سومین وعده رئیس جمهور در زمینه خودروسازی در شرف تحقق است

تهیه قطعات ضروری و ترخیص و تحویل فوری خودروهای دپوی و در نتیجه خالی شدن پارکینگ خودروسازان از خودروهای معیوب و همچنین توقف تدریجی مراحل قرعه کشی با افزایش عرضه از جمله مفاد این دستور بود که قبلا برآورده شد. امروزه محصولات خودروسازی سایپا بدون قرعه کشی به مردم عرضه می شود و با برگزاری جلسات مستمر در گروه صنعتی ایران خودرو، با افزایش تولید و سایر تصمیمات، تحقق کامل این هدف تا پایان سال پیگیری می شود.

به این ترتیب دو معضل مزمنی که در سال های اخیر گریبانگیر صنعت خودرو بوده اند به تدریج حل می شوند، یعنی. تولید ماشین ناتمام و قرعه کشی ماشین.

بر اساس این گزارش، در بند هشتم فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور آمده است: واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش غیردولتی حداکثر ظرف مدت 6 ماه.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه هفته گذشته (25 آذرماه) بود که مدیرعامل سازمان خصوصی سازی از صدور مجوز به پارس خودرو خبر داد و گفت: از آنجایی که پارس خودرو سهم مستقیم دولت محسوب نمی شود، هیات مدیره و مجمع عمومی شرکت سایپا در مورد نحوه واگذاری و ارزیابی وی تصمیم گیری می کند.

با توجه به اینکه وزارت حراست درخواست صدور مجوز برای پارس خودرو زیرمجموعه سایپا را داشت، این موضوع در جلسات متعدد فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد که در موضوع واگذاری شرکت های ایران خودرو و سایپا، اولویت دولت قرار است مدیریت این دو شرکت را واگذار کند که مقدمه ضروری آن حذف قیمت گذاری اجباری محصولات آنهاست.

چهارشنبه گذشته تفاهم نامه ای بین سازمان خصوصی سازی، سازمان نوسازی و توسعه صنایع و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت حراست امضا شد. بر اساس این تفاهم نامه، استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق 10 ساله باید تا پایان بهمن ماه به طور رسمی منتشر شود تا تمامی فعالان این صنعت از چشم انداز این صنعت و قابل پیش بینی بودن متغیرهای آن مطمئن باشند. و کلیه محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال شامل قیمت گذاری سفارشی حذف و تا پایان سال واگذاری سهام تودلی به دو شرکت انجام شود.

با این شرایط و تعهدات ارائه شده به صورت مکتوب از سوی وزارت حراست، سازمان خصوصی سازی مجوز واگذاری پارس خودرو را از زیرمجموعه های سایپا صادر کرد.


فرمان 8 ماده ای ریاست جمهوری در حوزه خودرو

1- در زمینه تولید;

الف) تولید خودرو باید در سال 1401 نسبت به سال 1400 حداقل 50 درصد افزایش یابد.

ب) فراهم آوردن سازوکارهای لازم برای تولید و تحویل حداقل یک «خودروی اقتصادی» با طراحی مدرن.

ج) در سال 1401 تولید حداقل سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودروی جدید با کیفیت خوب تولید و تحویل شود.

2- تولید خودروهای جدید و پیشرفته، برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه‌گذاری‌ها و زمینه‌سازی برای معرفی دانش و فناوری‌های موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت‌سازی فراهم شود. شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودرو در مقیاس اقتصادی.

3- در خصوص تامین قطعات لازم و ترخیص و تحویل فوری به بازار خودروهای انبار شده در انبارهای شرکت های خودروسازی تا مونتاژ استاندارد حداکثر ظرف مدت 2 ماه.

4- به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شبهه انحصار، اصلاح قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401 رفع شود. حداکثر سه ماه است و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش می‌یابد.

5- در خصوص نحوه تحویل خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم;

الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، روند فعلی عرضه خودرو (به قید قرعه) نیاز به اصلاح و شفاف سازی فوری دارد.

ب) از ابتدای سال 1401 پس از پرداخت، خودروهای پیش فروش شده باید بدون تاخیر بی مورد به مشتری تحویل داده شود.

ج) هرگونه واگذاری خودرو به شرکت ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی برای اجاره و به صورت غیر شفاف و متفاوت از روال معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.

6- به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، سالانه حداقل 20 هزار دستگاه خودرو (تراکتور، کامیون، وانت، اتوبوس و وانت) فرسوده، بازنشسته و با خودروهای باکیفیت برای صاحبان مشاغل جایگزین می شود. . .

7- به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی;

الف) هرگونه استفاده از قطعات بی کیفیت در مونتاژ خودروها از ابتدای سال 1401 مطلقاً ممنوع بوده و دستگاه های مسئول موظفند با عرضه لوازم یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پرمصرف که بر روی آن تأثیر می گذارد، برخورد کنند. ایمنی ماشین

ب) خودروهایی که از ابتدای سال 1401 به بازار عرضه شده اند باید حداقل سه سال یا 60000 کیلومتر گارانتی داشته باشند.

8- واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش غیردولتی حداکثر ظرف مدت 6 ماه.

دیدگاهتان را بنویسید