سیاست وقت گیر دولت جواب نداده است

سیاست وقت گیر دولت جواب نداده است

روز جدید : درست روزی که صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موفق شد رای اعتماد نمایندگان را برای حضور در کابینه سیزدهم کسب کند. طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد تا مجلس این پیام را به دولت سیزدهم بدهد که با پذیرش طرح تفکیک یا تغییر نمی تواند خود را از زیر بار استیضاح برهاند.

فاطمی امین وزیر 48 ساله صنعت، معدن و تجارت که پیش از این در دوران استانداری در این استان سمت قائم مقامی آستان قدس رضوی را برعهده داشت، در دوران تصدی خود عملکرد ناامید کننده ای در این وزارتخانه داشت. از ناتوانی در کنترل قیمت ها و رفع مشکلات تولید گرفته تا نارضایتی معدنچیان و سایر بخش ها در کنار تداوم بحران خودرو، همگی او را هدف حملات مجلس قرار دادند.

نمایندگان اصولگرای شورای اسلامی همانطور که انتظار می رفت چندان دلبستگی چندانی برای همسو شدن با دولت ریاست جمهوری ندارند تا مبادا در جریان انتخابات قربانی تخلفات دولت شوند. آنها با اینگونه استیضاح سعی دارند نشان دهند که با دولت مخالف هستند و بر موضع نظارتی خود محکم می ایستند. در عین حال رای اعتماد اولیه به فاطمی امین و حتی خجت الله عبدالمالکی و سپس لغو حمایت های قبلی از این افراد این سوال را در افکار عمومی ایجاد می کند که آیا در جریان تحقیق و تفحص از اعضای کابینه تحقیقات کافی صورت گرفته است یا خیر. آیا نمایندگان از روی احساس عمل کردند آیا رای دادند؟

این اولین بار نیست که طرح استیضاح فاطمی امین اعلام می شود. پیش از این در 3 اسفند 1400 لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو خبر داده و به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده بود.

اما کرداد در روز بیست و چهارم اولین کارت زرد را به نام سیدرضا فاطمی امین صادر کرد.

زمانی که ایشان در شورای اسلامی حضور داشتند از سوال محمد وحیدی نماینده بجنورد مبنی بر علت عملکرد ضعیف این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم حمایت از صاحبان صنایع و بهره برداران معادن خرسند نبودند.

تاریخچه دوره دو ماهه چیست؟

سپس با مطرح شدن طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس، قرار بود استیضاح وزیر صمت در جلسه 16 تیرماه اعلام شود که با درخواست رئیس مجلس به تعویق افتاد. محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس (16 تیرماه) در جریان نطق خود درباره استیضاح وزیر صمت گفت: لازم می دانم این موضوع را به صراحت بیان کنم که قطعاً احساس می کنیم این موضوع ماست. وظیفه و قوای سه گانه در عرصه مدیریت دولتی، مجلس و دولت هم هماهنگ و هم مکمل یکدیگر باشند.

کلیباف افزود: رئیس جمهور در آخرین گفت وگویی که داشتیم به این نتیجه رسیدند که ساختار وزارت حراست باید بازنگری شود و به دو وزارتخانه تبدیل شود و دو وزیر وارد مجلس شوند، بنابراین این اصلاح ساختار به صورت اصولی پیش می رود. لایحه ای در این زمینه باید در اسرع وقت به مجلس تقدیم شود.

وی تاکید کرد: باز هم می گویم که قصد مجلس اصلاح امور است و دولت به این نتیجه رسیده است که باید اصلاحات ساختاری در وزارت اطلاعات شخصی انجام دهد. با لطف الله سیاهکلی یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صمت به صورت خصوصی صحبت کردم و او اولین فردی بود که وزیر صمت را استیضاح کرد و هدف دیگری جز بهبود اوضاع نداشت. از سیاهکالی و 16 نماینده ای که به دلیل تصمیم دولت اصلاحات ساختاری در وزارت صمت به دنبال استیضاح وزیر صمت هستند خواهش می کنم دو ماه به دولت فرصت بدهند و حتما انجام می شود.

اعلام علت استیضاح

اما با پایان یافتن دوره دو ماهه دولت در هفتم شهریور، خبری از لایحه جدایی وزارت بازرگانی از وزارت صمت و یا به عبارتی به گفته سخنگوی دولت لایحه احیاء نشد. وزارت بازرگانی و اکنون این مدت چهار ماه خواهد بود. به همین دلیل نمایندگان دوباره دست به کار شدند تا طرح استیضاح فاطمی امین را به صحن علنی برسانند.

این بار پای ماشین هم درگیر است

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: مجلس بیش از 2 ماه فرصت داشت تا وزیر صمت را ساکت کند اما تغییری در عملکرد فاطمی امین مشاهده نکردیم و به همین دلیل استیضاح وی دوباره آغاز شد. وزیر صمت بیست و ششم مهرماه به کمیسیون صنایع احضار شد و باز هم نتوانست رای این کمیسیون را بیاورد و طبق آیین نامه باید اعلام شود که رئیس مجلس دستور داده و این اتفاق افتاده است.

سیاهکلی با اشاره به مهم ترین انتقاداتی که مجلس به وزیر صمت وارد کرد، تصریح کرد: مجلس در 4 حوزه از عملکرد فاطمی امین انتقاد کرد که این حوزه ها خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار است. امیدواریم وزیر بتواند به سوالات مجلس در این زمینه ها پاسخ مناسب بدهد.

به گفته وی؛ نمایندگی وزارت امنیت در بخش معدن بسیار ضعیف است، اما اگر نحوه مدیریت معادن بهبود یابد، بدون شک می توان کشور را با اتکا به این معادن اداره کرد.

یکی از اعضای کمیسیون صنعت معدن با انتقاد از آیین نامه واردات خودرو به ایلنا گفت: این آیین نامه نقاط کور زیادی دارد و مجلس به اجرای آن خوش بین نیست. در مجموع سؤالات نمایندگان از وزیر در حوزه خودرو به واردات آن ختم نمی شود، بلکه سؤالاتی در زمینه تولید، واردات، صادرات، کیفیت و تعداد خودروهای تولید شده مطرح است.

دولت سیزدهم با ترفندهای خاصی از استیضاح خارج شد.

این نمایندگان پیش از این تلاش کرده بودند حجت الله عبدالمالکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برکنار کنند، اما وی در نهایت با استعفای خود مانع از حضور دولت در اولین جلسه استیضاح شد. اکنون سیاست اتلاف وقت دولت برای دور ماندن از این جلسه جواب نداده و نمایندگان خود را برای انجام دومین تغییر کابینه آماده می کنند. نزدیکی فاطمی امین به رئیس جمهور مانند نزدیکی عبدالمالکی به رئیس جمهور از سوی ناظران به عنوان نزدیکی راهبردی توصیف شده است و این نشان می دهد که یکی دیگر از گزینه های مستقیم رئیس جمهور برای حضور در کابینه در آستانه خداحافظی است. به خصوص با سیاست دولت مبنی بر عدم مهلت مقرر و اقدام نکردن برای احیای وزارت بازرگانی و… امکان کسب رای اعتماد دیگری برای فاطمی امین کم است.

دیدگاهتان را بنویسید