سیدحسن خمینی: برای اولین بار در تاریخ امام «جمهوری» و «اسلامیت» را در هم آمیخت / امام «جمهوری اسلامی» برای ایران و مردم ما به یادگار ماند.

سیدحسن خمینی: برای اولین بار در تاریخ امام «جمهوری» و «اسلامیت» را در هم آمیخت / امام «جمهوری اسلامی» برای ایران و مردم ما به یادگار ماند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در مراسم تجدید قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران با آرمان های امام خمینی (ره) اظهار داشت: برای کسانی که با شخصیت امام خمینی (ره) آشنا هستند. امام، یا فرصت داشتید که این بزرگوار را از نزدیک ببینید و یا به متون مختلف مکتوب و شفاهی ایشان بپردازید، واقعاً اغراق نیست اگر بگوییم ایشان شخصیتی بسیار بزرگ و دست نیافتنی بود هم در عرصه علم در زمینه تمرین

یادگار امام افزود: رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند و من بارها از ایشان شنیده ام که می فرمایند: مثلاً اگر 100 سال دیگر به دنیا می آمدیم و می خواندیم که چنین فردی 100 سال پیش وجود داشته است، خیلی می شدیم. حسود، چرا در دوره ما نیستیم. ائمه اطهار در هر زمینه ای که هستند با استعدادی خاص و عزمی ستودنی قله را فتح کرده اند.

وی ادامه داد: باز هم تعبیری از رهبر معظم انقلاب وجود دارد که می فرمایند: فلز وجود انسان فرق می کند. مثلاً فلز وجود بعضی ها آهن است; البته می توانید از آهن یک وسیله بسیار ارزشمند درست کنید و همچنین می توانید از آن قلع درست کنید. اما فلزات وجودی در تاریخ و جغرافیا بسیار اندک هستند. نمی‌خواهم وارد حوزه‌های مختلف فقه، اصول، فلسفه و عرفان شوم. اما کتب امام در عرفان نظری و عرفان عملی مانند «سرال الصلاة» و «آداب نماز» مثال زدنی است. یا در زمینه اخلاق، شهید بزرگوار آیت الله مطهری که قبل از انقلاب تعبیر لطیفی دارند و می فرمایند: «صد قافله بر دل سفر کرد.» ایشان صبح های پنج شنبه در مدرسه فیضیه درس اخلاق داشتند و یک مدت هفته ما در شعاع اخلاق او بودیم.

سیدحسن خمینی یادآور شد: امام در مدرسه دارالشفا جمله ای بر سر خود حک کرده بودند که می گوید: « سیره استاد تعلیم می دهد; صحبت معلم نیست. خودش هم چنین بود و با مردم صحبت می کرد، اما به جای اینکه از حرفش پند بگیرند، از کردارش درس می گرفتند. شما به هیچ وجه نمی توانید بگویید که امام خطیب توانا بود. تا بعداً نگویند با حرفش مردم را جادو کرد. مردم را جذب می کرد، اما در رفتار، آرمان ها و دل ها دو برابر او را بدرقه می کردند که به دیدارش می آمدند. چه بسیار کسانی که بچه و برادر دادند تا پیرمرد اخم نکند.

امام «جمهوری اسلامی» برای ایران و مردم ما به یادگار ماند

وی یادآور شد: شاید ذکر اتفاقات دوران دفاع مقدس در بین نیروهای مسلح توهین به کرمان باشد. ما به اندازه سن خودمان لمس کرده ایم، اما کسانی که به درجه فرماندهی و امیری رسیده اند، عشق و غروری را می دانند که در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است. امروز هم باید تلاش کنیم به همین منوال ادامه دهیم. اما امام از ایران و مردم ما یادگاری گذاشت و این «جمهوری اسلامی» است. همون چیزی که گفتی، نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر. امام آمدند و مردم را بر دوش گرفتند; نهالی کاشتند و دو سه ماه بعد از پیروزی مردم رای دادند و نظامی به نام جمهوری اسلامی به وجود آمد که صد قدم از آن چیزی که از بیرون می بینیم عمق بیشتری دارد.

امام برای اولین بار در تاریخ «جمهوریت» و «اسلام» را با هم ترکیب کرد.

یادگار امام با اشاره به اینکه امامی برای اولین بار در تاریخ «جمهوریت» و «اسلامیت» را در هم آمیخت، تصریح کرد: پیش از او همه از «حکومت اسلامی» صحبت می کردند. اما امام دین را با معنویت مردم پیوند می دهد. جمهوری اسلامی هدیه ای از جانب خداوند بود و در سال 57 پس از انقلاب شکوهمند مردم محقق شد. حفظ این نهال اولین وظیفه همه است. هرکس دل به این سرزمین داده باشد و آرزوی رفاه و پیروزی داشته باشد می داند که سعادت مردم حاصل اتحاد استقلال و آزادی و دموکراسی و دین است و هیچ یک از دیگری بی بهره نمی ماند. باید روی این موضوع محکم ایستاد و از آن دفاع کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مولی المحدین (ع) در وصیت نامه مالک در خصوص نیروهای نظامی تعبیری دارد که دوستان باید آن را مطالعه می کردند و اگر خوانده اند توصیه می کنم حداقل این قسمت را مطالعه کنند. . ایشان در توصیه های معیشتی و رفاهی و حتی نحوه برخورد با خانواده شهدا تاکید دارند. شخصیت رهبران نظام اسلامی را در 10 بند ارائه می کنند.

سید حسن خمینی تصریح کرد: اولین ویژگی این است که مساعدترین مردم به دین خدا، دین پیامبر(ص) و امام هستند. دومین خصوصیتی که مولی المحدین (علیه السلام) از آن یاد می کند «قلب پاک» است. سومین ویژگی او برای یک رهبر نظامی این است که او را بردبارترین می نامند. در مقام فرماندهی «تحمل» بسیار مهم است. ویژگی بعدی که می گویند این است که فرمانده نظامی اسلامی را دیر عصبانی و زود فروکش می دانند. در وصف خصوصیت بعدی هم می گوید علمش از همه بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی هایی که امیرالمومنین (ع) برای فرماندهان نظام اسلامی بیان می کند «یرهم الفضافه» است، افزود: باید نقش بسیار ارزشمند نیروهای مسلح در حوادث را یادآور شویم. مثل زلزله و سیل.» دستگیری ضعیفان خیلی مهم است، اسیر القاب و القاب یا خدای ناکرده ثروت نباشید، آنچه را که می شود بر خلاف میل نپزید.

یادگار امام در پایان با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در خصوص صفات یک فرمانده لشکری ​​این بود که «ضعف او را شکست ندهد» و تأکید کرد: در آنچه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند، تردیدی وجود نداشته باشد. مؤمنین (ع) می فرمایند عقد مالک برای همه است، اینها حاکم هستند و ما باید این خصوصیات را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید