سوگند اجباری به پادشاه بریتانیا در کبک کانادا لغو شد

چارلز 73 ساله پس از مرگ مادرش، ملکه الیزابت، در ماه سپتامبر، پادشاه انگلیس و رئیس تشریفاتی 14 کشور دیگر از جمله کانادا شد.

پیش از این درخواست‌هایی برای تغییر سوگند در استان کبک کانادا وجود داشت، اما مرگ ملکه، همراه با فشار دو حزب کبک و همبستگی کبک که از استقلال استان کبک از کانادا حمایت می‌کنند، توجه بیشتری را به ایجاد این سوگند جلب کرد. سوگند به پادشاه بریتانیا اختیاری است.او به مقامات کبک مراجعه کرد.

در همین راستا «پل سن پیر پلاموندون» رهبر حزب کبک پس از تصویب قانون حذف سوگند اجباری به پادشاه بریتانیا در توییتر خود نوشت: این لحظه زیبایی برای دموکراسی کبک و گامی دیگر به سوی رهایی مردم کبک از استعمار بریتانیا.”

سه نماینده منتخب کبک هفته گذشته پس از خودداری از ادای سوگند در برابر پادشاه انگلیس وارد مجلس استانی کبک شدند.

از لحاظ تاریخی، گرایش‌های طرفدار استقلال در استان فرانسوی زبان کبک، واقع در شرق کانادا، بسیار قوی و تأثیرگذار بوده است.

در واقع مسئله استقلال استان فرانسوی زبان کبک همواره یکی از مشکلات داخلی کانادا بوده است و در همه پرسی که در سال 1995 برگزار شد، هواداران استقلال کبک با اختلاف اندکی شکست خوردند.

در شرق کانادا، موضوع استقلال طلبی در استان «کبک» بیش از هر چیز متاثر از تسلط فرهنگ و زبان فرانسوی و در واقع ملیت فرانسوی شهروندان کانادایی در این منطقه است که قدمت آن به بافت تاریخی این منطقه بازمی‌گردد. حکومت استعماری دولت فرانسه در قرن هجدهم. این تفاوت فرهنگی و زبانی بین منطقه کبک به عنوان یک منطقه فرانسوی زبان و سایر استان های انگلیسی زبان کانادا، همیشه نیروی محرکه استقلال از سایر مناطق کانادا بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید