سکوت حکم شکست خورد پایان روزهای خوش دولت و مجلس

سکوت حکم شکست خورد پایان روزهای خوش دولت و مجلسسکوت حکم شکست خورد پایان روزهای خوش دولت و مجلسسکوت حکم شکست خورد پایان روزهای خوش دولت و مجلسسکوت حکم شکست خورد پایان روزهای خوش دولت و مجلس

روز جدید : ماه عسل دولت و مجلس رو به پایان است، از یک سو نمایندگان از دولت ها گلایه دارند و از سوی دیگر مسئولان اصرار دارند که مجلس ها واقع بین باشند.

اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم که در جریان انتخابات از حامیان سرسخت ابراهیم رئیسی بودند و حتی در حمایت از دعوت وی برای کاندیداتوری اظهاراتی داشتند، در بیش از 100 روز از ورود دولت سیزدهم تاکنون بارها میکروفون خود را خاموش کرده اند. در معرض گلایه ها و انتقادات دولت و البته هر از چند گاهی ردپایی از این شکایات به فضای مجازی کشیده می شد. انتقادی که اکنون به نظر می رسد کم و بیش با تحریک دامداران همراه باشد.

هشدار مجلس به کارمندان دولت

امید می رفت با اتحاد قدرت در نظام سیاسی کشور، مجلس و دولت هماهنگی و همکاری بیشتری برای رسیدگی به مشکلات و معضلات کشور داشته باشند، اما به نظر می رسد روزهای خوش بهارستان و پاستور خیلی زود رو به اتمام است. انتصابات خانوادگی در دولت، کمبود وزرا و سایر کارمندان، بی توجهی به انتقادات و پیشنهادات اخیر و گرانی ها از جمله انتقادات اصلی نمایندگان مجلس بود که در طول 13 ماهه دولت سیزدهم بارها چه پشت تریبون و چه در فضای مجازی مطرح شد. و رسانه ها

در حالی که یک بار فدا حسین مالکی نماینده زاهدان از دولت انتقاد کرده بود، گفت: «خبر خوبی برای تیم اقتصادی دولت نیست. انتظار داریم تیم اقتصادی دولت را برای هماهنگی و نزدیک شدن به ناهید حیدری دعوت کنید. وی همچنین نسبت به سرد شدن روابط دولت و مجلس به دلیل بی مسئولیتی وزرا در قبال نمایندگان هشدار داد. »

سیدکاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای ملی اردبیل نیز با تذکر شفاهی خطاب به دولت گفت: پنجاه تا هفتاد رأی داده نمی شود.

مجلس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را رد کرد

از سوی دیگر، زمانی که ابراهیم رئیسی برای دفاع از مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی دوم آموزش و پرورش به ساختمان هرم میدان بهارستان رفت، با موجی از انتقادات تند نمایندگان مجلس مواجه شد. تا جایی که ابراهیم رئیسی از وعده خود مبنی بر برگزاری جلسات منظم صبح پنجشنبه بین قوه مجریه و مقننه خبر داد تا شاید آتش انتقادات را خاموش کند. اما در نهایت نمایندگان مجلس با رای ندادن به فیاضی به دولت تلقین کردند که از تصمیمات رئیس جمهور و دولت حمایت نکنند.

من از رئیس جمهور و هیئت دولت تشکر می کنم و مجلس همیشه از دولت حمایت کرده است. اما نیمی از وزرای شما از مکتب امام صادق هستند. از روزهای قبل از انتخابات، نمایندگان از شما حمایت کردند، در رای گیری وزرای مجلس با شما همراهی کردند. من مخالف دو وزیر بودم اما همه نمایندگان شما را همراهی کردند. ما دل شکسته ایم و نمی خواهیم مخالفان دولت شما را بی اثر کنند. شما با مجلس یا دوستانتان مشورت نکردید. «اگر بخواهید خفه می شویم، اما این راهی است که به ترکستان می روید و مشکلات کشور بیشتر می شود.

دلخوری دولت از مردم بهارستان

اما طرف مقابل چطور؟ آیا روحانیون از تعامل مجلس با دولت راضی هستند؟ کامنت ها شروع شکایت دولت از مردم بهارستان را نشان می دهد.

سید محمد حسینی نایب رئیس مجلس روز گذشته از خانه ملت انتقاد کرد. وی دیروز در نشست خبری با اشاره به هشدارهای نمایندگان خانواده گفت: «شش نماینده نسبت به جلوگیری از جلسات خانوادگی هشدار دادند، ما می‌خواستیم نمونه‌هایی از پیگیری ارائه کنیم، برخی گفتند ما به آینده نگاه می‌کنیم و بعداً می‌خواهیم چنین انتصاباتی داشته باشیم.» عده‌ای گفته‌اند که ما از رسانه‌ها شنیده‌ایم، بنابراین انتظار داریم قبل از اینکه رسانه‌ای شود و در جایگاه‌ها مطرح شود، سؤالات خود را از ما بپرسند و اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای نشد، اعلام کنند.»

حسینی همچنین با اشاره به طرح ها و لوایح تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی و البته تلاش کرد تا با انداختن توپ در میدان دولت از شدت انتقادات خود بکاهد، گفت: از دولت خارج شویم زیرا دولت می تواند این کار را انجام دهد. کار کارشناسی بیشتر؛ علاوه بر این، بار مالی آن نیز در نظر گرفته شده است. «البته حق با نمایندگان هم هست، زیرا در دولت قبل کوتاهی هایی از سوی دولت صورت گرفت و نمایندگان مجبور شدند به تنهایی اقدام کنند.

نایب رئیس مجلس افزود: انتظار داریم نمایندگان مجلس به محدودیت های دولت توجه کنند. چرا که گاهی نمایندگان در دیدار با رئیس جمهور فهرست بلندبالایی از موضوعات حوزه انتخابیه را ارائه می دهند که باید به صورت واقع بینانه به آنها عمل شود. در حال حاضر 39 سوال از وزیر نیرو در خصوص کم آبی وجود دارد، اما وزرای دولت به تازگی وارد شده اند و انتظار داریم نمایندگان به وزرا زمان بدهند تا عملکرد آنها را ببینند. زیرا وزرای جدید قطعا نقشی در مشکلات فعلی نداشتند. «البته وزرا با مجلس تعامل دارند.

به نظر می رسد تقاضاهای سنگین نمایندگان دولت از حوزه های انتخابیه و شلوغی بازار پروژه هایی که در مجلس رخ داده اند، به تدریج صدای دولت را درآورده است. گلایه هایی که البته کارمندان قبلی هم داشتند اما مورد توجه قرار نگرفتند و اکنون گریبانگیر کارمندان جدید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید