز دیوان عالی کشور درباره حکم محمد کبادلو منتشر کرد، چیزی شبیه به اجرای حکم ترور بود! با این تفاوت که در حکم موسوم به ترور، متهم ابتدا با ترس شدید اعدام و سپس امید به زنده ماندن مواجه می شود. دیروز اما با قبول درخواست تجدیدنظر و سپس شوک اعدام به کبادلو امید زنده ماندن داده شد.

حوالی ظهر روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد که این دادگاه با شکایت محمد کبادلو و سامان سعیدی (یاسین) نسبت به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب پذیرفته است.

اما ساعتی بعد، آن دادگاه اصلاحیه ای صادر کرد که در آن اعلام شد درخواست تجدیدنظر کابادلو رد شد و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور تایید شد. در دومین اطلاعیه روابط عمومی دیوان عالی کشور آمده است: خبر قبولی تجدیدنظرخواهی محمد قبادلو از متهمان حوادث اخیر اصلاح می شود: دیوان عالی کشور ضمن رد دادخواست تجدیدنظرخواهی در پرونده محمد قبادلو به موجب بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری دادخواست مذکور را تقدیم کرده است.

بدین ترتیب وی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر است که به اعدام محکوم شده است. وی متهم است که با خودروی پیکان سفید به سمت پلیس هجوم آورده و اقدام وی منجر به شهادت فرید کرم پور حسنوند یکم و مجروح شدن پنج پلیس شد. کبدلو نیز متهم به فساد است. با این اتهامات دادگاه تجدیدنظر محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را برای وی تعیین کرد.

لیست بلندبالایی از جلادها

برای سامان سعیدی که درخواست تجدیدنظرش پذیرفته شد اما به قتل متهم نشد. اما این جوان 24 ساله به اتهام درگیری با اسلحه، شلیک سه تیر هوایی و توطئه برای اقدام علیه امنیت کشور به اعدام محکوم شد که بر خلاف حکم اعدام کبادلو قطعی نبود.

پس از اعتراضات اخیر، سیستم قضایی لیست بلندبالایی از دستگیرشدگان این اعتراضات را دارد که عمدتاً به اتهام جنگ و فساد به اعدام محکوم شده اند. 15 نفر از آنها از جمله دکتر حمید کاراحسانلو مربوط به پرونده مرحوم روح الله عجمیان در اتوبان کرج است. محمد بروگنی، ماهان صدارت، سهند نورمحمدزاده، محسن رضازاده قراقلو و تعدادی دیگر به اتهام جنگ و فساد اداری اعدام می شوند. پرونده ها و اعدام هایی که هر کدام جنجالی و جنجالی شد.

هفته گذشته برخی رسانه ها مدعی شدند که علی اکبر ولایتی در نامه ای به بالاترین مقام قضایی خواستار لغو حکم اعدام حمید کاراحسانلو شده است. قوه قضائیه با تکذیب این خبر اعلام کرد: پرونده اتهامات شهادت سید روح الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است و روند قضایی و طبیعی خود را طی می کند. به همین دلیل نوشتن نامه در این زمینه بی ربط است».

پیش از این فیلم التماس مادربزرگ های ماهان صدارت از رئیس قوه قضائیه خبرساز شده بود. عکسی از پدر سامان سعیدی که در دوران جنگ تحمیلی لباس رزم به تن داشت و همرزم مجروحش را بر دوش می گرفت نیز در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین گریه های پدر یکی دیگر از متهمان محکوم به اعدام.

از بحث در مورد اعتراض در لوکزامبورگ

حساسیت پرونده اعدام حتی به لوکزامبورگ هم رسید. وزارت امور خارجه لوکزامبورگ اعلام کرد که یک تبعه ایرانی این کشور در ایران دستگیر و به اعدام محکوم شده است. ژان اسلبورن وزیر امور خارجه این کشور روز پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با حسین امیرعبدالهیان به صراحت درباره این مورد خاص بحث و اعتراض خود را اعلام کرد.

جامعه حوزه علمیه قم: اقلیتی از حوزویان ورشکسته سیاسی، مذهبی و اخلاقی در خصوص حکم اعدام مزدوران ناامن جامعه و قاتلان شهدای امنیت مطالب و نظرات عجیبی را بیان کردند.

از سوی دیگر، محاکمه و به ویژه محرومیت بسیاری از این متهمان از وکیل مورد نظر خود، با انتقادات بسیار جدی وکالت مواجه شده است. یکی از خبرسازترین انتقادها مناظره محسن برهانی، استاد حقوق جزا دانشگاه تهران و جلیل محبی از دانشگاه امام صادق بود.

برهانی که در این مناظره روند رسیدگی به پرونده بازداشت شدگان معترض و اعدام محسن شکاری را به شدت زیر سوال برد، چند روز بعد در صفحه توئیتر خود نوشت: «معلم بودن در دانشگاه تهران افتخار بی نظیری است، اما اینطور نیست. مهم این است که نکات شرعی و شرعی را ذکر نکنم.» و به حقوق قانونی مردم و خطوط قرمز شرعی تأکید نکنید. پرونده ها و دروغگویان سعی در کنار گذاشتن دارند، غافل از اینکه حل و فصل امور در دست است. از خداوند متعال

بیانیه ای علیه دانشمندان و منتقدان!

اما در میان این موج ایجاد شده توسط لیست بلندبالای اعدام شدگان، لحظه ای که به شکلی بی سابقه و آشکار خود را نشان داده است، اختلاف نظر علما و روحانیون بر سر این تصمیمات است تا جایی که جامعه حوزوی حوزه علمیه قم دیروز در واکنش به روحانیون مخالف این تصمیمات، آنها را «مدعیان فرقه گرا» خواند.

پس از اعدام محسن شکاری، حوزویان و مراجع تقلید از جمله آیت الله سید علی محمد دستغیب و آیت الله سید محمدعلی ایازی در احکام صادره برای بازداشت شدگان متهم به جنگ و فساد در کشور، بسیاری از مسائل حقوقی و شرعی را مطرح کردند. آیت الله دستگیب تاکید کرد: حکم رزمنده ای که کسی را نکشته تبعید است. در حالی که محسن شهرری اعدام شد.

آنچه در بیانات مدرسین حوزه علمیه قم مشهود است، این است که جامعه ایران نه تنها از نظر سیاسی و اجتماعی، بلکه در سطح روحانیت و مراجع دینی نیز دچار دودستگی عمیق است.

آیت الله ایازی همچنین تصریح کرد: «اگر فردی حق اعتراض به وضعیت موجود را داشته باشد، ماموران مانع اعتراض وی می شوند و زمانی که می خواهد از حق خود دفاع کند، او را محاربه می خوانیم». بنابراین اینطور نیست که هرکس در کوچه و خیابان کاری کرده است آن را محارب بداند.

اما روز گذشته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای اعلام کردند: اقلیتی از حوزویان که از نظر سیاسی، اعتقادی و اخلاقی در مورد حکم اعدام مزدوران ناامن کننده جامعه شکست خورده اند و قاتلان شهدای امنیت. مطالب و نظرات عجیبی بیان کرد. وقتی به محتوای دیدگاه های این افراد و گروه های وابسته به دشمن استکبار دقت می کنیم، احساس می کنیم که این مواضع در اتاق های فکر آمریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی با هدف اسلام هراسی و ضدیت ایجاد شده است. -شیعه زیرا هیچ تفاوت ماهوی و حتی ساختاری بین محتوای رسانه در نبرد با جمهوری اسلامی و آنچه از سوی این معدود خود ویرانگر و واگرا منتشر می شود وجود ندارد. البته یک تفاوت قابل توجه است و آن اینکه این مواضع و بیانیه ها از قم صادر شده است نه از خارج از ایران!

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند عاقبت به خیر کند تا در چنین انحرافی 180 درجه ای از مسیر ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی (میراث امام خمینی بزرگوار) گرفتار نشویم. که مظهر روح اسلام است) مانند این داوطلبان حوزه علمیه».

روحانیت هم دو قطبی است

آنچه در این بیانیه بیش از هر چیز مشهود است این است که جامعه ایران نه تنها در ابعاد سیاسی و اجتماعی دو قطبی و دودسته است، بلکه در سطح روحانیت و مراجع دینی نیز دو قطبی شده است، از این رو تعدادی از آن در بیانیه ای رسمی به این موضوع پرداخته اند. طیف البته این شکاف پیش از این نیز وجود داشت، اما اکنون به نظر می رسد با «اختلاف علما در مورد مرگ و زندگی جلادان اعتراضات اخیر»، این شکاف در پوشش عینی تری خود را نشان می دهد.

در این میان سرعت و شدت اقدامات قوه قضائیه در صدور این احکام و اجرای آنها نشان می دهد که سنگینی ترازو متوجه آن دسته از روحانیون و حوزویانی است که از جامعه حوزه علمیه قم هستند و بیانیه جامعه حوزوی نیز حامل این پیام است که هرگونه انتقاد و اعتراض به روند پرونده بازداشت شدگان محکوم و سرزنش خواهد شد. حتی اگر مشکلات فقهی و شرعی از سطح اول علما و مجتهدان باشد!

دیدگاهتان را بنویسید