سومین روز از تعطیلی طلافروشی های تهران، تبریز و مشهد/ آیا اطلاع رسانی خرید و فروش طلا متوقف شده است؟

سومین روز از تعطیلی طلافروشی های تهران، تبریز و مشهد/ آیا اطلاع رسانی خرید و فروش طلا متوقف شده است؟

انتقاد از الزام درج اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه مودیان در سومین روز تعطیلی طلافروشی ها ادامه دارد.

اکوایران نوشت شنیده ها حاکی از آن است که در تهران با توجه به موضوع صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان و موضوع مربوط به ماده 18 فروردین، اردیبهشت، خرداد، حکیم هاشمی، مکاره و راسته بازار بازار و زرگرها، دالان کوچیک. زرگرها می گذرد و دستور روزنامه نگاران را می بندد.

از اول ژانویه 1402، فروشندگان مصنوعات طلا و پلاتین باید به سیستم مالیات دهندگان متصل می شدند و فاکتورهای خرید و فروش طلا و جواهرات را در این سیستم بارگذاری می کردند. این موضوع مورد انتقاد صنف طلافروشی های کشور قرار گرفته و طلافروشی های مشهد نیز به دلیل الزام این قانون تعطیل شده اند.

یوسف تقی زادگان رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: با هماهنگی های انجام شده در اتاق اصناف مشهد و اخذ مجوز از مراجع ذیربط، ورود اطلاعات طلافروشان به سامانه کل معاملات تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

همچنین روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر مشهد در پیامی اعلام کرد: با توجه به برگزاری جلسه امروز در تاریخ 10/5/1302 در محل اتاق اصناف مشهد در خصوص ثبت نام در سامانه جامع تجارت با حضور مسئولین محترم بازرسی. سازمان صنعت و معدن با توجه به اجرای تبصره 4 ماده 18 (ثبت نام) در سامانه جامع معاملات این موضوع برای بررسی و پیگیری بیشتر تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است، لذا از همکاران محترم صنفی تقاضا داریم نسبت به بازگشایی مجدد خود اقدام نمایند. واحدهای معاملاتی در اسرع وقت

طی چند روز گذشته، صنف طلا و جواهر مشهد در اعتراض به 2 قطعه، مغازه های خود را تعطیل کرده است. مشکل اول صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان است و مشکل دوم مربوط به تبصره مندرج در هنر. 18 که برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی شد که بر اساس آن انواع طلا و جواهرات باید کل موجودی خود را در سامانه ثبت کنند.

قانون جدید طلافروشان اجرایی شد

محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی درباره شایعه ای که این روزها در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: مالیات ۲۵ درصدی خریداران طلا از ابتدای دی ماه کذب است و این قانون که از اول دی ماه اجرا می شود در مجلس تصویب شد. در سال 2018

وی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس قانون اساسی صرفا مجری قوانین است و اختیاری برای افزایش یا کاهش نرخ مالیاتی یا پایه مالیاتی ندارد و همانطور که در سطح وسیعی گزارش شده، هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در کشور وجود ندارد. نه گلدفیلد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان مشهد گفت: طلافروشان مشهد در اعتراض به دو موضوع مغازه های خود را تعطیل کردند. اولین مشکل بحث صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان است که هنوز مبنای آن آماده نیست. مشکل دوم مربوط به تبصره هنر است. 18 که برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی شد که بر اساس آن انواع طلا و جواهرات باید کل موجودی خود را در سامانه ثبت کنند.

یوسف تقی زادگان گفت: تمامی اصناف طلا و جواهرسازی کشور نسبت به این مشکلات اعتراض کردند و طلافروشان مشهد به اعتراض مغازه های خود را تعطیل کردند، البته ما این موضوع را قبول نداریم و از آنها خواستیم مغازه های خود را بازگشایی کنند.

طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: در حوزه مالیات طلای استانی مالیات یا افزایش نرخ جدیدی اعمال نشده و طلا، جواهرات و پلاتین اصل به کار رفته در مصنوعات حاصل از این فلزات از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. بر اساس اساسنامه سازمان امور مالیاتی کشور، تنها مجری قوانین است و هیچ اختیاری در افزایش یا کاهش نرخ مالیات یا پایه مالیاتی ندارد و همانطور که به طور گسترده گزارش شده است.

به گفته سبحانیان، هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد و شایعاتی که متأسفانه این روزها در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه از ابتدای آذرماه از خریداران طلا مالیات 25 درصدی دریافت می شود، کذب است. مالیات یا افزایش نرخ جدیدی در حوزه مالیات طلای استانی اعمال نشده است و طلا، جواهرات و پلاتین اصلی که در مصنوعات ساخته شده از این فلزات استفاده می شود از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

منبع: شهرآرانیوز – اکو ایران