سکوت رئیسی در قبال محدودیت های اینترنتی انتقاد و تمجید

سکوت رئیسی در قبال محدودیت های اینترنتی انتقاد و تمجید

روز جدید رئیس فراکسیون مستقلین مجلس به تشریح پاسخ رئیس جمهور به انتقاد وی از فیلترینگ و محدودیت های اخیر اینترنت و تاثیرات آن بر فضای کسب و کار و شرکت های دانش بنیان پرداخت. به گزارش ایلنا گلمرضا، نوری کزالجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه هفته گذشته اعضای این کمیسیون با رئیس جمهور و وزیر کشاورزی و موارد مطرح شده در آن جلسه، گفت: جلسه روز دوشنبه اعضاء کمیته با رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به نظر من جلسه خوبی بود، این یکی از اتفاقاتی است که به ندرت اتفاق می افتد که کمیته های تخصصی با رئیس جمهور و وزیر مربوطه جلسه داشته باشند و مسائل را به صورت تخصصی مطرح کنند. یکی از بحث های مهم مطرح شده در این جلسه بحث مواد اولیه بود که دولت اطمینان داده است که در بحث ذخایر استراتژیک و تامین مواد اولیه مشکلی نداریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه اعضای کمیته مسائل دیگری را در حوزه کشاورزی مطرح کردند و در بخش های مختلف به صورت تخصصی پرداختند و در نهایت وزیر و رئیس جمهور مواردی را مطرح کردند که یکی از این موارد عدم صدور بارنامه بود که طبق بند یک اجازه داده شد. بند ش تبصره 1 قانون بودجه کشور برای حذف ارز ممتاز به شرط ثابت ماندن قیمت ها و مابه التفاوت به صورت بارنامه الکترونیکی به سازندگان در پایانه های مربوطه پرداخت می شود. من این سوال را پرسیدم که الان در هشتمین ماه سال هستیم و هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است و آیا دولت مبنای اجرای آن را دارد یا خیر؟ آقای رئیس جمهور در توضیح خود گفت که در حال کار روی این موضوع هستیم اما از نظر فنی هنوز زیرساخت های لازم فراهم نشده است، تلاش می کنیم و به محض فراهم شدن این کار را انجام خواهیم داد.

وی افزود: به هر حال این مشکل اثرات تورم و جهش قیمت کالاها را داشت و این تاثیر هم بر کالاهای اساسی و اقلام وابسته مشمول بورس ترجیحی و هم بر سایر کالاها با افزایش قیمت بود. از این کالاها آن را دریافت کرد، ورم کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به بحث امنیت غذایی و ارتباط مستقیم آن با مسئله جمعیت گفت: سوال دیگر بحث رشد جمعیت و امنیت غذایی بود و گفتم در سال گذشته مشخص شد که چگونه مهم است و مشکل امنیت غذایی در سطح جهانی جدی است و اتفاقاتی که در دنیا رخ داده است نشان داده است که با کوچکترین فشاری با مشکل غذا و کمبود امنیت غذایی کشورها مواجه هستیم. در کشور ما با توجه به اینکه اگر خوش بینانه بگوییم 80 درصد امنیت غذایی داریم، در شرایطی است که وضعیت منابع آب زیرزمینی روندی منفی دارد، هدررفت خاک و منابع طبیعی بسیار بیشتر از حد معمول جهانی است. و با این وضعیت تولید به این سطح از امنیت غذایی رسیده است.

وی تصریح کرد: در این جلسه گفتم یا باید نرخ رشد جمعیت را با توجه به این وضعیت تعدیل کرد یا با توجه به جمعیتی که در حال افزایش است به فکر امنیت غذایی باشیم. : یک درخواست منطقه ای هم داشتیم و آن انتقال آب سد کلگان به کل شهر به عنوان آب شرب که یکی از نیازها است و درخواست کردیم به وزارت نیرو واگذار کنند تا حتی عملیات اجرایی آن را به صورت جدی آغاز کنند. اگرچه برای امسال بودجه در نظر گرفته شده است.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در ادامه به سایر موضوعات مطرح شده در دیدار با رئیس جمهور پرداخت و گفت: بحث غیرکشاورزی که در آنجا مطرح کردم بحث فضای مجازی بود که محدودیت ها را به آقای رئیس جمهور گفتم. که در روزهای اخیر و بعضاً در اینترنت قرار گرفته اند. موردی که برای برخی از فعالان این حوزه رخ داده است باعث راه اندازی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان شده که در واقع موتورهای اقتصادی ما در این حوزه هستند و بسیاری از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک. و در اندازه متوسط، با مشکلاتی مواجه می شوند و در حال حاضر در حال تعدیل یا تعطیلی کسب و کار خود هستند و حتی برخی از متخصصان این شرکت ها در حال مهاجرت هستند و کشور در رنج است.

وی افزود: در حوزه ای که سرمایه گذاری زیادی کرده ایم و ارتقاء داده ایم، یعنی. استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان حرکت منفی می کنیم. نوری همچنین گفت: با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی الان در حوزه اینترنت و فضای مجازی است از آقای رئیس جمهور سوال کردم. و با مصوبات جدید بزرگواران تقریباً کامل شده و به رهبری رئیس جمهور محترم کمک کنید تا اینترنت به شرایط یکی دو ماه پیش برگردد و حداقل به حالت عادی که قبلا وجود داشت، اما در بازگردد. این را ساکت کردند و پاسخی به این درخواست نداشتند.

وی ادامه داد: البته در حین صحبت یکی از همکاران نظری خلاف نظر من داشت و از دولت و آقای رئیس جمهور بابت این اقدام شجاعانه با این عنوان که «جوانان و جوانان مملکت را از شرّ آزاد کردید» تشکر کرد. دستان فضای مجازی.” ادامه دهید تا در این زمینه آقای رئیسی در تکذیب یا تایید این صحبت ها اظهار نظری نکرد و سکوت کرد.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد این سکوت در خصوص اظهارات شما و نماینده مخالفتان چیست؟ آیا محدودیت ها برداشته می شود یا دائمی می شود؟» وی گفت: امیدوارم کسبه و مردم درک کنند و در این زمینه آسیب بیشتری به کشور وارد نکنند. پلتفرم های داخلی، حالا گاهی اوقات داخلی ها شکایت می کنند و مشکل دارند.

وی افزود: علاوه بر تقویت بسترهای داخلی، انتظار داریم که اینترنت به شرایط عادی بازگردد و تاکید می کنم که هرگز از خرابکاری در فضای مجازی حمایت نمی کنیم و علاقه مندیم که مانند بسیاری از کشورها حتی برخی کشورهای اسلامی که قوانین و مقرراتی دارند. پیدا شد، بیایید قوانین داشته باشیم، اما اصل قوانین آنها تعامل در حوزه اینترنت و ارتباط با جهان است، نه تقابل. با این تعاملات می توانند اهداف و برنامه های خود، منافع مردم و امنیت خود را در فضای مجازی دنبال کنند و بسترهای تعرفه داخلی را تقویت کنند.

نماینده مردم بستان آباد ادامه داد: اما اصلاحاتی که سنگ بنای آن تعاملی و در راس آن به رسمیت شناختن حق اولیه مردم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و دسترسی آسان و ارزان است. این باید توسط این قانون مشخص شود و شکل آن باید به موضوعاتی مانند امنیت مصرف کننده و امنیت دولتی بپردازد و همه این نگرانی ها فراهم شود. اما اگر سبک مانند طرح دفاعی باشد و فقط جلوی چیزی را بگیرد که اکنون با آن روبرو هستیم، قطعا کشور آسیب خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید