سی‌ان‌ان: ایران برای احیای برجام و عدم خروج آمریکا از توافق، غرامت می‌خواهد

سی‌ان‌ان: ایران برای احیای برجام و عدم خروج آمریکا از توافق، غرامت می‌خواهد

هفته گذشته اتحادیه اروپا متن نهایی از سرگیری برجام را به آمریکا و ایران ارائه کرد.

ایران عصر دوشنبه مطابق مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا به این متن پاسخ کتبی داد. اگرچه پاسخ ایران هنوز منتشر نشده است، اما محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در توییتی نوشت: به توافق نزدیک‌تر هستیم، اما تا زمانی که مسائل باقی‌مانده حل نشود، کار انجام نمی‌شود.

به گزارش سی ان ان، یک منبع دیپلماتیک آگاه به این شبکه گفت: ایران نگران احتمال خروج مجدد آمریکا از توافق و تکرار تصمیم دونالد ترامپ در ماه می 2018 و اعمال تحریم های جدید است. اگرچه به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی در نزدیکی ایجاد شده است، به‌ویژه با توجه به تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از کشور، اما مهم‌ترین مانع برای ازسرگیری برجام، تضمین‌های درخواستی ایران برای دریافت غرامت در صورت خروج دولت‌های آینده آمریکا از این توافق است. و عدم توانایی در ارائه راهی این یک راه حل موثر برای این مشکل است.

محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز به سی‌ان‌ان گفت که ایران به‌دنبال تضمین‌هایی است که در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام، مجبور به پرداخت باج خواهد شد. او روز دوشنبه در توییتر نوشت که اختلافات در دو موضوع هنوز حل نشده است، اما توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

اتحادیه اروپا و قطر در حال حاضر به عنوان میانجی در مذاکرات ایران و آمریکا فعالیت می کنند و معاون وزیر امور خارجه قطر روز شنبه برای دیدار با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران به تهران سفر کرد.

نبیله مصرعلی، سخنگوی اتحادیه اروپا تایید کرد که پاسخ ایران عصر دوشنبه دریافت شده و اتحادیه اروپا اکنون در حال رایزنی با آمریکا و سایر کشورها در مورد برجام است.

آمریکا روز دوشنبه با استناد به درخواست قبلی ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی، از تهران خواست تا خواسته های خود را خارج از محدوده برجام کنار بگذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشستی گفت: اگر ایران می‌خواهد این تحریم‌ها برداشته شود، باید رفتار خود را تغییر دهد و فعالیت‌هایی را که منجر به این تحریم‌ها شد، متوقف کند.

ایران در واکنش به خروج ایالات متحده از برجام، به طور فزاینده ای تعهدات خود ذیل برجام را نقض کرده و برنامه هسته ای خود را گسترش داده است.

تحولات اخیر در مذاکرات هسته ای؛ اروپا: پاسخ ایران به متن پیشنهادی را بررسی می کنیم
ایران استدلال می کند که هر توافقی باید در نهایت از حقوق کشور محافظت کند و لغو تحریم ها را تضمین کند. با لغو این تحریم ها، ایران می تواند ده ها میلیارد دلار از فروش نفت و گاز به دست آورد و نظم را به اقتصاد آسیب دیده خود بازگرداند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: اگر آمریکا به پیشنهاد ایران به صورت واقع بینانه و انعطاف پذیر پاسخ دهد، دو کشور در آستانه توافق نهایی قرار خواهند گرفت.

وی همچنین بر آمادگی ایران برای شرکت در نشستی در سطح وزرای خارجه و امضای توافقنامه نهایی در صورت پذیرش پیشنهاد ایران توسط آمریکا تاکید کرد و گفت: روزهای آینده بسیار مهم است.

هفته گذشته، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفت که واشنگتن آماده است تا به سرعت توافقنامه احیای برجام را بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید