سیر تا پیاز حذف مواد زائد از کتاب های درسی


ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883689

«حذف ضایعات از کتاب های درسی» روشی است که دولت های مختلف آن را شعار گذاشته اند اما ظاهرا تصمیم گرفته شده در نهایت در دولت سیزدهم اجرایی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش روز جمعه 3 تیرماه در طرح امضای تفاهم نامه اعلام کرد که با حذف مواد زائد، مطالب جدیدی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی به کتاب های درسی اضافه می شود.

بلافاصله پس از این سخنان گمانه زنی ها در مورد چگونگی تغییر محتوای کتاب های درسی آغاز شد و حتی این سوال مطرح شد که عمده تغییرات چیست و این تغییر محتوا چه زمانی باید انجام شود؟

نوری همچنین در زمان افشای محتوای تغییر یافته برنامه درسی گفت که این تغییرات به دلیل محدودیت های آن سال به سال تحصیلی 1403-1402 موکول شده است.


حذف مواد زائد از کتاب های درسی از کجا آمده است؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر همواره بر تحول جدی نظام تعلیم و تربیت تاکید داشته اند و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از این گذر می گذرد.

بر این اساس حذف بیهوده محتوای درس یکی از مواردی است که در راستای تحقق خواسته های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار می گیرد.

از سوی دیگر تغییر محتوای منسوخ برنامه درسی و جایگزینی آن با محتوای کاربردی، علمی و مدرن می تواند گامی بلند در جهت تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و دستیابی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

از سال ۱۳۷۹ مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه قم بر تغییر رویکرد تربیتی و تحول آفرین بر اساس کاربرد محتوای کتاب های آموزشی تاکید کردند.

با حذف محتوای آموزشی غیر کاربردی، طبیعتاً روش آموزشی نیز تغییر خواهد کرد و اگرچه در دولت های گذشته «تغییر روش و محتوای آموزشی با کاربردی کردن آموزش» تنها در حد یک شعار باقی ماند، اما در دولت سیزدهم، این وزارتخانه آموزش و پرورش اقدامات عملگرایانه خود را مبنی بر تحول در وزارت آموزش و پرورش انجام داد و وی از این مقوله مستثنی نشد و در کنار سایر مراکز و وزارتخانه ها اقدامات جدی خود را مطابق با تحول عملی دانست.


غلبه بر روش ارزشیابی در مدرسه

یکی از مزایایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای نظام تعلیم و تربیت به ارمغان می آورد، تغییر رویکرد از نتیجه محوری به حافظه محوری است و در این راستا دولت سیزدهم اقدامات لازم را برای دستیابی به خاطره گرایی انجام داده است. رویکرد گرا در مدارس

برای دستیابی به روش حافظه محور، وجود استانداردهای آموزشی مبتنی بر تمدن نوین اسلامی ضروری به نظر می رسد و برای دستیابی به این استاندارد، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی و سایر مراکز تحقیقاتی نیز باید نیازمند باشند. مشارکت.

خبرنگار «تهران نیوز» در راستای بررسی و تحلیل چرایی و چگونگی حذف مواد زائد از محتوای آموزشی و حرکت از کلاس محوری به حافظه محوری با حجت الاسلام احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت وگو کرد. شورای اسلامی ایران و شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی. اسلام ترتیب داده است.

خوجت الاسلام فلاحی تغییر محتوای کتب درسی و حذف ضایعات و مواد بیهوده را از نیازهای اساسی مدارس دانست و گفت: بسیاری از مطالب کتاب های درسی از پایه اول تا دوازدهم متوسطه فاقد محتوای کاربردی و وقت دانش آموزان و دانش آموزان است. معلمان تلف شده اند..

وی افزود: از سوی دیگر ضایعات کتب درسی نیز باعث افزایش سنوات تحصیلی شده و بر اساس ارزیابی اولیه در هفته نظرسنجی در صورت کاهش میزان مواد، احتمال حذف 2 تا 3 کلاس وجود دارد. .

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی افزود: بنابراین دانش آموز با 9 مقطع تحصیلی می تواند مطالب را به خوبی یاد بگیرد و دوره متوسطه را بگذراند و وارد دانشگاه و بازار کار شود.

فلاحی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از مواد آموزشی رعایت نشده است و تغییرات و تحولاتی که در نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش رخ داده مغایر با حوزه آموزش و پرورش است و وزیر آموزش و پرورش باید وارد مسیر تغییرات و تحولات اساسی شود. در زمینه محتوا در اسرع وقت تغییر می کنند حذف کتاب های درسی و مطالب بی فایده.


نیاز به تغییر رویکرد یادگیری از نتیجه گرا به حافظه محور

وی در بخشی دیگر از گفتگو با «تهران نیوز» تغییر رویکرد وزارت آموزش و پرورش از ارزشیابی محوری به حافظه محوری را از خواسته های جدی مقام معظم رهبری خواند و اظهار داشت: در مسیر تحولات و تحولات نظام آموزشی و تغییر نگرش در محتوای برنامه درسی (گرایش به عملی کردن مطالب) طبیعتاً تقویت حافظه محور را مد نظر قرار خواهد داد.

یکی از مزایایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای نظام تعلیم و تربیت به ارمغان می آورد، تغییر رویکرد از نتیجه محوری به حافظه محوری است و در این راستا دولت سیزدهم اقدامات لازم را برای دستیابی به خاطره گرایی انجام داده است. رویکرد گرا در مدارس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی یادآور شد: تغییر رویکرد آموزشی در وزارت آموزش و پرورش و مدارس نیاز امروز کشور است چرا که مطالب غیر کاربردی در کتب درسی دانش آموزان را به پیشرفت در آینده امیدوار نمی کند. .

فلاحی خاطرنشان کرد: به کارگیری محتوای کتاب های درسی برای دانش آموزان چند مزیت مهم دارد، اول اینکه دانش آموز بعد از مدرسه بیشتر با مهارت ها آشنا می شود و دوم اینکه در صورت ورود به بازار کار می تواند با دید بازتر شغل مورد نظر را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در صورت ورود به دانشگاه، دانشجویان دیروز با تسلط بیشتری وارد دانشگاه می شوند و با مطالب کاربردی که آموخته است می تواند قسمت مهمی از گره خود را در دانشگاه باز کند (مخصوصاً اگر دارای فنی باشد. جهت).

عضوکمیته آموزش و پژوهش شورای اسلامی نیز بر حذف مواد زائد از کتاب های درسی تاکید کرد و گفت: تغییر محتوای کتب درسی بسیار مناسب و صحیح است زیرا دانش آموزان پس از 12 سال تحصیل از مطالب کتب درسی بی بهره اند. مدارس

امانگلیه شادمهر با تاکید بر اینکه تولید محتوای کتب آموزشی باید در مسیر تحول باشد، گفت: تغییر محتوای کتب درسی باید با رعایت شئونات اسلامی و بر اساس منویات مقام معظم رهبری و بر اساس منویات مقام معظم رهبری انجام شود. گام دوم انقلاب اسلامی

وی در ادامه توضیح داد: ارزش گذاری معنویت در جامعه ابتدا باید از مدارس و کتاب های درسی که دانش آموزان به آن مراجعه می کنند شروع شود و دولت سیزدهم برای تغییر برنامه درسی و محتوای غیرعملی اقدامات جدی انجام دهد.


تحول نظام آموزشی در دولت سیزدهم شتاب گرفت

یکی از اعضای کمیته آموزش و پژوهش شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از رشته های تحصیلی فاقد محتوا و کاربردی هستند، به ویژه در سال های اخیر این مشکل وجود داشت، اما در دولت سیزدهم به یک روند سریع تبدیل شده است.

شادمهر در بخشی دیگر از گفت و گو با «تهران نیوز»، تغییر وزارت آموزش و پرورش از کلاس محوری به حافظه محوری را برجسته کرد و خاطرنشان کرد: گرایش به حافظه محوری در مدارس را می توان به صورت کلی اعمال کرد، اما به طور کلی، بعید می دانم پاسخ مثبتی در این مورد بگیرد، زیرا هر دوره وزارت آموزش و پرورش در وضعیت آزمون و خطا قرار دارد و تغییر رویکردها باعث سردرگمی خانواده های دانش آموزان شده است.

وی افزود: شایسته نیست که موضوع مدیر، مدرسه و دروس دانش آموزی دستخوش تغییرات اساسی شود و هر دولتی قالب آموزشی واحدی اتخاذ کند.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تغییر رویکرد از نتیجه محوری به حافظه محوری قطعا دارای معایبی است اما می تواند مثبت نیز باشد، ادامه داد: مدارس باید دانش آموزان را بر اساس خلاقیت و اجتماعی تربیت کنند. باید محدودیت‌ها برداشته شود و توانایی‌های دانش‌آموزان ارتقاء یابد، باید توجه داشت که به ویژه در دوران پس از کرونا، رویکرد حافظه‌محور مضر خواهد بود.


نتیجه

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تحولات و تحولات اساسی در حوزه آموزش و پرورش کلید خورد و وزارت آموزش و پرورش با مدیریت یوسف نوری به سمت حذف ضایعات از کتاب های درسی حرکت می کند و اجرای محتوای کتاب های درسی اقدام مهمی است که دکتر نوری این اقدام را انجام می دهد. تمرکز می کند.

مقام معظم رهبری از سال 1379 و قبل از آن همواره بر تغییر و تحول محتوای کتب درسی با مدیریت آموزش و پرورش تاکید داشتند، اما در دولت های مختلف این وظیفه به سرانجام نرسید، اما با آغاز به کار دولت آیت الله رئیسی و 13 دولت عزم دولتمردان برای اجرای سند. اساس تربیت و تحول در روش آموزشی است.

به گفته اعضای کمیته آموزش و پژوهش شورای اسلامی، دستیابی به شیوه تغییر محتوای کتب درسی برای اجرای آن امری است که باید با کار کارشناسی و تخصصی به آن پرداخته شود.

نوری وزیر آموزش و پرورش که عزم جدی برای رونمایی از تحول محتوای کتاب های آموزش و پرورش دارد، وعده آن را برای سال تحصیلی 1402-1403 داد، موضوعی که حتی ممکن است موضوع کاهش سال های تحصیلی را بیشتر کند. با تغییرات اساسی در محتوای کتاب های درسی، برجسته تر از گذشته شده است.

گزارش: حسین بوذری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید